Doua pasaje rutiere supraterane vor fi construite in Sinaia, in nordul si sudul orasului, pentru a fluidiza traficul de pe Valea Prahovei, care este mereu o provocare pentru orice sofer si turist. Valoarea acestora este estimata la 110,06 milioane lei cu TVA.
Unul dintre pasajele rutiere va fi construit la intersectia DN 1 cu Bulevardul Republicii (Sinaia Sud). Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este 53.490.000 lei.
Acesta va avea o lungime de 438 metri. Durata de executie a obiectivului este de 26 de luni.
De asemenea, al doilea pasaj rutier va fi realizat la intersectia DN 1 cu Bulevardul Ferdinand (Sinaia Nord). Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de56.574.000 lei.
Lungimea celui de-al doilea pasaj este de 382,50 metri. Durata de executie a obiectivului este de 28 de luni.
Informatiile apar in doua proiecte de Hotarare a Guvernului publicate in dezbatere de Ministerul Transporturilor si consultate de ”Lumea infrastructurii”.
Pasajul rutier de la intersectia DN 1 cu Bulevardul Ferdinand (Sinaia Nord)
Traseul pasajului rutier din partea de nord a orasului Sinaia incepede pe DN 1, supratraverseaza intersectia DN 1 cu Bulevardul Ferdinand si se continua pe DN 1. Gabaritul de libera trecere, de minimum 5 metri la intersectia dintre DN1 cu Bulevardul Ferdinand, permite amenajarea sub pasaj a unui sens giratoriu precum si de locuri de parcare sub pasajul rutier.
Pe pasajul rutier se prevad: parapet de siguranta din profil metalic zincat pentru siguranta circulatiei rutiere tip H4b, glisiere de protectie, sisteme de colectare ale apelor pluviale, instalatii de iluminat etc.
Sunt prevazute totodata lucrari de marcaje rutiere longitudinale si transversale. Pasajul rutier suprateran va fi dotat cu semnalizare rutiera verticala si orizontala.
Este prevazut iluminatul pasajului, a zonelor adiacente si a zonelor de acces in si dinspre pasaj, cu corpuri de iluminat tip LED amplasati pe stalpi.
Pe durata executiei lucrarilor pasajului se vor impune restrictii locale ale traficului rutier in zona lucrarilor. Traficul rutier pe DN1 va fi mentinut permanent in dublu sens in lateral de zona santierului, latimea benzilor de circulatie fiind de cel putin 4,50 m.
Se vor reloca/proteja retelele identificate in zona pasajului, de tipul: retele de alimentare cu apa potabila, retele de gaze naturale, retele de telecomunicatii, retele electrice.
Pasajul va asigura un singur sens de deplasare spre centrul orasului Sinaia, ce va fi prevazut pe ambele laturi cu panouri fonoabsorbante.
”Implementarea proiectului va conduce la reducerea timpilor de parcurs si cresterea accesibilitatii in zona, reducerea uzurii autovehiculelor, cresterea gradului de siguranta a participantilor la traficul auto si pietonal. Pe langa beneficiile economice, constructia va genera efecte pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca, care se estimeaza la un numar de 50-80 angajati pentru perioada executiei lucrarilor si poate atrage forta de munca locala”, arata nota de fundamentare.
Suprafetele necesare pentru realizarea obiectivului se afla in proprietatea publica a orasului Sinaia (1,02 ha), Busteni (0,32 ha), in domeniul public al statului – in administrarea CNAIR SA si Administratiei Nationale Apele Romane si 31 mp proprietate privata care necesita expropriere.
Solutiile tehnice adoptate au la baza normele, normativele in vigoare, investigatiile si studiile de teren topografice, geotehnice, hidrologice si hidraulice, studiul de trafic, determinari de laborator si calcule de dimensionare specifice. Elementele geometrice in plan si in profil longitudinal sunt corespunzatoare caracteristicilor drumurilor nationale.
Traseul drumului national DN1 care face legatura intre Bucuresti si Oradea strabate si Valea Prahovei, o zona de munte cu multe statiuni frecventate de turisti atat iarna cat si vara.
Pe tronsonul de drum cuprins intre Comarnic si Predeal, apar de multe ori aglomerari in trafic, in special la sfarsitul saptamanii cand numarul turistilor care aleg ca destinatie turistica Valea Prahovei, este foarte mare.
Efectele cresterii traficului au devenit vizibile prin reducerea timpilor de deplasare, producerea de ambuteiaje si accidente, acestea avand ca si consecinte disconfortul participantilor la trafic si al locuitorilor, cresterea poluarii fonice si emisia de noxe in zona.
Unul din punctele unde apar dese aglomerari in trafic este situat in zona de nord a orasul Sinaia, la intersectia DN 1 cu Bulevardul Ferdinand.
