Vanzarile de biletele de avion din vara anului 2021 se apropie de nivelul pre-pandemic, desi efectele pandemiei sunt inca evidente la nivel de industrie.
Dupa ce lockdown-ul global si nenumaratele schimbari in ceea ce priveste conditiile de calatorie au produs efecte dramatice pentru industria de transport aerian de pretutindeni, sezonul estival de anul acesta a venit ca o gura de aer proaspat pentru jucatorii din turism.
De asemenea, volumul zborurilor interne a crescut considerabil in contextul ridicarii restrictiilor pentru evenimente. Cele trei festivaluri din Cluj-Napoca si-au anuntat redeschiderea, lucru care a declansat o crestere vizibila a cererii de bilete de avion pe aceasta ruta in lunile iulie si august.
Pretul mediu al verii 2021 a fost de 147 euro, similar cu cel din 2019 si a crescut cu 35% fata de 2020, cand a atins un minim de 107 euro. S-a observat o preferinta clara catre destinatii interne, Romania fiind constant a doua cea mai rezervata ruta la nivel de tara. Orasele europene au revenit in voga in sezonul estival, Paris, Londra sau Madrid fiind printre preferatele romanilor ce au achizitionat bilete de avion prin intermediul Vola.ro, agentie online de turism.
De asemenea, in 2021, peste 35% dintre zborurile din sezonul de vara au fost modificate sau anulate, comparativ cu maximum 5% in 2019;
Compania Vola.ro a emis bilete de avion pentru aproape 100.000 de clienti in perioada iunie-august 2021, nivel ce reprezinta aproximativ 95% din cel atins in 2019 si in crestere cu peste 200% fata de 2020.
Printre principalele cauze ce au favorizat o revenire accelerata a cererii turistice in perioada analizata se numara anunturile legate de redeschiderea multiplelor destinatii din Europa, conditiile de calatorie simplificate odata cu eliberarea certificatelor verzi, precum si un numar mai scazut de cazuri COVID pe timpul verii, care, impreuna cu numarul in crestere de persoane vaccinate, au dat romanilor o mai mare incredere in a-si relua calatoriile. De asemenea, turistii se acomodeaza cu volatilitatea conditiilor pandemice de calatorie, cu formularele online de completat, cu testele COVID sau antigen mult mai usor de efectuat si la preturi mult mai mici decat in urma cu ceva luni, iar aceste aspecte se observa la nivelul rezervarilor.
Provocarea acestui sezon o reprezinta anularile si modificarile de program de zbor.
Potrivit specialistilor Vola.ro, desi vanzarile de bilete de avion se apropie de nivelul prepandemic in cazul agentiei de turism online, la nivelul industriei aviatice, volumele se situeaza mult sub valorile asteptate. In plus, schimbarile impuse de autoritati au limitat cererea la nivel european, determinand instabilitati cu privire la operarea zborurilor. Drept urmare, daca in 2019 doar maximum 5% dintre zboruri sufereau modificari sau erau anulate, in 2021 peste 35% dintre zborurile din sezonul de vara au fost afectate de intarzieri sau anulari.
Italia, Spania si Marea Britanie s-au aflat in topul preferintelor romanilor in sezonul estival.
Destinatiile preferate de romani in perioada iunie-august 2021 raman in mare parte neschimbate, in top 5 tari fiind, conform specialistilor Vola.ro, tari cu mari comunitati de romani. Astfel, principalele destinatii externe spre care s-au indreptat turistii romani in aceasta vara regasim tari precum Italia, Spania, Marea Britanie, Germania, Franta si Belgia, la care se adauga si Grecia, unde se practica preponderent turismul de relaxare si agrement, in timp ce spre celelalte destinatii mentionate vorbim si de vizitarea rudelor si prietenilor din strainatate, ori despre revenirea din vacanta petrecuta acasa si intoarcerea la locul de munca de peste hotare.
Pretul mediu al verii 2021 a fost de 147 euro, iar ruta cea mai vanduta a fost Bucuresti – Londra si retur.
In primele doua luni de vara, Grecia s-a aflat chiar in top 10 rute achizitionate pe Vola.ro, insa, odata cu trecerea acestei tari pe lista rosie la inceputul lunii august, numarul rezervarilor spre aceasta destinatie a scazut cu 34%. Un scenariu in antiteza a fost observat, pe de alta parte, in cazul Marii Britanii, tara care, la finalul lunii iulie, a eliminat obligativitatea carantinei pentru romani, ceea ce a determinat o crestere substantiala in iulie si august, devenind astfel cea mai vanduta ruta dus-intors, pretul mediu al unui bilet de avion pe aceasta ruta fiind de 124 de euro, la un nivel similar cu pretul platit pentru rute interne, anume 113 de euro.
In acelasi timp, pentru un bilet spre Spania, romanii au platit, in medie, 321 de euro, iar pentru Italia aproape jumatate, 167 de euro.
Biletele spre Grecia au costat, in medie, 200 de euro, insa multi romani au ales sa calatoreasca spre Grecia cu masina personala. In general, preturile medii au revenit la valorile pre-pandemie dupa ce au atins un minim in vara anului 2020.
Romanii au preferat acum biletele de avion rezervate last minute.
Conform statisticilor companiei, vacantele in capitalele europene au revenit in voga in aceasta vara. Orase foarte populare la nivel mondial, precum Paris, Londra, Madrid, Barcelona, Roma, Milano si chiar tarile nordice au fost din nou in topul preferintelor turistilor romani, ce au ales sa achizitioneze biletele spontan, in functie de evolutia pandemiei si schimbarile de pe listele semafor comunicate de autoritati. Concret, in lunile iulie si august, timpul dintre momentul achizitiei si zbor a scazut cu 35% fata de luna iunie.
Volumul zborurilor interne a crescut considerabil in contextul ridicarii restrictiilor pentru evenimente.
De indata ce autoritatile romane au anuntat ridicarea restrictiilor pentru evenimente, trei festivaluri din Cluj-Napoca si-au anuntat redeschiderea, ceea ce a declansat o crestere vizibila a cererii de bilete de avion pe aceasta ruta in lunile iulie si august.
“Marea provocare a acestui sezon a fost sa gestionam operational numarul mare de solicitari si intrebari in urma zborurilor anulate sau modificate de companiile aeriene. Concret, peste 35% dintre zboruri au fost afectate de schimbari si anulari si intreaga industrie s-a straduit sa faca fata acestei instabilitati. Cu toate acestea, am vandut aproape 100.000 de bilete, la 95% din volumele lui 2019. Si volumul de interactiuni cu clientii a crescut de 5 ori, ceea ce ne-a determinat sa ne marim echipa cu 50% pentru a gestiona eficient toate schimbarile survenite si pentru a oferi asistenta necesara clientilor nostri”, a declarat Claudia Tocila, Director de Marketing la Vola.ro.
In 2019, Vola.ro a avut o cifra de afaceri de aproximativ 10,6 milioane de euro la un volum de tranzactii de 71 milioane euro.