Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice pentru corelarea acestuia cu modificarile aduse unor alte acte normative in domeniu. Modificarile aduse prevad ca pietonii nu vor mai avea voie sa foloseasca telefonul mobil sub nici o forma atunci cand traverseaza strada, deoarece, arata proiectul, aceasta actiune distrag atentia de la traversarea corectasi constienta.
„La articolul 167 alineatul (1), după litera g) se introduce o nouă litera, litera h) dupa cum urmeaza: h) sa efectueze activitati de natura a le distrage atentia atunci cand se angajeaza in traversarea drumului public. In practica, s-a constatat ca multi dintre pietoni folosesc telefoanele mobile in timp ce se angajeaza in traversarea drumului public, aspect care influenteaza atentia acestora, punandu-si in pericol propria siguranta”, releva proiectul.
De altfel, o astfel de interdictie exista deja, insa numai pentru conducatorii de vehicule, acestora fiindu-le interzis a efectua activitati de natura a le distrage atentia de la conducere, precum si de a folosi telefoanele mobile atunci cand se afla in timpul deplasarii pe drumurile publice.
„Pietonii reprezinta o categorie vulnerabila in trafic, iar un comportament imprudent al acestora poate spori numărul deceselor rezultate din accidentele de circulatie in care acești participanti la trafic sunt implicati. Cu titlu de exemplu, mentionam ca, in perioada 01.01.2019 -15.09.2020, s-au inregistrat 1.711 de accidente de circulatie grave avand drept cauza principala a producerii traversarea neregulamentara a drumului public de catre pietoni. In urma producerii acestora, a rezultat decesul a 457 de persoane si ranirea grava a altor 1.272 de persoane, toate aceste persoane avand calitatea de pietoni. Din aceasta perspectiva, este necesara imbunatatirea inclusiv a legislatiei rutiere, astfel incat riscul rutier sa se reduca„, se mai arata in proiectul de act normativ.
Limita de viteza pentru biciclisti
Documentul aduce modificari si pentru biciclisti, care nu vor avea voie sa circule cu o viteza mai mare de 30 km/h. Si pentru cei care merg cu trotinetele electrice apar cateva schimbari. Astfel, trotinetele electrice se conduc numai pe carosabil, si nu pe trotuar. Iar schimbarea directiei de mers in cazul trotinetelor electrice se face prin deplasarea conducatorilor pe langa acestea.
„Se interzice conducatorilor de biciclete sa circule cu acestea cu o viteza mai mare de 30 km/h. (…)Se recomanda ca la depasirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice distanta laterala să fie de minimum 1,5 m„, mai arata proiectul de act normativ.
De asemenea, conducatorului de bicicleta sau trotineta electrica ii va fi interzissa circule fara a tine cel putin o mana pe ghidon si ambele picioare pe pedale, in cazul conducatorului de bicicleta, respectiv fara a tine ambele maini pe ghidon, in cazul conducătorului de trotineta electrica.
„Se interzice conducatorului de bicicleta sa transporte o alta persoana, cu exceptia copilului in varsta de pana la 7 ani care poate fi transportat pe bicicleta, de catre un adult, numai daca vehiculul este prevazut din constructie cu un suport special sau daca are montat un dispozitiv omologat„, se mai arata in document.
In cazul in care constata incalcari ale normelor rutiere, agentul constatator incheie un proces-verbal de constatare a contraventiei, care va cuprinde în mod obligatoriu: „data, ora si locul unde este incheiat; gradul profesional, numele si prenumele agentului constatator, unitatea din care acesta face parte; numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau resedinta contravenientului, numarul si seria actului de identitate ori, in cazul cetatenilor straini, al persoanelor fara cetatenie sau al cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, seria si numarul pasaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberarii acestuia si statul emitent; descrierea faptei contraventionale, cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia; numarul punctelor-amenda aplicate si valoarea acestora, posibilitatea achitarii, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, sanctiunea contraventionala complementara aplicata si/sau masura tehnico-administrativa dispusa; indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale; termenul de exercitare a caii de atac, instanta la care se depune plangerea si semnatura agentului constatator.”