Comisia Europeana a anuntat ca amendeaza producatorii auto BMW şi Volkswagen cu 875 de milioane de euro, in urma unei inţelegeri dezvaluite de Daimler, cu scopul de a restrange concurenta in domeniul sistemelor de depoluare. Comisia Europeana a constatat ca Daimler, BMW si grupul Volkswagen (Volkswagen, Audi si Porsche) au incalcat normele antitrust ale UE prin coluziune in ceea ce priveste dezvoltarea tehnica in domeniul epurarii oxizilor de azot.
Pentru producatorul german de automobile Volkswagen (VW) amenda a fost de 502 milioane de euro, iar pentru BMW, de 373 de milioane de euro. Insa gigantul Daimler nu a fost amendat, deoarece a cooperat si este cel care a dezvaluit Comisiei existenta cartelului. Toate partile si-au recunoscut implicarea in cartel si au convenit sa solutioneze cazul.
Producatorii de automobile au complotat timp de peste cinci ani pentru a evita concurenta in ceea ce priveste o purificare mai buna decat cea prevazuta de lege, in ciuda faptului ca tehnologia relevanta era disponibila. Producatorii de automobile au organizat reuniuni tehnice periodice pentru a discuta despre dezvoltarea tehnologiei de reducere catalitica selectiva (SCR), care elimina emisiile nocive de oxizi de azot (NOx) de la autoturismele diesel prin injectarea de uree (denumita si “AdBlue”) in fluxul de gaze de esapament.
Faptele au avut loc intre 25 iunie 2009 si 1 octombrie 2014.
„Cei cinci producatori de automobile, Daimler, BMW, Volkswagen, Audi si Porsche detineau tehnologia necesara pentru a reduce emisiile nocive dincolo de ceea ce era prevazut de normele UE privind emisiile. Dar au evitat sa concureze in ceea ce priveste utilizarea intregului potential al acestei tehnologii pentru a elimina mai mult decat ceea ce este prevazut de lege. Prin urmare, decizia de astazi se refera la modul in care cooperarea tehnica legitima a dat gres. Iar noi nu toleram acest lucru atunci cand companiile sunt in complicitate. Acest lucru este ilegal in conformitate cu normele antitrust ale UE. Concurenta si inovarea in domeniul gestionarii poluarii provenite de la autovehicule sunt esentiale pentru ca Europa sa isi indeplineasca obiectivele ambitioase ale Pactului Verde. Iar aceasta decizie arata ca nu vom ezita sa luam masuri impotriva tuturor formelor de cartel care pun in pericol acest obiectiv”, spune vicepresedintele executiv al Comisiei, Margrethe Vestager, responsabil cu politica in domeniul concurentei.
Daimler, BMW si grupul Volkswagen ajunsesera la un acord privind dimensiunile si gamele de rezervoare de AdBlue si la o intelegere comuna privind consumul mediu estimat de AdBlue. De asemenea, au facut schimb de informatii sensibile din punct de vedere comercial cu privire la aceste elemente. Astfel, au eliminat incertitudinea cu privire la comportamentul lor viitor pe piata in ceea ce priveste curatarea emisiilor de NOx dincolo de cerintele legale (asa-numita “over-fulfilment”) si intervalele de umplere cu AdBlue.
Aceasta inseamna ca au restrans concurenta in ceea ce priveste caracteristicile produselor relevante pentru clienti.
Acest comportament constituie o incalcare sub forma unei limitari a dezvoltarii tehnice, un tip de incalcare mentionat in mod explicit la articolul 101 alineatul (1) litera (b) din Tratat si la articolul 53 alineatul (1) litera (b) din Acordul privind Spatiul Economic European (SEE).