Producatorul auto Renault a fost pus sub acuzare de autoritatile judiciare franceze pentru inselatorie, in cadrul unei investigatii demarate in luna ianuarie 2017. Autoritațile franceze au acuzat oficial compania Renault de „inselatorie”, in cazul emisiilor poluante ale motoarelor diesel, scandal ce a inceput in 2015 si e cunoscut drept ”Dieselgate”.
Acțiunea Parchetului din Paris a inceput in ianuarie 2017 cu o procedura de informare judiciara pentru Renault, fiind vizate sistemele privind controlul emisiilor poluante la motoarele pe motorina.
Anuntul a fost facut chiar de grupul auto francez. Renault respinge insa orice incorectitudine.
”Renault neaga ca ar fi comis vreo ilegalitate si reitereaza ca vehiculele sale nu sunt echipate cu sisteme care ar permite sa insele testele de emisii. Toate vehiculele Renault au fost aprobate intotdeauna in conformitate cu legile si reglementarile in vigoare”, a anuntat grupul într-un comunicat.
Potrivit Reuters, Renault susține ca autoritațile judiciare au cerut companiei sa depuna o garantie de 20 de milioane de euro (din care 18 milioane de euro pentru plata eventualelor amenzi si despagubiri), si de asemenea sa ofere o garantie bancara de 60 de milioane de euro, pentru eventuale prejudicii.
Le Parisien scrie ca sistemul privind controlul emisiilor nu ar functiona la motoarele diesel sub viteza de 50 de km/h.
Procurorii francezi care investigheaza Renault din 2017 si care au deschis o ancheta si impotriva producatorului Peugeot PSA (care acum face parte din Stellantis), au constatat ca unele dintre masinile Renault produceau emisii de oxid de azot (NOx) in conditii reale de drum de peste 10 ori peste limitele admise, pentru unele modele, conform rapoartelor anchetei din 2019.
Scandalul Dieselgate a inceput in 2006. Volkswagen a lansat atunci un proiect de motor care sa respecte normele anti-emisii din SUA, mai stricte decat cele europene. Poiectul insa a esuat, iar Volkswagen a recurs la o inselatorie pentru a rezolva problema. Mai exact, a fost dezvoltat un soft care falsifica datele la testele de poluare.
Gigantul auto a recunoscut apoi acuzatiile si a dezvaluit in toamna lui 2015 ca a echipat 11 milioane de vehicule diesel cu un program software capabil sa falsifice emisiile poluante.
Volkswagen a recunoscut in 2015 ca a trucat software-ul motoarelor pentru a insela testele de emisii ale motoarelor diesel in SUA, un scandal care a costat grupului mai mult de 32 de miliarde de euro sub forma de amenzi, modificari tehnice si costuri legale, caz care a avut repercusiuni in intreaga industrie.
La finele lui 2020, justitia europeana a deschis calea pentru demararea procedurilor judiciare in Franta impotriva constructorilor de automobile implicati in scandalul ‘dieselgate’, dupa ce a confirmat ilegalitatea unui program software utilizat de constructorul german Volkswagen pentru a falsifica rezultatele testelor antipoluare.
Acuzațiile s-au extins in anii urmatori si catre BMW, Audi, Porshe, Fiat sau Daimler si iata, si acum si spre Renault.
In 2020, Grupul Renault, proprietarul Dacia, a raportat pierderi record de opt milliarde de euro in conditiile in care veniturile grupului au scazut cu 21,7%, pana la 43,474 miliarde de dolari, iar numarul de autovehicule vandute a scazut cu 21,3% pana la 2,95 milioane de unitati.
Compania Dacia a fost preluata de Renault in anul 1999 si relansata in 2004 cu modelul Logan. Ulterior, Dacia a devenit un jucator de notorietate pe piata auto europeana.