„BLESTEMUL FLOTA” LOVESTE TAROM – Avioanele companiei aeriene de stat, scoase la vanzare la pret de fier vechi

Vicepresedintele Comisiei pentru transporturi si infrastructura din Camera Deputatilor, Marian Mina (foto), a explicat, intr-o postare pe Facebook, ca cele 14 avioane de tip ATR, Airbus si Boeing scoase la vanzare de Tarom sunt evaluate la preturi derizorii. Deputatul PSD precizeaza ca cele patru aeronave Airbus 318, fabricate in 2006 si 2007 au pretul de vanzare de cinci ori mai mici decat cele practicate pe piata libera.

Ca parte a planului de restructurare si simplificare a flotei, compania cu capital majoritar de stat Tarom a anuntat recent ca intentioneaza sa vanda 14 avioane si sa pastreze in flota doar ATR-urile 72-600 noi si patru Boeinguri 737-800NG. Potrivit listei publicate pe pagina de internet a companiei aeriene, aceasta pune la vanzare doua avioane ATR 42-500, patru Airbusuri A318, patru Boeinguri 737-300 si patru Boeinguri 737-700.

Jaful de la Tarom: Aeronave Airbus 318 din 2006 si 2007, vandute la pret de chilipir

Deputatul Marian Mina atrage atentia ca preturile pe care vrea sa le obtina Tarom, potrivit documentului publicat pe pagina web oficiala, sunt mult sub pretul practicat pe piata libera.

„Jaful de la Tarom continua intr-un ritm accelerat ca si cand progresistii numiti de ministrul Drula in Consiliul de Administratie simt ca se clatina Guvernul si expira timpul lor in fruntea operatorului romanesc de transport aerian.

Avioanele Tarom sunt scoase la vanzare la pret de fier vechi. Nimeni nu se mai fereste de nimic. Un numar de 14 aeronave sunt scoase la vanzare la preturi care variaza intre 1,4 si 13,9 milioane de dolari. Preturile sunt derizorii. Pe piata libera astfel de aeronave sunt evaluate mult mai mult. Evaluarile facute de „specialistii” din Tarom sunt atat de mici, incat nu putem sa nu ne intrebam cine vrea sa incaseze un comision din aceasta afacere. Patru dintre aeronavele scoase la vanzare sunt Airbus 318 din 2006 si 2007. Pretul stabilit de oamenii lui Drula oscileaza in jurul a 6,5 milioane de dolari. Pe piata libera o aeronava de acelasi tip, fabricata in 2006, costa peste 30 de milioane de dolari. Practic, Tarom vinde patru aeronave la un pret de cinci ori mai mic decat pretul pietei”, scrie vicepresedintele Comisiei pentru transporturi si infrastructura pe pagina sa de Facebook.

Drula despre restructurarea Tarom: Va ramane cu o flota mai mica, aproximativ trei sferturi din dimensiunea actuala

Reamintim ca, referitor la restructurarea companiei TAROM, ministrul Transporturilor, Catalin Drula, a declarat la inceputul lunii aprilie la Digi24 ca planul de restructurare la tarom implica „uniformizarea flotei”, iar compania ar urma sa ramana cu „o flota mai mica, aproximativ trei sferturi din dimensiunea actuala”.

Se lucreaza intens la un plan de restructurare. Planul implica uniformizarea flotei, ar ramane cu o flota mai mica, aproximativ trei sferturi din dimensiunea actuala, reducerea personalului care a si inceput. Anul acesta se vand avioanele vechi si o sa vina avioane noi. Exista o comanda facuta acum doi ani de cinci avioane Boeing 737 MAX (…) Vor fi doar doua tipuri de aeronave, Boeing si ATR, ceea ce reduce mult costurile, cu aeronave moderne. In acest plan ar trebui sa revina pe profitabilitate in 2024 – 2025”, spunea Drula la acel moment.

Compania aeriana de stat ar urma sa suporte costuri ascunse de milioane de euro ale restructurarii

Insa, dincolo de sperantele declarate ale lui Catalin Drula ca Tarom va reveni pe profitabilitate, Marian Mina sustine ca „manevrele paguboase ale liberalo-progresistilor urmeaza sa produca pagube importante si pe termen lung”. Tarom ar urma sa plateasca o multime de costuri ascunse la care ministrul Transporturilor si echipa sa nu s-a gandit, adauga deputatul.

Diferenta probabil ca alimenteaza conturile goale ale unor oameni care nu au nicio realizare in viata personala, dar care s-au trezit in postura de a decide viitorul companiei nationale de transport aerian. Manevrele paguboase ale liberalo-progresistilor urmeaza sa produca pagube importante si pe termen lung. In momentul de fata, exista 32 de piloti specializati pentru aeronavele Airbus. Pentru scolarizarea lor s-au cheltuit sume importante. Peste 100.000 de euro este costul mediu al pregatirii unui pilot. Oamenii lui Drula de la Tarom doresc sa cumpere cinci aeronave Boeing Max. Apropos de preturi, 30 de milioane urmeaza sa fie numai avansul pentru noile avioane. Paguba este mult mai mare. Cei 32 de piloti trebuie treaca printr-un nou proces de pregatire. Personalul tehnic trebuie de asemenea sa participe la traininguri, iar, in final, Tarom sa plateasca o multime de costuri ascunse la care oamenii lui Drula nu s-au gandit”, adauga Marian Mina pe Facebook.

Dincolo de costuri, de intregul efort tehnic si cele 30 de milioane avans care reprezinta 10% din pretul total, mai este o problema, mai spune Mina. Este vorba de acele aeronave implicate in incidente grave si care au fost oprite de la zbor vreme de doi ani si pe care unele tari nu le considera sigure nici acum.

In opinia deputatului PSD Tarom este supusa la un asediu din partea mai multor grupuri de interese.

Concurenta cu lobby la Bruxelles face presiuni pentru a se renunta la unele curse, firmele capusa s-au adunat ca niste sacali in jurul unui animal cazut la pamant, iar managerii se comporta ca niste scolari ale caror teme au fost mancate de o pisica. Dincolo de degringolada produsa de Drula si gasca lui, mii de profesionisti din domeniul aeronautic si milioane de romani asista neputinciosi la distrugerea Tarom”, si-a incheiat postarea Marian Mina.

In ceea ce priveste flota, Tarom mai are de receptionat in perioada urmatoare cinci ATR-uri 72-600 noi din cele noua comandate si din 2023 ar urma sa primeasca primele din cele cinci Boeinguri 737 MAX comandate. In acest moment, toate avioanele scoase la vanzare sunt parcate pe aeroportul Henri Coanda din Bucuresti. Alte sapte avioane ATR, cinci de tip 42-500 si doua de tip 72-500, vor fi inapoiate de TAROM catre compania de leasing Nordic Aviation Capital si ATR. Acestea au facut parte dintr-un contract de tip buy-back incheiat in momentul achizitiei celor noua avioane ATR 72-600.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.