In prezent, reglementarea circulatiei la nivelul intersectiei se face prin dirijare cu ajutorul indicatoarelor rutiere si a marcajelor rutiere longitudinale si transversale, Bulevardul Ferdinand fiind drumul cu prioritate, in timp ce DN1 este drumul fara prioritate. La decizia politiei rutiere, intersectia este uneori dirijata de agenti de politie, atunci cand conditiile de trafic impun acest lucru.
Punctul de conflict este generat de virajul la stanga al vehiculelor care doresc sa intre in DN1 dinspre Bulevardul Ferdinand si care au prioritate fata de vehiculele care circula pe DN1. Aceasta reglementare a prioritatilor in intersectie fragmenteaza practic circulatia rutiera pe DN1, afectand astfel fluenta circulatiei rutiere.
Implementarea proiectului de realizare a unui pasaj rutier la intersectia DN 1 cu Bulevardul Ferdinand, va conduce la identificarea celor mai bune solutii tehnice necesare in vederea cresterii gradului de siguranta rutiera si implicit scaderea numarului accidentelor rutiere, fapt ce corespunde obiectivului impus de Uniunea Europeana.
Obiectivul face parte din programul “Masuri de sporire a capacitatii de circulatie pe DN 1 Valea Prahovei, sectorul de drum Comarnic – Predeal” si este prevazut in cadrul POIM 2014-2020. Strategia de realizare a pasajului rutier se incadreaza in solutiile tehnice in vederea cresterii gradului de siguranta rutiera si implicit scaderea numarului accidentelor rutiere si indeplinirea obiectivului impus in Strategia Nationala de Siguranta Nationala Rutiera pentru perioada 2016 – 2020
Conform studiului de trafic elaborat in perioada de trafic intens au fost inregistrate aproximativ 18.688 vehicule echivalate/zi.
Pentru fluidizarea traficului pe DN1, la iesirea din orasul Sinaia, este necesar sa se realizeze un pasaj rutier.
Din punct de vedere functional si al traficului, obiectivul se incadreaza in clasa de importanta II si va avea lungimea de 382,50 m.
Principalul avantaj al realizarii pasajului rutier este ca va putea asigura o viteza crescuta a traficului si fluidizarea acestuia, reducerea costurilor calatoriei, eliminarea ambuteiajelor, reducerea riscului de accidente, sporirea sigurantei participantilor la traficul auto, reducerea noxelor si a zgomotului din zona.
Pentru realizarea acestui obiectiv este necesara largirea si reamenajarea DN1 la nivelul terenului. Constrangerile din amplasament au determinat atat pozitia in plan a pasajului rutier superior cat si noua configuratie a drumului, acestea fiind: zona de locuinte (imobile) din vecinatatea intersectiei DN1-Bulevardul Ferdinand, respectiv Domeniul Regal, in partea de vest; albia raului Prahova, in partea de est.
Pentru fluidizarea traficului si pentru a spori nivelul de confort in timpul calatoriei pe DN1 in orasul Sinaia, se propune reamenajarea intersectiei existente intre DN1 cu Bulevardul Ferdinand, prin realizarea unui pasaj al carui traseu in plan orizontal urmareste ampriza DN 1, supratraversand intersectia DN 1 –Bulevardul Ferdinand.
Solutiile constructive de amenajare sunt :
-amenajarea a 2 benzi ale DN 1, unidirectionale, situate de-o parte si de alta a pasajului rutier superior, avand fiecare latimea partii carosabile de 4,50 m (2 x 4,50 m);
– realizarea unui pasaj rutier superior, cu 6 deschideri si latimea de 10,80 m;
-amenajarea unui sens giratoriu la intersectia DN1-Bulevardul Ferdinand, sub pasajului rutier superior, cu raza insulei centrale de 12 m si latimea caii inelare de 7 m (2×3,5m). Intrarea si iesirea din giratie se realizeaza pe cate o banda de circulatie, de 4,50 m latime. Calea de intrare este separata de cea de iesire, pe fiecare ramura, printr-o insula separatoare, denivelata fata de partea carosabila cu 10 cm din borduri de beton 20×25 cm. Raza de racordare la intrarea si iesirea in/din giratie este de minim 9 m (in dreptul imobilelor situate in unghiul ascutit al intersectiei). In rest, valorile uzuale ale razelor de racordare la intrare/iesire in/din giratie sunt de minim 20 m;
– sunt prevazute a se amenaja locuri de parcare sub pasajului rutier superior, intre pilele de sustinere ale acestuia, avand accesuri de intrare/iesire in/din drumul colector din est. Zonele de parcare sunt delimitate fizic de drumul colector printr-un trotuar cu latimea de 0,80 m, fiind astfel protejata circulatia din interiorul acestor zone fata de circulatia rutiera de pe drumul colector.
