Proiectul de modernizare a liniei feroviare Caransebes – Timisoara- Arad, investitie evaluata la 1,8 miliarde de euro, se afla pe masa Executivului. Astfel, la punctul 4 pe ordinea de zi transmisa miercuri, 7 aprilie, de Guvern figureaza ”Proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii <Modernizarea liniei feroviare Caransebes – Timisoara- Arad>, lucrare de utilitate publica de interes national”.
Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost pus in dezbatere publica inca de la inceputul lunii septembrie proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizarea liniei feroviare Caransebes – Timisoara – Aradˮ.
1,8 miliarde de euro pentru modernizarea caii ferate Caransebes-Timisoara-Arad
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) se ridica la 8.782.157.000 de lei, echivalentul a aproximativ 1,8 miliarde de euro. Preturile au fost calculate pe baza cursului valutar valabil la data de 1 octombrie 2019, de 4,7511 lei pentru un euro. Din aceasta suma totala, lucrarile de constructii-montaj vor costa 6.745.313.000 lei, adica aproape 1,4 miliarde de euro. Durata de executie a investitiei a fost stabilita la 36 de luni (trei ani de zile).
Proiectul, finantat cu bani europeni
Proiectul de modernizare a tronsonului feroviar Caransebes-Timisoara-Arad isi propune sa perfectioneze calitatea serviciilor feroviare, prin dublarea liniei de cale ferata pe intreaga lungime, exceptand distanta dintre Aradu Nou si Arad, zona unde se realizeaza o varianta noua de traseu, si anume linia dubla 218A. In urma finalizarii proiectului, viteza de circulatie va creste la 160 km/ora pentru trenurile de calatori si la 120 km/ora pentru garniturile de marfa. Lungimea traseului care face obiectul proiectului este de 162 km.
Finantarea obiectivului de investitii se va realiza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, si din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, precum si din alte surse legal constituite. Proiectantul este societatea Consis Proiect SRL, al carei pachet majoritar de actiuni a fost preluat in 2007 de compania spaniola de consultanta in domeniul ingineriei si arhitecturii Prointec.
In prezent, cel mai rapid tren, InterRegio 72 operat de CFR Calatori, strabate cei 155 km dintre Caransebes si Arad (pe actualul traseu al caii ferate) in doua ore si 28 de minute.