Ministerul Transporturilor si Infrastructurii cere aproape 14 milioane lei in plus pentu exproprierile imobilelor proprietate privată care se afla pe lucrarea de utilitate publică de interes national „Varianta de ocolire Timisoara-Sud„. Motivul specificat in Nota de fundamentare este ca pentru anumite imobile s-a modificat suprafata de expropriat, categoria de folosinta sau pozitionarea intravilan / extravilan. Suma se va aloca de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in conformitate cu Legea bugetului de Stat pe anul 2021.
In martie 2020, Ministerul Transporturilor anunta ca au fost emise Ordinul de incepere al lucrarilor si predarea amplasamentului pentru constructia Variantei de Ocolire Timisoara Sud. Tronsonul din centura va avea o lungime de circa 26 km si costa circa 57 milioane de euro.
Antreprenorul care realizeaza proiectarea si executia Variantei de Ocolire Timisoara Sud este compania Tirrena Scavi S.p.A.
Contractul pentru constructia centurii este in valoare de 272.432.921 lei fara TVA (circa 57 milioane de euro).
Durata de realizare a acestui contract este de 30 luni, din care 6 luni pentru activitatea de proiectare si 24 luni pentru executia lucrarilor. Perioada de garantie a lucrarilor este de 120 luni.
„După receptionarea de catre A.N.C.P.I./O.C.P.I. a documentatiilor cadastrale individuale, anumite date de identificare ale imobilelor supuse exproprierii conform anexei nr. 2 a Hotararii Guvernului nr. 933/2019, au suportat modificari, in ceea ce priveste suprafata de expropriat, categoria de folosinta sau pozițtionarea intravilan / extravilan. Diferentele sus menționate sunt rezultatul masuratorilor din teren si ale documentelor care au stat la baza realizarii documentatiilor cadastrale. Astfel, pentru un număr de 80 de imobile, cuprinse in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 933/2019, ca urmare a intocmirii documentatiilor cadastrale au rezultat diferente din masuratorile cadastrale si diferente de categorie de folosinta, pozitionare intravilan/extravilan, fata de informatiile cuprinse in Anexa nr. 2 la Hotararea antementionata. Totodata, ca urmare a intocmirii documentatiilor cadastrale la unele dintre cele 80 imobile au rezultat si modificari ale numelui si/sau proprietarilor, in sensul identificarii unora dintre acestia care initial, in baza informatiilor oferite de catre unitatile administrativ – teritoriale, erau neidentificati, sau au fost identificati mostenitorii legali ai proprietarilor initial identificati”, arată Nota de fundamentare.
Indicatorii tehnico economici pentru obiectivul de investitii „Varianta de ocolire Timisoara-Sud” au fost aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 1417/2008. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a elaborat acum un poiect de Hotarare privind suplimentarea pe anul 2021 a sumei prevazute ca justa despagubire aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 933/2019 privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privata care constituie coridorul de expropriere al lucrarii.
„Suma aferenta despagubirii pentru imobilele menționate mai sus conform Hotararii Guvernului nr. 933/2019 este de 5.068.108 lei. Ca urmare a realizarii documentatiilor cadastrale si a celui de al doilea raport de evaluare pentru cele 80 imobile, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (7) din Legea nr. 255/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, rezulta o valoare de despagubire pentru imobilele mentionate mai sus de 19.040.687 lei. Diferenta dintre suma de 5.068.108 lei, consemnata initial si suma de 19.040.687 lei rezultata conform noului raport de evaluare este de 13.972.579 lei, astfel, suma estimata aferenta despagubirilor aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 933/2019 este necesar a fi suplimentata cu suma de 13.972.579 lei, rezulta in urma intocmirii raportului de evaluare pentru cele 80 de imobile antementionate, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (7) din Legea nr. 255/2010, cu modificările si completarile ulterioare, potrivit caruia, ,,Inainte de data inceperii activitatii comisiei prevazute la art. 18, un expert evaluator specializat in evaluarea proprietatilor imobiliare, membru al Asociatiei Nationale a Evaluatorilor din Romania – ANEVAR, va intocmi un raport de evaluare a imobilelor expropriate pentru fiecare unitate administrativ-teritoriala, pe fiecare categorie de folosinta si art. 8 alin. (1), alin. (2) si alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 53/2011″, mai arata documentul.
Potrivit legii, raportul de evaluare se intocmeste avandu-se in vedere expertizele intocmite si actualizate de camerele notarilor publici, potrivit art. 111, alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 8 alin (1) din Hotararea Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora „expertul evaluator (…) este obligat sa se raporteze la expertizele intocmite si actualizate de camerele notarilor publici, potrivit art. 111, alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.”
Valoarea aferenta despagubirii pentru imobilele prevazute în proiectul de lege rezulta din raportul de evaluare intocmit de catre evaluatorul autorizat ANEVAR, Gheorghe Belea.
Intreaga suprafata de teren ce urmeaza a fi afectata de executarea lucrarilor preconizate este inclusa in coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national.
Procedurile de expropriere vor fi efectuate de catre Compania Natională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), in calitatea sa de expropriator in numele statului roman.