In dreptul Domeniului Regal, in intersectie, se pastreaza zidul de sprijin existent si rigola existenta pentru preluarea apelor pluviale.
Pasajul rutier va avea 6 deschideri avand schema statica de tip grinda continua.
Tablierul este realizat din 9 grinzi din beton precomprimat, care continua pe pile si pe culee prin antretoaze din beton monolit, avand inaltimea de 1,05 m si lungimea cuprinsa intre 27,29 m si 27,48 m.
Placa de suprabetonare are grosimea medie de 29 cm si o panta transversala de 2,5%. Dispozitivele de acoperire rosturi pe pasaj vor fi de tip elastomeric.
In vederea racordarii drumului existent cu pasajul rutier, vor fi realizate terasamente cu pamant armat, cu scopul de a reduce spatiul ocupat de taluze.
Pentru stabilizarea umpluturii realizate pentru extinderea DN 1, spre cursul raului Prahova, este prevazut un zid de sprijin din beton armat, pe toata lungimea drumului nou proiectat. La baza zidului de sprijin se va realiza o amenajare a albiei cu saltea din gabioane si umplutura din anrocamente.
Pasajul rutier suprateran prezinta urmatoarele caracteristici principale:
-lungime pasaj circa 382,50 m;
-latime totala: 10,80 m;
-latime banda de circulatie 2 x (3,50 m + 0,40 m latime efect optic) = 7,80 m;
-latime zone pentru amplasare glisiere de protectie, trotuare, panouri fonoabsorbante: 1,50 m;
-numar deschideri 6;
-gabaritul de libera trecere sub tablier hmin = 5 m;
-declivitatea maxim 6%.
Pasajul rutier la intersectia DN 1 cu Bulevardul Republicii (Sinaia Sud)
Amplasamentul prevazut pentru realizarea obiectivului este situat in partea de sud a orasului Sinaia, la intersectia drumului national DN 1 cu bulevardul Republicii.
Pe acest pasaj rutier se prevad: parapet de siguranta din profil metalic zincat pentru siguranta circulatiei rutiere tip H4b, glisiere de protectie, sisteme de colectare ale apelor pluviale, instalatii de iluminat etc.
Sunt prevazute lucrari de marcaje rutiere longitudinale si transversale. Pasajul rutier suprateran va fi dotat cu semnalizare rutiera verticala si orizontala. Este prevazut iluminatul pasajului, a zonelor adiacente si a zonelor de acces in si dinspre pasaj, cu corpuri de iluminat tip LED amplasati pe stalpi.
Pe durata executiei lucrarilor pasajului se impun restrictii locale ale traficului rutier in zona lucrarilor. Traficul rutier pe DN1 va fi mentinut permanent in dublu sens in lateral de zona santierului, latimea benzilor de circulatie fiind de cel putin 3 m.
Se vor reloca/proteja retelele identificate in zona pasajului, de tipul: retele de alimentare cu apa potabila; retele de canalizare; retele de gaze naturale; retele de telecomunicatii; retele electrice subterane.
Pasajul va asigura un singur sens de deplasare spre centrul orasului Sinaia, ce va fi prevazut pe ambele laturi cu panouri fonoabsorbante.
Pe timpul executiei si in cadrul organizarii de santier se vor prevedea masuri adecvate de prevenire si limitare a poluarii aerului, solului si apelor.
Suprafata necesara estimata realizarii lucrarii este de circa 1,2 ha, ce se afla partial in proprietatea publica a orasului Sinaia si partial in domeniul public al statului – in administrarea CNAIR si CFR SA. In zona de protectie a caii ferate Bucuresti – Brasov, este necesar trasferul unei suprafete de 36 mp de la CFR SA.
Solutia tehnica adoptata are la baza normele, normativele in vigoare, investigatiile si studiile de teren topografice, geotehnice, hidrologice si hidraulice, studiul de trafic, determinari de laborator si calcule de dimensionare specifice.
”Pentru fluidizarea traficului si pentru a spori nivelul de confort in timpul calatoriei pe DN1 in orasul Sinaia, se propune reamenajarea intersectiei existente intre DN1 cu Bulevardul Republicii, prin realizarea unui pasaj al carui traseu in plan orizontal urmareste ampriza DN 1 pana in dreptul intersectiei cu Bulevardul Republicii, supratraverseaza intersectia, dupa care se inscrie in ampriza Bulevardului Republicii. Rampa de acces a pasajului porneste din banda a doua a DN 1 (sens de deplasare Bucuresti – Brasov), punctul de pornire fiind inainte cu circa 30 m de pasarela pietonala existenta ce supratraverseaza DN1”, arata documentul.
