Asociatia Internationala a Transportului Aerian (IATA) preconizeaza pierderi nete ale industriei aeriene globale de 47,7 miliarde de dolari in 2021 (marja profitului net de -10,4%), potrivit unui comununicat publicat miercuri, 21 aprilie. Estimarea reprezinta o imbunatatire a pierderii nete estimate in 2020, de 126,4 miliarde de dolari in 2020 (marja profitului net de -33,9%).
Perspectivele indica inceputul redresarii industriei in ultima parte a anului 2021, se arata in comunicatul Asociatiei. In fata crizei in curs, IATA solicita autoritatilor din intreaga lume planuri pentru o repornire a industriei aeriene in pregatirea unei redresari. Astfel, IATA continua sa indemn guvernele sa aiba planuri stabilite, astfel incat sa nu se piarda timp in repornirea sectorului, atunci cand situatia epidemiologica permite redeschiderea frontierelor.
„Aceasta criza este mai lunga si mai profunda decat oricine s-ar fi putut astepta. Exista optimism pe pietele interne, unde vedem reveniri pe pietele fara restrictii interne de calatorie. Cu toate acestea, guvernele au impus restrictii de calatorie pe rutele externe, care continua sa diminueze cererea puternica de baza pentru calatorii internationale. In ciuda a aproximativ 2,4 miliarde de persoane care calatoresc pe calea aerului in 2021, companiile aeriene vor pierde inca 81 de miliarde de dolari in numerar ”, a declarat Willie Walsh, directorul general al IATA.
El a adaugat ca majoritatea guvernelor nu a furnizat inca indicatii clare cu privire la valorile de referinta pe care le vor folosi pentru a reda in siguranta oamenilor libertatea de calatorie. Intre timp, o parte semnificativa din cele 3,5 trilioane de dolari din PIB-ul global si 88 de milioane de locuri de munca la nivel mondial sustinute de aviatie sunt expuse riscului. Repornirea eficienta a aviatiei va dinamiza sectoarele turismului economia in general, mai spune directorul IATA.
„Odata ce virusul devine endemic, este esential sa inveti sa traiesti, sa lucrezi si sa calatoresti cu el in siguranta. Asta inseamna ca guvernele trebuie sa se concentreze asupra gestionarii riscurilor pentru a proteja mijloacele de trai, precum si vietile”, a spus Walsh.
Industria aviatica cere sprijin pentru ocuparea fortei de munca: pierderile de aceasta scara din industrie implica o reducere de numerar de 81 miliarde dolari in 2021, in plus fata de 149 miliarde dolari in 2020. Masurile guvernamentale de ajutor financiar si pietele de capital au umplut aceasta gaura in bilanturile companiilor aeriene, prevenind falimentele pe scara larga. Industria va reveni, dar vor fi necesare mai multe masuri guvernamentale de ajutorare, in special sub forma programelor de sprijin pentru ocuparea fortei de munca, anul acesta.
In acelasi timp, reducerea costurilor ori de cate ori este posibil, vor fi esentiale pentru restabilirea sanatatii financiare a industriei, spune IATA.
„Nu poate exista toleranta pentru furnizorii de infrastructura monopolista care isi jecmanesc clientii pentru a recupera pierderile prin taxe mai mari. In egala masura, solicitam incetarea costurilor exorbitante pentru testarea COVID-19, solicitate de guverne. Toata lumea trebuie sa fie aliniata intelegand ca costurile crescute ale calatoriei vor insemna o redresare economica mai lenta. Sunt necesare eforturi de reducere a costurilor din toate partile”, a spus Walsh.
IATA mai arata ca restrictiile de calatorie, inclusiv carantinele, au distrus cererea. Se estimeaza ca numarul total de pasageri sa ajunga la 2,4 miliarde in 2021. Aceasta reprezinta o imbunatatire a celor aproape 1,8 miliarde care au calatorit in 2020, dar cu mult sub varful din 2019 de 4,5 miliarde.
Traficul international de pasageri a ramas cu 86,6% in scadere fata de nivelurile dinaintea crizei in primele doua luni ale anului 2021. Progresul vaccinarii in tarile dezvoltate, in special in SUA si Europa, combinat cu capacitatea de testare pe scara larga, ar trebui sa permita revenirea la o serie de calatorii internationale in a doua jumatate a anului, atingand 34% din nivelurile de cerere din 2019, mai arata IATA.
In ce priveste transportul aerian de marfa, acesta a depasit transportul de pasageri pe tot parcursul crizei. Se asteapta ca aceasta tendinta sa continue pe tot parcursul anului 2021. Se asteapta ca cererea de marfuri sa creasca cu 13,1% fata de 2020. Acest lucru plaseaza activitatea de marfa intr-un trend pozitiv in comparatie cu nivelurile dinaintea crizei. Volumul total de marfa este de asteptat sa ajunga la 63,1 milioane de tone in 2021.