MINISTRUL DRULA NU SE GRABESTE CU LINIA DE METROU SPRE OTOPENI – Investitia de 700 milioane euro mai are de asteptat: „ Expertii BEI ne ajuta sa investim cu cap”

Constructia Magistralei M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) mai are de asteptat. Proiectul demarat in 1999, care prevede constructia metroului pana la aeroportul Otopeni, risca sa nu fie realizat prea curand.

Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, afima ca Bucurestiul are mare nevoie de alte linii de metrou si ca se pune problema daca investitia de 700 de milioane de euro – linie de metrou pana la Otopeni – mai este utila in aceasta forma.

Oficialul considera ca linia spre Aeroportul Otopeni nu uneste densitati mari de oameni, cum se intampla la alte linii de metrou. El nu a luat in calcul insa ca, daca proiectul ar uni statia de metrou Aviatorilor cu Aeroportul Otopeni, viitoarea linie de metrou ar decongestiona traficul si asa sufocat de pe DN1.

Astfel cum a fost prevazuta in proiect, Magistrala M6 are asigurata finantarea dintr-un credit de 320 milioane euro acordat de Japonia, precum si cu fonduri de la bugetul de stat si fonduri externe nerambursabile prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM).

Pana in acest moment a fost scos la licitatie primul tronson al Magistralei M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni). Metrorex a anuntat in 12 martie 2019 scoaterea la licitatie pentru constructia unui tronson de 6 kilometri, continand 7 statii (respectiv pana la statia Tokyo – zona Mall Baneasa), pentru care Comisia Europeana asigura finantare nerambursabila.

„Se pune problema daca aceasta investitie de 700 de milioane de euro (linie de metrou pana la Otopeni, n.r.) este utila in aceasta forma, mai ales ca Bucurestiul are mare nevoie de alte linii de metrou. E vorba de linia M5 care traverseaza de la est la vest Bucurestiul, apoi continuarea spre sud a liniilor 4, chiar si pe linia M7 din Colentina pana in Rahova. Toate acestea sunt linii necesare care unesc cartiere cu densitate de oameni. Densitatea zonei de la (statia, n.r.) Tokyo pana la Aeroportul Otopeni este cea mai mica din Bucuresti. Sunt paduri acolo. Toate acestea ridica semne de intrebare asupra fezabilitatii. O linie de metrou nu costa doar constructia, costa operarea foarte mult. Linia deschisa in Drumul Taberei ne costa 175 de milioane (de lei, n.r.) pe an. Recuperam 25 de milioane din bilete, deci 150 de milioane este subventie. Cred ca trebuie sa investim cu cap. Expertii Bancii Europene de Investitie ne ajuta sa investim cu cap. In ceea ce priveste Clujul, in PNRR in discutiile actuale, sunt prevazute 300 de milioane de euro si alte 300 de milioane de euro pentru Bucuresti”, a declarat Catalin Drula miercuri, 19 mai 2021.

Acesta a efectuat miercuri o vizita pe santierul Autostrazii de Centura Bucuresti-Sud (A0 SUD), lot 2, impreuna cu vicepremierul Dan Barna.

Comisia Europeana a anuntat ca aloca 2,3 miliarde lei pentru constructia M6, neconditionand alocarea acestor bani de realizarea integrala a liniei de metrou, pana la Aeroportul Otopeni.

Contractul pentru primul tronson din M6 a fost estimat la o valoarea totala de 1.269.784.510 lei, avand un termen de finalizare de 48 luni (4 ani).

Anuntul Comisiei Europene cu privire la finantarea proiectului legaturii de metrou cu Aeroportul Henri Coanda din Otopeni a venit in septembrie 2018.

Conform descrierii lucrarii, pentru Lotul 1.1. al Magistralei M6 este necesara proiectarea si executia structurii de rezistenta de catre antreprenorul desemnat a urmatoarelor statii si tuneluri:

– Statii: Galerie la statia 1 Mai existenta, Pajura, Expozitiei, Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, statia Tokyo;

– Tunel: 1 Mai – Tokyo.

Pana in acest moment nu este cunoscut castigatorul licitatiei pentru Lotul 1.1. al Magistralei M6.

Printr-o scrisoare transmisa la Ministerul Transporturilor de PADECOconsultantul japonez angajat de Metrorex in 2011 (intr-un contract de 66,6 milioane euro) pentru a supraveghea extinderea retelei de metroureprezentatii Ministerului au fost instiintati cu privire la faptul ca Romania ar urma sa piarda finantarea de 1,4 miliarde lei prevazuta in parteneriatul incheiat in 2009-2010 cu Banca Japoniei si Agentia Internationala de Cooperare a Japoniei pentru constructia celor 12 statii de metrou ale Magistralei M6, pe o lungime de 14 km.

In scrisoarea citata de Digi24, japonezii de la PADECO avertizeaza ca prin renuntarea la constructia celorlalte 5 statii de metrou dintre Tokyo si Aeroportul Otopeni va avea implicit „un impact asupra relatiei cu Japonia”.

La randul sau, Ministerul Afacerilor Externe, citat de Ziare.com a precizat ca japonezii au anuntat ca orice modificare suplimentara a termenilor proiectului – precum renuntarea la constructia celor 5 statii de metrou pana la Aeroportul Otopeni – va determina retragerea fondurilor si directionarea acestora catre alte state. In cazul in care acest lucru se va intampla, Romania va pierde inclusiv taxele de angajament platite anual pentru mentinerea finantarii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.