MECANICII DE LOCOMOTIVA INTRA IN VIZORUL MINISTERULUI TRANSPORTURILOR – S-a intocmit ordinul care atrage sanctionarea mecanicilor de locomotiva care isi exercita atributiile fiind beti. Suspendarea pe 3 ani este cea mai aspra pedeapsa

Dupa ani de zile in care au avut loc accidente pe calea ferata, cu pagube insemnate, Ministerul Transporturilor s-a gandit abia acum sa ia unele masuri impotriva angajatilor din sectorul feroviar care vin beti la munca si nu respecta regulile. Ministerul Transporturilor a pregatit astfel un proiect de Ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii privind masuri pentru sanctionarea personalului feroviar cu responsabilitati in siguranta circulatiei pentru nerespectarea unor reglementari specifice domeniului feroviar.

Lumea Infrastructuriia consultat documentul pregatit de Ministerul Transporturilor si din document aflam ca cea mai grava pedeapsa pe care o poate primi un mecanic de locomotiva este sa i se retraga permisul pentru o perioada de trei ani. In Romania, au avut loc in ultimii ani mai multe accidente pe calea ferata, din cauza unuicumulul de factori – instalatii de siguranta dezactivate, depasirea serviciului maxim admis ori consum de alcool – evenimente care se inscriu in categoria accidentelor grave, provocand pagube materiale insemnate si intreruperea traficului feroviar pe perioade mari de timp.

Proiectul pus in dezbatere de Ministerul Transporturilor NU pomeneste nimic de vreo amenda sau de vreo concediere pentru fapte grave. De altfel, in perioada in care de exemplu unui mecanic i se suspenda permisul, nu il poate impiedica nimeni, teoretic, sa se reprofileze, sa isi gaseasca un alt loc de munca, cu un alt obiectiv de activitate.

Masurile nu erau prevazute pana acum si ele sunt binevenite. Trist este ca aceste masuri, chiar daca unele sunt mai ”lejere”, se puteau lua si pana acum si accidentele care au tot avut loc ar fi putut fi evitate. Comparativ, daca un conducator auto este prins baut la volan, acesta risca inclusiv inchisoare.

Astfel, mecanicilor care au depasit serviciul maxim admis pe locomotiva cu 2 pana la 6 ore li se va suspenda permisul de mecanic de locomotiva pentru o perioada de 6 luni.

Daca serviciul este depasit cu mai mult de sase ore, permisul este suspendat 12 luni, iar daca daca aceasta abatere este repetata intr-o perioada de doi ani de la expirarea suspendarii precedente, permisul de mecanic de locomotiva se retrage pentru o perioada de trei ani.

Proiectul de Ordin nu pomeneste insa nimic de vreo amenda. Specifica doar faptul ca mecanicii nu au voie sa vina beti la munca si ca sunt obligati sa nu depaseasca serviciul maxim admis pe locomotiva.

Reglementarile specifice actuale pentru domeniul feroviar cuprind prevederi asupra interdictiei de a se executa anumite operatiuni la instalatiile de siguranta si de vigilenta de pe locomotiva, de a se depasi serviciul maxim admis pe locomotiva si de a exercita serviciul sub influenta consumului de bauturi alcoolice sau a substantelor halucinogene. Aceste reglementari specifice nu cuprind insa si sanctiuni daca nu sunt respectate aceste interdictii sau nerespectari ale acestor prevederi„, subliniaza autorii proiectului, fara a specifica de ce sunt propuse aceste decizii.

Ce pedepse risca angajatii care conduc locomotive in sistemul feroviar

Pentru depasirea serviciului maxim admis pe locomotiva cu 2 pana la 6 ore se va suspenda permisul de mecanic de locomotiva pentru o perioada de 6 luni; daca aceasta abatere este repetata intr-o perioada de un an de la expirarea suspendarii precedente, permisul de mecanic de locomotiva se retrage pentru o perioada de 12 luni;

– Pentru depasirea serviciului maxim admis pe locomotiva cu mai mult de 6 ore, permisul de mecanic de locomotiva va fi suspendat pentru o perioada de 12 luni; daca aceasta abatere este repetata intr-o perioada de doi ani de la expirarea suspendarii precedente, permisul de mecanic de locomotiva se retrage pentru o perioada de 36 luni.

