TRAMVAIUL CU CEA MAI LUNGA AUTONOMIE DIN LUME CIRCULA LA TIMISOARA – Producatorul din Turcia va mai lira 20 de garnituri noi

Timisoara are tramvaiul cu cea mai lunga autonomie din lume. Acesta este primul tramvai nou al orasului dupa 50 de ani si a fost coborat pe sine zilele trecute, in zona Catedralei Mitropolitane. A avut nevoie de o saptamana sa ajunga in capitala Banatului si a fost dus in depoul STPT din Dambovita, pentru ca de luni sa intre in teste pe linia 1, scrie publicatia Timis online. Urmeaza sa fie omologat de Autoritatea Feroviara Romana, iar din toamna va iesi pe aceeasi linie cu calatori. Tramvaiul este facut special dupa cerintele din caietul de sarcini intocmit de Primaria Timisoara si nu exista un model similar in alta parte.

Autoritatile spun ca au „cel mai lung tramvai din lume cu cea mai mare autonomie” – 63 km. Fiecare tramvai are o valoare de circa 2 milioane de euro.

Tramvaiul are o lungime de 30 de metri, o capacitate de 200 de calatori, o autonomie pe baterii de 63 km, podeaua joasa, aer conditionat, afisaj electronic si multe alte dotari. Reprezentantii firmei producatoare din Turcia spun ca autonomia este un record mondial si ca designul interior este confortabil.

Producatorul din Turcia, Bozankaya, mai trebuie sa livreze 20 de garnituri noi.

A fost o munca de cel putin cinci ani. Ne-am hotarat sa aducem tramvaie noi pentru Timisoara, stiam ca se dau fonduri europene si am pregatit caietul de sarcini, documentatia, tema de proiectare ca sa putem aduce cel mai performant tramvai din lume. Au fost multe probleme, dar le-am trecut, cu echipa din Directia Tehnica. Am fost 10 oameni in echipa, dar au fost mai multi, aproape jumatate de directie am lucrat pe acest proiect. E o mandrie ca am putut contribui la o premiera a Timisoarei, fiind cel mai lung tramvai din lume cu cea mai mare autonomie. Transportul a fost exact cum trebuie sa fie si Politia Rutiera a fost profesionista”, a spus Culita Chis, directorul Directiei de Drumuri din Primaria Timisoara, citat de tion.ro.

Tramvaiul este facut special dupa cerintele din caietul de sarcini intocmit de Primaria Timisoara.

Nu exista un model similar in alta parte, este facut special pentru aici. Acest tramvai este foarte special si pentru noi, vom avea recordul mondial pentru autonomie (pe baterie – n.r.), va avea 63 km. Este foarte confortabil. Credem ca designul interior este, de asemenea, foarte confortabil, am facut multe studii, iar inginerii au muncit multe ore, pentru ca tramvaiul sa poata oferi aceste conditii. Cred ca timisorenilor le va placea si vor simti cat este confortabil. Sunt foarte fericit sa aduc acest prim tramvai la Timisoara”, a spus Mehmet Özdemir, project manager in cadrul Bozankaya.

Primarul Timisoarei Dominic Fritz spune ca acest tramvai nou este doar un simbol pentru ceea ce vrea sa faca noua administratie a orasului.

Primul tramvai nou de 50 de ani, este un proiect care are o amploare uriasa, vorbim despre 21 de tramvaie in total. E un proiect care a inceput acum patru ani, cu o echipa mare in cadrul primariei, care a lucrat cu foarte multa dedicatie la acest proiect. Va dati seama ca acest tramvai a fost facut pentru Timisoara, deci nu l-am comandat din catalog. Vreau sa multumesc intregii echipe, mai ales din Directia Tehnica, stiu ca au fost multe provocari si inca nu s-a terminat cu provocarile, pentru ca de fapt acum ce facem cu acest tramvai timp de o luna o sa fie teste pe linia 1. Speram ca totul merge bine si o sa putem omologa tramvaiul si apoi sa comandam si celelalte tramvaie. Fiecare tramvai are o valoare de cam 2 milioane de euro. Acest tramvai este doar un simbol pentru ceea ce vom facem, un inceput pentru tot transportul in comun in Timisoara, care in urmatorii ani se va imbunatati”, a spus Fritz.

