ITALIENII SE OCUPA DE METROUL BUCURESTEAN – Contractul pentru proiectarea Magistralei 5 se semneaza vineri, iar Magistrala 6 este in licitatie, dar in contestatie

Contractul pentru proiectarea continuarii Magistralei M5, tronsonul Eroilor 2 – Piata Iancului, se va semna vineri, 10 septembrie, spune ministrul Transporturilor, Catalin Drula.

Magistrala M5 se semneaza, din cate inteleg, vineri, contractul pentru proiectare cu asocierea desemnata castigatoare, cei care realizeaza studiul de fezabilitate de la metroul Cluj (Asocierea 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SpA & SWS Engineering SpA & Coding & Metrans Engineering, n.r.). La M4 este o echipa care a tot lucrat sa finalizeze acea documentatie. Nu a fost lasata cum trebuie ca sa intre in PNRR continuarea spre sud, de la Gara de Nord pana la Gara Progresu„, a spus Catalin Drula.

Metrorex a lansat pe 29 iunie 2019 licitatia pentru „Servicii de proiectare si asistenta tehnica aferente obiectivului Magistrala 5 (Drumul Taberei – Pantelimon), Sectiunea Eroilor (PS Opera) – Piata Iancului”. Valoarea estimata a contractului este de 70 de milioane de lei. Metrorex a selectat pe 9 iulie noul castigator al licitatiei pentru proiectarea tronsonului Eroilor – Iancului din Magistrala 5 de metrou. Este vorba de asocierea 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata SpA & SWS Engineering SpA & Coding S.R.L. & Metrans Engineering S.R.L.

Metroul SA, castigatorul initial al licitatiei pentru proiectarea tronsonului Eroilor – Iancului din M5, contesta excluderea sa din procedura si desemnarea noului castigator, respectiv asocierea condusa de italienii de la 3TI Progetti. Proiectantul metroului bucurestean si-ar dori chiar anularea licitatiei. Metroul SA, celalalt participant, a depus ulterior contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Pe langa anularea adresei prin care oferta sa a fost respinsa ca inacceptabila si neconforma, Metroul SA solicita si anularea deciziei prin care oferta celuilalt competitor a fost declarata castigatoare.

Initial, Metrorex pusese oferta Metroul SA pe primul loc, cu 82 puncte si un pret de 34,83 milioane de lei, insa asocierea condusa de italieni, clasata pe locul secund cu 74,34 puncte si un pret de 39,66 milioane de lei, a contestat rezultatul. Dupa ce s-a ajuns cu contestatiile in instanta, Curtea de Apel Bucuresti a dispus in ianuarie ca Metrorex sa continue procedura de atribuire prin reevaluarea ofertei depuse de Metroul cu luarea in considerare a unor cazuri de excludere.

Magistrala M6 este in licitatie

Despre Magistrala M6, care este prevazuta a face legatura intre Gara de Nord si Aeroportul International Henri Coanda (Otopeni), Catalin Drula afirma ca pentru sectorul 1 Mai – Tokyo a fost desemnat un castigator, insa au fost depuse contestatii.


In opinia sa, sectorul 2 al Magistralei M6, tronsonul de la Baneasa la Otopeni, nu este fezabil, intrucat liniile de metrou trebuie construite in zone cu o densitate mare a populatiei, ceea ce nu este cazul pentru acest proiect.

M6 sectorul 1 este in licitatie. Este in contestatie acum. A fost desemnat un castigator si sunt in curs de rezolvare contestatiile. Noua lege (a achizitiilor publice, n.r.), daca se resping contestatiile, va ajuta la semnare. Pentru sectorul 2 am discutat cu premierul Citu, am avut o nota in Guvern in martie sa analizam fezabilitatea acelui proiect. Am avut o echipa de la Banca Europeana de Investitii de profesionisti care a facut o analiza si analiza este devastatoare. Adica, un proiect, pentru a fi finantat public, trebuie sa aiba o rata de rentabilitate de 5%. Este un termen tehnic, dar inseamna ca nu va fi un proiect nefolosit care ne va costa enorm. Ca sa ne dam seama, intr-un cartier locuit, intr-un cartier cu blocuri, cum este Drumul Taberei, acea linie de metrou deschisa costa 200 de milioane de lei pe an si aduce deocamdata venituri doar de 25 (milioane de lei – n.r.). Asta este o linie fezabila si care are o rata de rentabilitate mult peste 5%. Va creste traficul in Drumul Taberei cand construim M5 in continuare. Va fi o linie buna, pentru ca liniile de metrou trebuie facute in zone cu densitate mare a populatiei, cu blocuri in cartierele mari ale Bucurestiului. M6 nu are aceasta fezabilitate„, a spus Drula.

El considera ca investitia la tronsonul 2 al M6 ar fi „o investitie piatra de moara” si a propus reducerea proiectului.


Se spune ca e finantata de japonezi. Nu, banii aceia trebuie dati inapoi. Este un imprumut si numai o parte sunt de acolo, restul ar trebui sa ii punem noi. si, mai mult decat atat, odata construit, ne-ar costa milioane de lei pe saptamana in subventie pentru a cara relativ putini pasageri, asta in conditiile in care Bucurestiul sufocat are nevoie ca de aer de alte magistrale. Asta arata acest studiu. Am propus prin memorandum reducerea proiectului, am propus in sfarsit sa aducem onestitate. Inteleg foarte bine relatia cu partenerul nostru japonez, inteleg ca Romania a fost neserioasa intr-un mod absolut barbar si cunoastem un caz la o schimbare de guvern, dar pana la urma noi trebuie sa investim unde sunt prioritatile noastre, pentru ca acesti bani ii vor plati copiii nostri si cand ne vom da seama ca a fost o investitie proasta, o investitie care ne consuma bani si care a omorat alta investitie, pentru ca totusi nu putem sa le facem pe toate – trebuie sa te gandesti ‘vreau M5’, sau ‘vreau M4’ sau ‘vreau nordul M6’ va fi prea tarziu„, mai spune Drula.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.