CFR va instala un sistem de telegestiune a energiei electrice si de compensare a factorului de putere in substatiile de tractiune, pentru a reduce consumul de electricitate. Compania va investi 45,4 milioane lei, iar durata de realizare a investitiei este de 18 luni. Finantarea obiectivului de investitii se face din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate CFR, precum si alte surse legal constituite in limita sumelor prevazute anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Beneficiarul investitiei va fi CFR SA.
Proiectul vizeaza instalarea in doua substatii de tractiune electrica feroviara, Cosna si Barbosi, a doua echipamente pilot pentru compensarea factorului de putere in vederea reducerii consumului de energie reactiva si implicit a costurilor cu energia electrica, crescand totodata disponibilitatea retelei energetice feroviare si eficienta energetica.
Informatiile apar intr-un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Sistem de telegestiune a energiei electrice si de compensare a factorului de putere in substatiile de tractiune”, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si consultat de ”Lumea Infrastructurii”.
Sistemul de masurare a energiei electrice va fi gasit in 78 substatii tractiune electrica, 891 posturi transformare, 18 posturi preincalzire si 5 locomotive.
Proiectul reprezinta o infrastructura de colectare, transmitere si prelucrare a datelor de consum din zona tractiunii feroviare provenind de la substatiile de tractiune electrica feroviara alimentate din reteaua de distributie de 110 kV si de la consumatorii ficsi si mobili de energie electrica de tractiune alimentati din reteaua linei de contact electrificate. Acesta va permite gestionarea eficienta a energiei electrice la 110 kV si 25 kV achizitionate, respectiv utilizate, in reteaua liniei de contact electrificate, reducerea consumului acesteia printr-o dimensionare cat mai corecta a necesarului de energie de achizitionat si implicit o reducere a costurilor cu dezechilibrele aparute intre consumul prognozat planificat si cel realizat.
Proiectul se adreseaza tuturor entitatilor implicate, Companiei Nationale de Cai Ferate „CFR” – S.A., S.C. Electrificare CFR, operatorilor de transport feroviar potrivit necesitatilor fiecaruia.
Proiectul va permite dimensionarea achizitiei de energie electrica, defalcarea si livrarea acesteia catre operatorii de transport feroviar si alti consumatori, creand suportul tehnic necesar implementarii accesului tertilor de a-si alege furnizorul de energie.
”Prin realizarea acestui obiectiv de investitii de utilitate publica de interes national se va realiza: ocuparea si atragerea fortei de munca pe perioada executiei lucrarilor; masurarea energiei electrice si posibilitatea alegerii furnizorului de energie electrica; reducerea consumului de energie electrica”, se mentioneaza in proiect.
In prezent, sistemul feroviar se confrunta cu urmatoarele dificultati:
– Imprecizie in estimarea corecta a achizitiei de energie electrica de tractiune;
– Evaluarea imprecisa a consumului consumatorilor mobili (dar si ficsi) alimentati din linia de contact;
– Costuri ridicate privind abaterea de la prognoza de consum a energiei electrice;
– Dificultatea realizarii manuale a corectiilor si verificarilor, modul de calcul laborios si aproximativ in cazul defectarii contoarelor;
– Dificultati in recuperarea de la operatorii de transport feroviar a costurilor aferente tractiunii electrice si imposibilitatea evidentierii si localizarii consumului de energie electrica a operatorilor de transport feroviar pe zone acoperite de distribuitorii de energie electrica;
– Calcul corect al pierderilor de retea;
– Imposibilitatea tehnica de achizitie din piata concurentiala a energiei electrice de tractiune de catre consumatorii alimentati din linia de contact;
– Costuri ridicate ale energiei electrice reactive facturate de furnizori;
– Imposibilitatea aplicarii unor principii de management energetic si optimizare a consumurilor.
In conformitate cu prevederile Directivei UE 34/2012 transpusa prin Legea 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din Romania in spatiul feroviar unic european, administratorul infrastructurii feroviare asigura accesul nediscriminatoriu al tuturor operatorilor de transport feroviar la infrastructura feroviara inclusiv la reteaua feroviara electrificata daca exista. Directiva prevede ca furnizarea energiei electrice de tractiune catre Operatorii de Transport Feroviar (OTF) trebuie facuta doar la cerere intr-o maniera nediscriminatorie.
Potrivit Regulamentului UE 1301/2014 reactualizat 02014R1301-RO/2019 privind specificatiile tehnice de interoperabilitate referitoare la sistemul feroviar din Uniune (cu termene de conformare ianuarie 2022), statele membre trebuie sa asigure implementarea unui sistem de colectare la sol a datelor energetice provenite de la vehiculele feroviare care sa fie capabil sa faca schimb de date compilate in vederea facturarii energiei electrice pentru tractiune. Totodata statele membre au obligatia implementarii unui sistem terestru de decontare capabil sa primeasca date de la sistemul de colectare la sol a datelor si sa le accepte in vederea facturarii. Sistemul terestru de decontare trebuie sa fie capabil sa faca schimb de date compilate pentru facturarea energiei cu alte sisteme de decontare, sa valideze datele compilate pentru facturarea energiei si sa aloce datele de consum partilor corespunzatoare.
Conform Legii Energiei Electrice si gazelor naturale nr. 123/2012, tranzactionarea energiei electrice se desfasoara pe piata concurentiala in mod transparent, public si nediscriminatoriu. Totodata legea prevede ca energia electrica furnizata trebuie masurata de catre entitati, altele decat furnizorul de energie.
In prezent, toate vehiculele apartinand operatorilor de transport feroviar sunt contorizate ca urmare a eforturilor proprii ale acestora, dar contoarele instalate permit inregistrarea consumului de energie electrica, dar nu si localizarea acestuia. Aproximativ 50% din consumatorii ficsi din linia de contact sunt contorizati, dar citirea datelor se realizeaza manual.