ROMANIA RAMANE TARA CU CELE MAI MULTE ACCIDENTE RUTIERE – Desi in 2020 a scazut sesizabil numarul accidentelor rutiere, in Romania sunt inregistrate in continuare cele mai multe victime in trafic

18.800 de persoane și-au pierdut viata in urma unui accident rutier in cursul anului trecut, in scadere cu 4.000 de persoane fata de anul 2019, de dinainte de pandemie. Comisia Europeana a publicat marti un raport si pune aceste cifre pe seama scaderii volumelor de trafic. Comisarul pentru transporturi, Adina Valean, afirma ca, din pacate, Romania ramane tara din Uniunea Europeana cu cele mai multe accidente soldate cu victime – 85 la un milion de locuitori.

Cu toate acestea,drumurile din UE sunt de departe cele mai sigure din lume, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, fata de media mondiala, care este de peste 180.

De altfel, 18 state membre au inregistrat o scadere record a numarului de accidente rutiere mortale in 2020, potrivit cifrelor provizorii.

Ca o comparatie, datele preliminare arata ca in SUA, de exemplu, numarul accidentelor mortale a crescut vertiginos in 2020, in pofida reducerii volumelor de trafic.

Pe de alta parte, un alt efect pozitiv pe partea de mobilitate a fost ca mersul cu bicicleta a cunoscut o crestere semnificativa in popularitate si numeroase orase din intreaga lume au realocat (temporar) spatiu rutier ciclistilor si pietonilor.

Redam integral comunicatul Comisiei Europene:

”Comisia Europeana a publicat astazi, 20 aprilie, cifre provizorii privind accidentele rutiere mortale din anul 2020. Potrivit estimarilor, 18.800 de persoane si-au pierdut viata in urma unui accident rutier in cursul anului trecut, o scadere anuala fara precedent de 17% fata de 2019. Aceasta inseamna ca un numar de 4.000 de vieti au fost crutate pe drumurile din UE in 2020 in comparatie cu anul 2019. Scaderea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, desi nu poate fi masurat, asupra numarului de accidente rutiere mortale.

Comisarul pentru transporturi, Adina Valean, a declarat: „In 2020, pe soselele europene au fost cu 4.000 de victime mai putin fata de anul precedent. Din pacate, Romania ramane tara din Uniunea Europeana cu cele mai multe accidente soldate cu victime – 85 la un milion de locuitori. Romania trebuie sa investeasca masiv si urgent in solutii pentru siguranta rutiera: infrastructura adecvata pentru fiecare tip de mobilitate, programe de educatie, reforma legislativa pentru introducerea tuturor principiilor europene in domeniu. Sper ca investitiile in transporturi prevazute in Planul National de Redresare si Rezilienta sa aiba o componenta consistenta de siguranta rutiera. Romania are nevoie de o strategie integrata in aceasta privinta, care sa lege investitiile in infrastructura de cadrul legislativ’’.

Drumurile din UE sunt de departe cele mai sigure din lume

In cursul deceniului precedent, intre 2010 si 2020, numarul deceselor cauzate de accidente rutiere a scazut cu 36%, o scadere care nu atinge obiectivul stabilit pentru deceniul respectiv, si anume reducerea cu 50% a numarului de decese. Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE ramane continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Cu titlu comparativ, media mondiala este de peste 180.

Potrivit cifrelor provizorii, 18 state membre au inregistrat o scadere record a numarului de accidente rutiere mortale in 2020. La nivelul UE, numarul deceselor a scazut in medie cu 17% fata de 2019, desi reducerea a fost departe de a fi uniforma, cele mai mari scaderi (de 20% sau mai mult) fiind observate in Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franta, Croatia, Italia, Ungaria, Malta si Slovenia. In schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg si Finlanda) au inregistrat o crestere a numarului de decese, desi numarul acestora tinde sa fluctueze de la an la an in tarile mici.

Pe o perioada mai lunga de timp, numarul deceselor pe drumurile europene a scazut cu 36% intre 2010 si 2020, ceea ce se situeaza sub obiectivul UE de 50%. Numai Grecia (54%) a depasit obiectivul, fiind urmata de Croatia (44%), Spania (44%), Portugalia (4%), Italia (42%) si Slovenia (42%). In total, noua state membre au inregistrat scaderi cu 40% sau mai mult.