– Pentru personalul care exercita serviciul sub influenta consumului de bauturi alcoolice, constatat cu o concentratie alcoolica de pana la 0,5 mg/l alcool pur in aerul expirat, se suspenda autorizatia pentru exercitarea functiei sau permisul de mecanic de locomotiva pentru o perioada de 6 luni; daca aceasta abatere este repetata intr-o perioada de un an de la expirarea perioadei de suspendare precedenta, autorizatia pentru exercitarea functiei sau permisul de mecanic de locomotiva se retrage pentru o perioada de 12 luni;

-Este retrasa pentru o perioada de 12 luni autorizatia pentru exercitarea functiei sau a permisului de mecanic de locomotiva pentru personalul care exercita serviciul sub influenta consumului de bauturi alcoolice, constatat cu o concentratie alcoolica mai mare sau egala cu 0,5 mg/l alcool pur in aerul expirat, sau a substantelor stupefiante, ori a medicamentelor si/sau substantelor care pot diminua capacitatea mecanicului de conducere a locomotivei; daca aceasta abatere este repetata intr-o perioada de doi ani de la expirarea perioadei de suspendare precedenta, autorizatia pentru exercitarea functiei sau permisul de mecanic de locomotiva se retrage pentru o perioada de 36 luni.

Prin derogare de la prevederile Sectiunii II pct. 1, a treia liniuta, pct. 5 si pct. 6 din Anexa nr. 1 „Instructiuni privind constatarea si sanctionarea unor abateri savarsite de personalul din unitatile de cai ferate aflat sub influenta consumului de bauturi alcoolice” la Ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor nr. 855/1986 privind unele masuri pentru intarirea disciplinei in unitatile Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor, constatarea alcoolemiei se poate realiza si cu un mijloc tehnic verificat metrologic, care asigura tiparirea rezultatului verificarii„, mai arata documentul.

In situatiile privind constatarea consumului de alcool, in locul fiolei cu reactiv, se va anexa procesului verbal de constatare rezultatul verificarii cu mijlocul tehnic verificat metrologic.

Constatarea influentei substantelor stupefiante, a medicamentelor si/sau substantelor care pot diminua capacitatea mecanicului de conducere a locomotivei se realizeaza cu mijloace tehnice certificate si prin testarea probelor biologice in unitati medico-legale, recoltarea acestora efectuandu-se similar celor pentru determinarea alcoolemiei, respectiv conform Sectiunii II pct. 6 – 9 din Anexa nr. 1 ‘Instructiuni privind constatarea si sanctionarea unor abateri savarsite de personalul din unitatile de cai ferate aflat sub influenta consumului de bauturi alcoolice’ la Ordinul ministrului transporturilor si telecomunicatiilor nr. 855/1986 privind unele masuri pentru intarirea disciplinei in unitatile Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor„, se mentioneaza in proiect.

De asemenea, nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) dinInstructiunile pentru activitatea personalului de locomotiva in transportul feroviar nr. 201, aprobate prin Ordinulministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2299/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 si 23 bis din 15 ianuarie 2007, se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

  1. suspendarea permisului de mecanic de locomotiva pentru o perioada de 12 luni;
  2. suspendarea permisului de mecanic de locomotiva pentru o perioada de 36 luni, daca aceasta abatere este repetata intr-o perioada de doi ani de la expirarea perioadei de suspendare prevazuta la lit. a).