Urmeaza omologare la Autoritatea Feroviara Romana – AFER. Tramvaiul a fost testat deja in mai multe tari: Turcia, Germania, Spania si Cehia si intra in probe pe liniile de tramvai din Timisoara. Va circula pe linia 1 si va fi umplut inclusiv cu saci de nisip pentru a-i fi testata capacitatea.

Va dura un pic, pentru ca trebuie facute teste suplimentare. Tramvaiul a fost testat deja in Turcia, Germania, Spania si Cehia. Acum urmeaza testele pe linia cale pe care va rula acest tramvai. Ne asteptam sa incheiem aceste teste la jumatatea lunii august, poate inceputul lunii septembrie. Apoi trebuie sa primit acordul tehnic de la AFER. In acel moment, vom preda oficial tramvaiul catre STPT si primarie, iar acesta va intra pe traseu”, a mai spus Mehmet Özdemir.

In aceeasi perioada vor fi instruiti si vatmanii STPT, aproape 70 de oameni care sa fie pregatiti sa conduca cele 21 de tramvaie noi din oras.

Flota de tramvaie a STPT este una foarte invechita, exista tramvaie din 1969, si celelalte 30 de tramvaie tip Armonia, care au fost reabilitate incepand din anul 2016. „Am avut discutii cu echipa din Turcia si vor fi trainuiti in sensul acesta, aproximativ 70 de vatmani, intr-o prima etapa, si ulterior intregul personal in ceea ce priveste categoria de conducatori de bord”, a declarat Nicolae Bitea, directorul STPT.

Primarul Timisoarei spune ca trebuie schimbata intreaga flota a societatii de transport public.

Impreuna cu STPT vom face o mare transformare a sistemului de mobilitate in Timisoara. Ne bucuram ca azi, in aceasta zi istorica, putem porni pe acest drum. Multumesc si echipei din Turcia, pentru care acesta este primul tramvai livrat in Europa. Este primul tramvai, un tramvai foarte modern, cu 60 km de baterie, si sa speram ca va functiona inca multi ani inainte. Poate nu 50 de ani, dar cel putin 20 de ani. Garantia este de 7 ani”, a completat Fritz.

Noul tramvai ar trebui sa circule din toamna pe linia 1, iar dupa omologare producatorul din Turcia ar putea produce patru sau cinci garnituri noi in fiecare luna.

Potrivit contractului, dupa ce va fi obtinut acordul de la AFER, va incepe productia de serie. Compania la care lucrez are o capacitate de productie foarte mare. Putem produce patru sau cinci tramvaie pe luna. Dupa ce vom avea acordul AFER, vom grabi productia”, a conchis Mehmet Özdemir, project manager la Bozankaya.

Contractul cu turcii de la Bozankaya a fost semnat in 26 iulie 2019, de fosta administratie a orasului. Era pentru cel putin 16 tramvaie noi, iar valoarea contractului avea 185,3 milioane de lei. O garnitura costa 11,5 milioane de lei cu tot cu TVA, in jur de 2,3 milioane de euro. Fostul primar Nicolae Robu a anuntat apoi ca se doreste cumpararea a cel putin 21 de tramvaie, cu bani europeni. Au fost semnate si contractele pe fonduri europene, astfel ca Timisoara va avea, in prima faza, 21 de garnituri noi. 80% din suma necesara vine de la UE.

Articolul precedentREINCEP LUCRARILE LA CENTURA TIMISOARA SUD – Ministrul Catalin Drula anunta deblocarea proiectului. Stadiul fizic al lucrarii este de peste 30%
Articolul următorBUNURILE CFR VOR FI SCOASE DIN FUNCTIUNE SAU VANDUTE – Cladiri degradate care risca sa se prabuseasca si linii de cale ferata nefolosite

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.