IMPARTIREA PE LOTURI A LUCRARILOR DE MODERNIZARE SI A DRUMURILOR VA CRESTE CONCURENTA – Recomandari privind contractele de drumuri. Unui singur ofertant ar trebui sa-i fie stabilit un numar maxim de loturi ce poate fi atribuit

De ani de zile sunt aceleasi companii care castiga licitatiile de drumuri. Iar licitatiile avand ca obiect atribuirea unor contracte complexe, atat din punct de vedere al valorii, cat si al executarii, sunt susceptibile a reduce concurenta, fie prin imposibilitatea unor operatori mici de a participa, fie prin crearea unui avantaj castigatorului la procedurile viitoare.

Din analiza datelor rezulta existente ca valoarea totala a contractelor adjudecate pe piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania, din 2016 si pana in prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcandu-se Regiunea Nord-Vest cu o valoarea totala a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentand 24,18% din valoarea totala a contractelor adjudecate la nivel national. La polul opus se afla Regiunea Sud, cu o valoare totala a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%).

Autoritatea de concurenta intervine si le recomanda autoritatilor publice locale sa imparta pe loturi contractele de achizitie publica/acordurile–cadru pentru lucrari de modernizare si reparatii drumuri, in functie de necesitati obiective, astfel incat sa permita participarea la procedura a unui numar cat mai mare de operatori economici.

De asemenea, prin documentatia de atribuire trebuie stabilit un numar maxim de loturi ce poate fi atribuit unui singur ofertant, pentru a impiedica atribuirea tuturor loturilor catre un singur operator economic.

Aceste noi recomandari ale autoritatii de concurenta au rezultat in urma dezbaterii publice a raportului privind piata lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet din Romania.

Consiliul Concurentei considera ca, prin impartirea pe loturi a contractelor, IMM-urile ar fi incurajate sa se implice in contracte de achizitie publica, in mod normal, acestea depasindu-le capacitatile tehnice.

In acest fel, se va stimula concurenta, lotizarea ducand la potentiale imbunatatiri ale ofertelor si la o plaja de ofertanti mai diversificata pentru autoritatea contractanta. Ca urmare, pentru a promova concurenta intre operatorii economici şi a asigura respectarea principiilor nediscriminarii, tratamentului egal, proportionalitatii şi eficientei utilizarii fondurilor publice, autoritatile contractante pot decide sa atribuie un contract sub forma de loturi separate şi pot stabili dimensiunea şi obiectul unor astfel de loturi„, spun reprezentantii Consiliului Concurentei.

Anterior, Consiliul Concurentei a mai recomandat autoritatilor publice locale ca durata contractelor pentru executarea lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi sa fie limitata la maxim cinci ani si doar in cazuri exceptionale sa poata fi prelungita, ceea ce ar permite si altor jucatori sa intre pe aceasta piata.

In cadrul analizei, Consiliul Concurentei a identificat contracte a caror durata este foarte mare: 10 ani (municipiul Targu Jiu), 12 ani (municipiul Zalau), 20 ani (municipiul Piatra-Neamt), 30 ani (municipiul Constanta) sau chiar cu perioada nespecificata (municipiul Iasi).

Totodata, autoritatea de concurenta a constatat ca, la nivelul unitatilor administrativ teritoriale (UAT-uri), nu exista o uniformitate in aplicarea cadrului legal in privinta modalitatii de atribuire a lucrarilor de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi.

In ceea ce priveste lucrarile de reparatii si intretinere a drumurilor si strazilor de pe raza municipiilor resedinta de judet, se observa faptul ca o mare parte dintre acestea sunt executate de operatoriinterni, respectiv 14(cu capital al unitatilor administrativ-teritoriale) sau de UAT-uri prin servicii publice specializate organizate in subordinea consiliilor locale, respectiv 8.

Comparativ, pentru lucrarile de modernizare/reabilitare a drumurilor si strazilor, care sunt executate in cea mai mare parte de catre operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realizeaza de cele mai multe ori prin proceduri de achizitie publica.

In acelasi timp, analiza a mai relevat faptul ca o mare parte a operatorilor care executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi detin capacitati proprii de productie a materialelor necesare realizarii lucrarilor (ex.: agregate minerale, mixturi asfaltice, betoane de ciment).

Desi operatorii specializati se pot deplasa oriunde in tara pentru a executa lucrari de modernizare, reparatii si intretinere drumuri si strazi, analiza a aratat ca acestia prefera contracte in localitatile – regiunile de resedinta unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje si unde cunosc particularitatile legate de forta de munca.

Articolul precedentPROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA CASTIGA DOUA CONTRACTE CNAIR – Compania trebuie sa elaboreze documentatia de avizare a lucrarilor pe Lotul 1 din A1 Sibiu-Pitesti si studiul de fezabilitate pentru Lotul 2, pe DN73C
Articolul următorSECTORUL FEROVIAR SE PLIMBA PRIN MINISTER – Atributiile privind sectorul feroviar sunt transferate de la un secretar de stat la altul. Cel mai nou secretar de stat, Ionut Cristian Savoiu, a fost insarcinat cu problemele de pe calea ferata

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.