De asemenea, manipularea necorespunzatoare a instalatiilor de semnalizare, centralizare si interblocare, a instalatiilor de telecomunicatii, a instalatiilor fixe de tractiune electrica de catre personalul care le deserveste fara respectarea prevederilor Regulamentului pentru circulatia trenurilor si manevra vehiculelor feroviare nr. 005, aprobat prin Ordinulministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.816/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia celor mentionate la alin.(1), atunci cand acest fapt este identificat, in urma investigatiei efectuate in conformitate cu prevederile art. 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 73/2019 privind siguranta feroviara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 1002 din 12 decembrie 2019, aprobata prin Legea nr. 71/2020 drept cauza directa sau factor care a contribuit la producerea unui accident, accident grav sau incident, asa cum acestea sunt definite la art. 6 lit. a), b) si d) din Regulamentul de investigare a accidentelor si a incidentelor, de dezvoltare si imbunatatire a sigurantei feroviare pe caile ferate si pe reteaua de transport cu metroul din Romania, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 117/2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 138 din 2 martie 2010 se sanctioneaza astfel:

  1. retragerea autorizatiei/autorizatiilor pentru manipularea instalatiei/instalatiilor si a autorizatiei pentru exercitarea functiei pentru o perioada de 12 luni in cazul in care manipularea necorespunzatoare a instalatiei/instalatiilor a contribuit la producerea unui incident;
  2. retragerea autorizatiei/autorizatiilor pentru manipularea instalatiei/instalatiilor si a autorizatiei pentru exercitarea functiei pentru o perioada de 36 luni, in cazul in care manipularea necorespunzatoare a instalatiei/instalatiilor a contribuit la producerea unui accident sau accident grav, precum si in cazurile in care abaterea de la lit. a) este repetata intr-o perioada de doi ani de la expirarea retragerii efectuate conform lit.a).

Bilant al accidentelor care au avut loc in ultimii ani, evenimente feroviare cauzate in special de consumul de alcool ori de scoaterea nejustificata din functie a instalatiilor de siguranta:

– La data de 28.07.2021, orele 23:20, s-a produs un accident feroviar pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Constanta, sectia de circulatie Bucuresti – Constanta (linie dubla electrificata), in statia CFR Fetesti, capatul X, linia II directa firului I, prin ajungerea din urma si tamponarea trenului de marfa nr.50790-1 (apartinand operatorului de transport feroviar SC EXPRESS Forwarding SRL), de catre trenul de marfa nr. 60514-1 (apartinand operatorului de transport feroviar SC TIM RAIL CARGO SRL).

Urmare a producerii acestui accident feroviar, respectiv in urma tamponarii, 4 vagoane din compunerea primului tren de marfa au deraiat, iar din cel de-al doilea tren au deraiat 14 vagoane si locomotiva s-a rasturnat, au existat pagube materiale insemnate la materialul rulant si la infrastructura feroviara administrata de Compania Nationala de Cai Ferate „CFR” – SA.

Din cauza acestui accident feroviar traficul feroviar pe raza statiei CFR Fetesti, atat spre Baraganu, cat si spre Movila, a fost blocat, aducand pagube indirecte asupra circulatiei trenurilor de calatori si de marfa pe sectia de circulatie Bucuresti – Constanta.

Primele cauze stabilite initial au constat in depasirea semnalului de intrare in statia CFR Fetesti care avea indicatia de OPRIRE, trenul in circulatie intrand pe o linie ocupata cu alt tren de marfa.

Urmare a verificarilor preliminare, efectuate de catre comisia de investigare, constituita in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile, s-au constatat urmatoarele:

  • faptul ca mecanicul de locomotiva depasise serviciul maxim admis pe locomotiva;
  • faptul ca instalatiile INDUSI si DSV ale locomotivei erau izolate;
  • la verificarea prin testare alcoolscop, efectuata de catre organele abilitate, s-a constatat faptul ca mecanicul de locomotiva consumase bauturi alcoolice.

Din analiza rapoartelor de investigare a accidentelor si incidentelor feroviare produse in perioada 1998 – 2020 s-a constatat faptul ca o serie de astfel de evenimente feroviare au avut drept cauza aceleasi tipuri de abateri.

