TURCIA PRIMESTE VERDE LA PROIECTELE DE INFRASTRUCTURA DIN ROMANIA – Ministrul Catalin Drula clarifica Ordonanta de Urgenta care va interzice statelor terte sa participe la licitatiile publice. China are interzis de saptamana viitoare

Este oficial! Incepand de saptamana viitoare, dupa ce in sedinta de Guvern va fi aprobata Ordonanta de Urgenta privind interzicerea companiilor din state care nu au acorduri cu UE la licitatiile publice din Romania, statele care nu au semnat acordul Organizatiei Mondiale a Comertului, ori care nu sunt state membre ale Uniunii Europene nu se vor mai putea inscrie pentru obtinerea contractelor de infrastructura pe teritoriul Romaniei. Prima care va fi in mod evident afectata de aceasta masura va fi China!

Companiile din Turcia raman in carti pentru lucrarile de infrastructura din Romania

In conferinta de presa sustinuta la finalul sedintei de Guvern din 17 martie 2021, ministrul Catalin Drula (foto) a punctat insa ca sunt state care desi nu sunt inca membre ale Uniunii Europene – aflandu-se in procedura de aderare – vor putea participa la licitatiile organizate pentru proiectele de infrastructura de pe teritoritul tarii noastre.

In acest sens, intrebat ce se va intampla cu companiile chineze si turce care in prezent lucreaza la proiectele de infrastructura din Romania dupa ce va fi emisa Ordonanta de urgenta si in ce masura sunt acestea afectate de actul normativ Catalin Drula a precizat ca in mod evident, China nu va mai putea participa la licitatii, dupa ce actul normativ va intra in vigoare, in timp ce Turcia nu este afectata de OUG, din moment ce se afla printre „acele state in curs de aderare la Uniunea Europeana”.

Totodata, ministrul Transporturilor Catalin Drula a precizat ca lucrarile aflate in lucru vor trebui finalizate de constructorii chinezi, actul normativ neputand fi aplicat retroactiv:

Nu sunt multe din firme din China care lucreaza, nu lucreaza la Craiova-Pitesti, sunt multe firme la un moment dat oferte si contestatii incontinuu. Se pare ca, din analiza juridica, nu se pot aplica aceste prevederi procedurilor in curs, ar fi un caz de retroactivitate a legii, nu sunt expert in drept, dar asta este opinia juridica. Probabil se va aplica pentru procedurile viitoare in ce priveste companiile din state terte, cum este China, care nu a semnat acordul de la Organizatia Mondiala a Comertului de care vorbeam.

Iar in ceea ce priveste Turcia, ea este inclusa intre acele state in curs de aderare la Uniunea Europeana, care sunt state de unde operatorii economici sunt acceptati„.

In conferinta sustinuta la Palatul Victoria, Catalin Drula a subliniat vor fi acceptate la licitatii doar firmele care provin din tari care au un cadru legislativ si normativ similar cu cel al Uniunii Europene si care indeplinesc normele de mediu, normele privind drepturile omului, privind drepturile salariale ale angajatilor. In acest sens, Drula a punctat ca vor exista si firme care nu sunt membre ale UE, precum Statele Unite, Japonia, Canada, Republica Moldova, Armenia, dar care au semnat acordul Organizatiei Mondiale a Comertului si carora li se va permite accesul la licitatiile privind lucrarile publice.

Catalin Drula: „E vorba de aproximativ 20 de state”

Redam in continuare clarificarile ministrului Transporturilor Catalin Drula dupa sedinta de Guvern din 17 martie 2021:

In primul rand, este vorba despre Ordonanta de Urgenta care a fost prezentata in prima lectura in sedinta de guvern de astazi. Este acea Ordonanta de Urgenta care modifica legislatia de achizitii publice, clarificand aspecte privind domiciliul operatorilor economici care pot participa la procedurile de achizitie publica din Romania, in conformitate cu comunicarea Comisiei Europene din 2019, care a spus statelor membre ca la procedurile de achizitii publice ale statelor din UE, statele membre sunt obligate sa permita accesul operatorilor economici din alte state membre ale UE sau din tari cu care UE are un acord de acces reciproc la pietele de achizitii publice. Este vorba de un acord semnat sub egida Organizatiei Mondiale a Comertului.

E vorba de aproximativ 20 de state, in afara de statele membre ale Uniunii Europene si aceste state inclusiv SUA, Canada, Japonia, precum si state din zona de vecinatate, precum Republica Moldova, Armenia si asa mai departe. Prin adoptarea acestei ordonante de urgenta, probabil in sedinta de saptamana viitoare se clarifica, ca participarea la licitatii in Romania se poate face doar de catre firme care provin din legislatii si dintr-un cadru legislativ si normativ similar cu cel al Uniunii Europene si aici ne referim la norme de mediu, norme privind drepturile omului, privind drepturile salariatilor si asa mai departe.

Si aici vreau sa fac o clarificare. Aceste limitari, care sunt introduse si de alte state membre, aici dau exemplul Greciei, prin legislatie primara, asa cum o facem si noi, alte state o introduc prin legislatii secundare sau direct de catre autoritatile contractante, iar aici, spre exemplu Austria, aceste limitari se refera doar la accesul la proceduri de achizitii publice. Fiecare stat membru, cand face licitatii, cand are proceduri de achizitii publice, este un domeniu privilegiat de acces. Nu se refera la norme de comert, spre exemplu, bunurile sunt supuse in continuare aceluiasi regim comercial si vamal cu toate statele de pe glob cu care exista restrictii, taxe vamale si asa mai departe. Nu sunt restrictii pe capital, nimic nu impiedica o firma sau un cetatean, un investitor dintr-o terta tara sa investeasca intr-o firma din Romania sau din Uniunea Europeana.

Ceea ce nu se poate este sa vii cu un portofoliu si o asa zisa experienta similara dintr-o tara unde poate oamenii nu trebuie sa aiba, nu stiu, concediu asa cum au aici, nu trebuie sa aiba ziua de munca de 8 ore, nu trebuie sa respecte norme de mediu, nu trebuie sa respecte norme privind ajutorul de stat. Ceea ce asa cum a constatat si Comisia Europeana denatureaza concurenta„.

Articolul precedent„PACHETUL OLTENIA” DE PROIECTE PENTRU INFRASTRUCTURA – Ministrul Transporturilor: „Vorbim de 6 proiecte rutiere si 2 proiecte feroviare”
Articolul următor6 NODURI RUTIERE PE A1 SI A3 – Autostrazile din vestul tarii primesc finantare europeana pentru nodurile rutiere

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.