Pasajul rutier va avea 5 deschideri, din care 3 deschideri sunt mixte din otel-beton, continue si 2 deschideri simplu rezemate realizate din beton precomprimat, schema statica fiind de tip grinda continua si grinzi simplu rezemate.
Tablierele mixte sunt realizate din doua casete cu inaltime de 1,03 m, avand doua deschideri, de 28,53 m si una de 37,75 m, solidarizate intre ele cu grinzi metalice. Placa de suprabetonare are grosimea medie de 22 cm si o panta transversala de 2,5%.
Pasajul rutier suprateran prezinta urmatoarele caracteristici principale:
-lungime pasaj circa 438 m;
-latime totala: 5,80 m;
-latime banda de circulatie 4,50 m;
-latime zone glisiere de protectie 2×0,65 m;
-gabaritul de libera trecere sub tablierul metalic hmin = 5,00 m;
-declivitatea maxima 7%;
-numar de deschideri cu structura din grinzi de beton: 2;
-numar de deschideri cu structura mixta otel-beton: 3;
Din punct de vedere functional si al traficului, obiectivul se incadreaza in clasa de importanta II si va avea lungimea de 438 m.
Principalul avantaj al acestei investitii este ca va putea asigura o viteza crescuta a traficului de tranzit si fluidizarea acestuia, reducerea costurilor calatoriei, eliminarea ambuteiajelor, reducerea riscului de accidente, sporirea sigurantei participantilor la traficul auto si pietonal, reducerea noxelor si zgomotului din zona.
Rampa de acces a pasajului porneste din banda a doua a DN 1 (sens de deplasare Bucuresti – Brasov), punctul de pornire fiind inainte cu circa 30 m de pasarela pietonala existenta ce supratraverseaza DN1.
Amplasarea obiectivului de investitie s-a realizat cu inscrierea intre Calea Ferata existenta (situata in dreapta, pe sensul de deplasare Bucuresti – Brasov) si zona de locuinte (imobile) situata pe partea stanga, in sensul de deplasare Bucuresti – Brasov. In plus, va fi necesara reconfigurarea Drumului National 1, pe toata lungimea pasajului rutier suprateran, si translatarea zidului de sprijin existent, fara afectarea pasarelei pietonale existente.
Largirea drumului national DN1 la nivelul terenului pe zona de studiu se va realiza de-o parte si de alta a pasajului rutier suprateran. Dezvoltarea drumului se va realiza, de la est la vest, astfel:
– amenajarea la nivelul terenului incepe de la limita dinspre DN1 a extremitatii zidului de protectie a caii ferate, fata de care s-a rezervat un spatiu de protectie de 0,50 m;
– se amenajeaza o banda de circulatie de 4,5 m latime in aliniament, respectiv cu o latime de 5 m in zonele de curba, pe DN1, sensul Bucuresti – Brasov;
-zona ocupata de amprenta pasajului rutier superior, are o latime de 6 m;
-doua benzi de circulatie, de 6 m latime in aliniament, iar in curba (in dreptul zidului de sprijin nou proiectat) cu latimea de 7,5 m;
-trotuar cu latimea de 1,2 m.
Demolarea zidului de sprijin existent se va realiza pe o lungime de circa 200 m, iar translatarea acestuia catre zona de blocuri va fi de cca. 3,7 m, in varful curbei de racordare in plan. La baza noului zid de sprijin, lateral de partea carosabila, pe partea dreapta in sensul de mers catre Bucuresti, se va asigura o rigola care va prelua scurgerea apelor pluviale in lungul drumului.
Amplasamentul Rampei Nord, pe Bulevardul Republicii, va implica modificari ale latimii drumului existent. In lateral de rampa pasajului rutier superior, pe sensul catre Bucuresti, se va asigura un drum colector, unidirectional, cu latimea partii carosabile de 4,50 m, din care se va realiza atat accesul catre proprietati, cat si legatura cu strazile adiacente. Partea carosabila va ocupa aproximativ 2 m din trotuarul existent, latimea acestuia urmand a se reduca de la aproximativ 6,50 m la 4,50 m.
Pentru protectia versantului in zona dinspre blocurile de locuinte a fost prevazut un zid de sprijin din beton armat. Lungimea zidului este de aproximativ 200 m.
In vederea racordarii drumului existent cu pasajul rutier, vor fi realizate terasamente cu pamant armat.
Implementarea proiectului va conduce la reducerea timpilor de parcurs si cresterea accesibilitatii in zona, reducerea uzurii autovehiculelor, cresterea gradului de siguranta a participantilor la traficul auto si pietonal.
Pe langa beneficiile economice, constructia va genera efecte pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca, care se estimeaza la un numar de 50-80 angajati pentru perioada executiei lucrarilor si poate atrage forta de munca locala.