Exemple de evenimente feroviare produse urmare consumului de alcool, scoaterii nejustificate din functie a instalatiilor de siguranta si vigilenta sau a instalatiei de control automat al vitezei trenului ori efectuarii unor parcursuri eronate:

– incidentul feroviar produs la data de 16.09.2020, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Cai Ferate Bucuresti, in statia Bucuresti Sud, prin depasirea semaforului de intrare F1/2 de catre trenul L 59503 (locomotiva izolata DHC 873, apartinand operatorului de transport feroviar SC Express – Forwarding SRL) – „locomotiva circula cu INDUSI si DSV scoase din functiune”;

– accidentul feroviar produs in data de 17.02.2020, in jurul orei ora 02:30, pe Sucursala Regionala CF Craiova, sectia de circulatie Rosiori Nord-Caracal (linie dubla electrificata), firul II de circulatie, intre halta de miscare Farcasele si statia CFR Draganesti Olt, prin deraierea a 13 vagoane din compunerea trenului nr.34372, apartinand operatorului de transport feroviar Constantin Grup – „mecanicul […] dupa producerea accidentului a repus in functiune din punct de vedere pneumatic instalatia INDUSI dar nu a putut motiva aceasta actiune a sa; […] a utilizat mai multe foi de parcurs la acest tren pentru a da impresia ca este respectata durata serviciului maxim admis pe locomotiva.” – In urma producerii acestui accident feroviar au fost inchise ambele fire de circulatie, astfel: – firul I, pana in data de 20.02.2020, ora 22:27 (3 zile); – firul II, pana in data de 09.03.2020, ora 17:08;

– accidentul feroviar grav produs la data de 18.12.2019, ora 15:35, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Bucuresti, in statia CFR Ploiesti Triaj, in zona schimbatorilor de cale nr.62-76/84, in circulatia trenului de marfa nr. 30558-1 (apartinand operatorului de transport feroviar DEUTSCHE BAHN CARGO ROMANIA SRL) si a trenului de calatori nr. 5008 (apartinand operatorului de transport feroviar SNTFC „CFR Calatori” SA), prin tamponarea frontala a locomotivelor de remorcare ale trenurilor – „Raportarea neconforma a gararii trenului de marfa de catre IDM exterior cap X, fapt care a indus IDM dispozitor ideea ca trenul a oprit.”;

– incidentul feroviar produs la data de 16.04.2019 in statia CFR Milova prin depasirea de catre trenul de marfa nr.70940-1 a semnalului luminos de iesire X III – „dupa producerea franarii de urgenta dar mecanicul de locomotiva a actionat butonul “Rearmare” al instalatiei de control punctual a vitezei INDUSI in acelasi timp realimentand conducta generala a trenului, a manipulat controlerul pe pozitiile de tractiune, dupa care trenul s-a pus in miscare”;

– incidentul feroviar produs la data de 04.01.2019 in statia CFR Vladuleni prin depasirea marcii de siguranta si talonarea macazului schimbatorului de cale nr.4 de catre trenul de marfa nr.51703 – „Depasirea serviciului maxim admis pe locomotiva, efectuat de personalul care conduce si/sau deserveste locomotive in sistem echipa completa cu 3 ore si 45 minute”, „locomotiva a circulat cu instalatia INDUSI izolata”;

– accidentul feroviar grav produs la data de 12.08.2018, ora 08:17, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Craiova, sectia de circulatie Caracal-Craiova, pe linia curenta firul I dintre haltele de miscare Malu Mare – Banu Maracine, pe viaductul Carcea aflat la km 200+306, in circulatia trenului de marfa nr.80315 (apartinand operatorului de transport feroviar de marfa SC GRUP FEROVIAR ROMAN SA), prin deraierea locomotivei de remorcare seria BB 25200 nr.208 si a primelor 10 vagoane din compunerea trenului, avand drept consecinte caderea tablierului metalic al primei deschideri a viaductului si a 7 vagoane (vagoanele 2 ÷ 8 de la locomotiva) – „In urma investigatiei desfasurate comisia de investigare a stabilit ca accidentul feroviar grav s-a produs ca urmare a unor erori umane generate de starea fizica a personalului de locomotiva care era afectata de consumul de bauturi alcoolice si oboseala acumulata ca urmare a depasirii duratei serviciului continuu maxim admis pe locomotiva precum si strapungerea barierei tehnice reprezentata de instalatia de control automat a vitezei trenului (INDUSI).” – circulatia feroviara, pe firul II de circulatie intre haltele de miscare Malu Mare – Banu Maracine a fost inchisa pana la data de 04.09.2018 (23 zile), firul I fiind inchis si in prezent.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.