Ministerul Transporturilor si Infrastructurii vrea sa construiasca o conexiune feroviara cu Aeroportul International Brasov – Ghimbav, in lungime de 21,5 km. Aceasta presupune conectarea Aeroportului International Brasov–Ghimbav la statia de cale ferata Ghimbav pe directia Brasov si la Magistrala feroviara 200 pe directia Codlea (Sibiu).
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 739.330.000 lei, iar durata de realizare a investitiei este de trei ani, arata un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Realizare conexiune feroviara cu Aeroportul International Brasov – Ghimbav”, publicat in dezbatere de minister si consultat de ”Lumea infrastructurii”.
Obiectivul investitiei presupune realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul International Brasov Ghimbav.
”Aceasta investitie contribuie la dezvoltarea si extinderea legaturilor transportului aerian cu alte moduri de transport prin interconectarea aeroportului cu intreaga retea de cale ferata a Romaniei si cu reteaua europeana de transport TEN-T. Traseul de cale ferata este situat pe raza judetului Brasov, are lungimea totala de 21,5 km si presupune conectarea Aeroportului International Brasov–Ghimbav la statia CF Ghimbav pe directia Brasov si la Magistrala feroviara 200 pe directia Codlea (Sibiu)”, arata documentul.
In vederea imbunatatirii conditiilor de circulatie, in cadrul investitiei au fost prevazute dublarea liniei de cale ferata Bartolomeu – Ghimbav – Codlea si electrificarea liniei CFR Brasov – Codlea.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, precum si alte surse legal constituite in limita sumelor prevazute anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Pentru protectia zonelor locuite invecinate caii ferate s-au prevazut panouri fonoabsorbante. Lungimea totala a panourilor fonoabsorbante prevazute este de 2.439 metri. Panourile fonoabsorbante se vor amplasa in lungul caii ferate la o distanta de 3,30 m (3,50 m) distanta masurata de la fata panoului fonoabsorbant pana la axul caii ferate.
”Lucrarile proiectate au o influenta benefica asupra calitatii mediului prin reducerea poluarii fonice si a noxelor eliminate de mijloacele de transport auto”, se arata in proiect.
A fost emis avizul nr. 172 din data de 30.07.2021 de catreAgentia Nationala pentru Protectia Mediului.
Realizarea unei conexiuni feroviare cu Aeroportul International Brasov Ghimbav contribuie la:
– dezvoltarea si extinderea legaturilor transportului aerian cu alte moduri de transport prin interconectarea aeroportului cu intreaga retea de cale ferata a Romaniei si cu reteaua europeana de transport TEN-T, precum si conexiunea cu modurile de transport urban;
– atragerea unui numar cat mai mare de calatori din localitatile limitrofe pe transportul feroviar, etc., se mentioneaza in document.
”Avand in vedere ca municipiul Brasov este o destinatie preferata de catre turisti pe tot parcursul anului, este necesara dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar atat pentru asigurarea mobilitatii, cat si pentru reducerea poluarii. Linia de cale ferata de la Aeroportul International Brasov Ghimbav va permite transportul pasagerilor catre municipiul Brasov, precum si catre alte orase din Romania”, mai arata acesta.
Realizarea lucrarii face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung cuprinsa in Master Planul General de Transport aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 666 din 14 septembrie 2016 ce are ca obiectiv asigurarea conditiilor pentru crearea unui sistem de transport eficient, sustenabil, flexibil si sigur, preocupare esentiala pentru dezvoltarea economica a Romaniei. Principala directie de actiune prioritara, trebuie sa vizeze imbunatatirea infrastructurii de transport, prin programe de reparatii si reinnoiri pentru recuperarea deficitului de intretinere si reparatii capitale aferente elementelor ce alcatuiesc infrastructura feroviara.
Judetul Brasov este una dintre destinatiile preferate ale turistilor, fiind una dintre cele mai frecventate zone din tara datorita diversitatii obiectivelor si activitatilor turistice de pe tot parcursul anului, recunoscute la nivel international. Inexistenta unui aeroport in zona conduce la utilizarea unor aeroporturi situate la distante relativ mari (Sibiu – 160 km, Cluj – 280 km, Bucuresti – 160 km) si astfel la scaderea accesibilitatii acestor zone. Acest fapt descurajeaza de asemenea posibilii investitori economici si reduce mobilitatea populatiei.
In urma studiilor privind impactul economic si social pe care l-ar putea avea realizarea unui aeroport international in zona Brasov – Ghimbav a rezultat interesul foarte ridicat al populatiei si importanta deosebita pentru dezvoltarea economica a regiunii. Astfel realizarea unui aeroport international de categorie 4D in zona Municipiului Brasov, care sa deserveasca in principal judetele Brasov, Covasna si Harghita si care sa ofere legaturi internationale cu Europa si Orientul Mijlociu reprezinta un obiectiv esential pentru viitoarea dezvoltare a zonei. Zona reglementata este situata in teritoriul administrativ al orasului Ghimbav.
De asemenea, zona se afla in legatura directa cu Municipiul Brasov, atat functionala cat si fizica, prin prezenta drumului judetean DJ103C, care face legatura directa cu centura ocolitoare a municipiului.
Muncipiul Brasov, desemnat pol national de crestere, este unul dintre cele mai importante si mai bine dezvoltate centre urbane din Romania. Din acest motiv lipsa unui aeroport international in imediata apropiere reprezinta o disfunctionalitate importanta atat pentru Municipiul Brasov cat si pentru zonele din imediata vecinatate a acestuia.
Prin realizarea acestui obiectiv de investitii de utilitate publica de interes national se va realiza:
- ocuparea si atragerea fortei de munca pe perioada executiei lucrarilor;
- atragerea transportului international de marfuri pe sectiunea de cale ferata;
- crearea unei conexiuni modernizata pentru transportul de calatorilor la Aeroportul International Brasov Ghimbav;
- dezvoltarea economica si sociala a zonei;
- reducerea poluarii;
- reducerea numarului de accidente.
Din analiza investitiei propuse s-a identificat un impact pozitiv pe plan local, piata muncii va fi influentata in sens pozitiv, in favoarea muncitorilor calificati (muncitori in constructii, pentru perioada de executie si muncitori pentru prestari diverse servicii in perioada de operare).
”Proiectul propus nu va avea impact negativ asupra conditiilor economice locale si nici nu va genera motive pentru nemultumirea publicului local”, se mentioneaza in nota de fundamentare.
Implementarea acestui proiect de hotarare va avea impact pozitiv asupra:
- volumului productiei de materiale de constructii;
- comertului cu materiale de constructii;
- serviciilor de transport;
- retelei de ocupare a fortei de munca.