Desi evolutia fara precedent constatata in 2020 a determinat anumite schimbari in clasamentul ratelor mortalitatii pe tari, cele mai sigure drumuri raman in Suedia (18 /1 milion), in timp ce Romania (85 /1 milion) a inregistrat cea mai ridicata rata a mortalitatii in 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.

Impactul pandemiei e greu de masurat

Reducerea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, desi nemasurabil, asupra numarului de accidente rutiere mortale. Cu toate acestea, datele preliminare arata ca in SUA, de exemplu, numarul accidentelor mortale a crescut vertiginos in 2020, in pofida reducerii volumelor de trafic. Intr-adevar, statisticile inregistrate in unele tari ale UE indica, de asemenea, o creștere a comportamentelor mai riscante, in special excesul de viteza, in perioadele de restrictii de deplasare a persoanelor.

Impactul pandemiei de COVID-19 asupra mobilitatii urbane

Mersul cu bicicleta a cunoscut o creștere semnificativa in popularitate si numeroase orase din intreaga lume au realocat (temporar) spatiu rutier ciclistilor si pietonilor. Aceasta evolutie incurajatoare poate avea un impact pozitiv considerabil asupra calitatii aerului si a schimbarilor climatice si, in acelasi timp, creeaza noi provocari in materie de siguranta rutiera.

La nivelul UE, aproximativ 70% din accidentele rutiere mortale din zonele urbane implica participanti la trafic vulnerabili, printre care se numara pietonii, motociclistii si biciclistii. Abordarea sigurantei rutiere in mediul urban este, prin urmare, un domeniu-cheie de interes, iar Comisia doreste sa se asigure ca siguranta rutiera este luata in considerare in toate etapele planificarii mobilitatii urbane. Siguranta rutiera va fi un element important al noii initiative privind mobilitatea urbana care urmeaza sa fie prezentata de Comisie in cursul acestui an. In acest sens, doua capitale europene, Helsinki si Oslo, au marcat o etapa importanta, ajunand la zero decese pentru pietoni si biciclisti in 2019, citand reducerea vitezei ca factor esential pentru acest progres.

Context

Aceste cifre sunt publicate cu ocazia Conferintei UE privind rezultatele in materie de siguranta rutiera, care reunește factori de decizie, reprezentanti ai societatii civile si profesionsti din domeniul siguranttei rutiere pentru a evalua situatia actuala a sigurantei rutiere in UE si pentru a reflecta la cea mai buna modalitate de a lua urmatorii pasi catre „Viziunea zero”.

Declaratia de la Stockholm din februarie 2020 a pregatit terenul pentru un angajament politic global prin Rezolutia Adunarii Generale a ONU privind imbunatatirea sigurantei rutiere globale, care proclama perioada 2021-2030 ca al doilea deceniu de actiune pentru siguranta rutiera si defineste un nou obiectiv de reducere pentru 2030. In acest sens, UE luase deja initiativa prin stabilirea unui nou obiectiv de reducere cu 50% a deceselor – si, pentru prima data, si a vatamarilor grave – pana in 2030. Aceste obiective au fost stabilite in Planul de actiune al UE pentru siguranta rutiera si in Cadrul de politica al UE privind siguranta rutiera 2021-2030 din 2018 si 2019 ale Comisiei, care definesc, de asemenea, planuri ambitioase in materie de siguranta rutiera in vederea atingerii obiectivului de zero decese cauzate de accidente rutiere pana in 2050 („Viziunea zero”). In acest scop, au fost definiti indicatori-cheie de performanta pentru utilizarea drumurilor si acostamentelor in conditii de siguranta; vehicule sigure; utilizarea drumurilor in conditii de siguranta, inclusiv limite de viteza sigure, sobrietate la volan, prevenirea neatentiei la volan si utilizarea centurilor de siguranta si a echipamentelor de protectie si ingrijiri medicale rapide si eficace in urma unui accident.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.