Modernizarea liniei de cale ferata APAHIDA-ILVA MICA, in lungime de 119 km, poate incepe. Compania Nationala de Cai Ferate “CFR” si Asocierea EGIS ROMANIA S.A – EGIS RAIL – ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA au semnat contractul, in valoare de 29.677.400 lei (fara TVA), pentru elaborarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic, in vederea modernizarii liniei de cale ferata APAHIDA-ILVA MICA (subsectiunea I a tronsonului Apahida – Suceava), pentru viteza maxima de circulatie a trenurilor de calatori cu 160 km/h, respectiv cu 120 km/h pentru trenurile de marfa.
Valoarea contractului este de 𝟐𝟗,𝟔 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐥𝐞𝐢 fara TVA.
Sursa de finantare este Fondul de Coeziune prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF Sector Transport, in procent de 85% din valoarea eligibila si de la bugetul de stat.
Durata contractului este de 𝟐𝟑 𝐝𝐞 𝐥𝐮𝐧𝐢.
“Un nou pas important pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare din Romania! CFR SA a semnat astazi contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate si a Proiectului Tehnic pentru modernizarea liniei de cale ferata dintre Apahida si Ilva Mica (119 km). In valoare de 29,67 milioane de lei fara TVA, contractul finantat din fonduri europene nerambursabile si din bugetul stat, trebuie finalizat in 23 de luni”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Anterior, in ianuarie 2022, CFR SA a semnat contractul pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate si a Proiectului Tehnic pentru subsectiunea Ilva Mica – Pojorata (106 km), la o valoare de 49,31 milioane de lei, fara TVA, cofinantat de asemenea din fonduri europene nerambursabile.
In baza celor doua contracte, dupa finalizarea Studiilor de Fezabilitate si a Proiectelor Tehnice, vor urma lucrari de modernizare pe 225 de km de cale ferata, care reprezinta mai mult de jumatate din tronsonul Apahida-Suceava.
Studiul de fezabilitate si Proiectul Tehnic pentru modernizarea liniei de cale ferata pe subsectiunea I APAHIDA-ILVA MICA, in lungime de 119 km, au drept scop identificarea solutiei optime din punct de vedere tehnic, operational, economic, financiar, al impactului asupra mediului si al schimbarilor climatice.
Obiectivul general al contractului de prestari servicii este modernizarea infrastructurii feroviare intre Apahida si Ilva Mica, pentru integrarea unui transport durabil intre regiunea Centrala si Nord-Estica a tarii, asigurarea dezvoltarii socio-economice a zonelor traversate, imbunatatirea competitivitatii economice a Romaniei si asigurarea conditiilor necesare pentru cresterea numarului de pasageri si a volumului de marfuri transportate pe reteaua TEN-T.
De asemenea, contractul prevede si atingerea unor importante obiective specifice, printre care:
- cresterea vitezei de circulatie si, implicit, reducerea duratei de calatorie pe subsectiunea analizata si pe intreaga sectiune Apahida – Suceava (viteza maxima de 160 km/h pentru trenurile de calatori si de 120 km/h pentru trenurile de marfa);
- imbunatatirea conditiilor de calatorie si cresterea gradului de siguranta, gestionand in acelasi timp impactul asupra mediului, in conformitate cu cerintele europene.
- cresterea numarului de calatori, inclusiv a numarului de turisti, precum si a volumului de marfuri transporte la nivel intern si international.
Studiul de fezabilitate si Proiectul Tehnic vor respecta legile, reglementarile, directivele, standardele, instructiile specifice si metodele in vigoare, cu respectarea conformitatii standardelor impuse pentru Coridoarele TEN-T si asigurarea specificatiilor tehnice de interoperabilitate pe teritoriul Romaniei.
In luna ianuarie, CFR SA a semnat contractul, in valoare de 49.314.755 lei (fara TVA), pentru elaborarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic pe subsectiunea 2, ILVA MICA – POJORATA (106 km).