MINISTRUL DRULA DEBLOCHEAZA SANTIERELE MARILOR PROIECTE – A fost semnat Ordinul pentru plata DAB-urilor. Punerea in aplicare a Ordinului duce la fluidizarea platilor si accelerarea lucrarilor pe santiere

Veste excelenta de la Ministerul Transporturilor care aduce linistea pe santierele din Romania. Potrivit informatiilor in posesia carora Lumea Infrastructurii a intrat, ministrul Transporturilor Catalin Drula a semnat vineri, 12 martie 2021, Ordinul prin care au fost stabilite criteriile de prioritizare a platii disputelor contractuale, astfel cum au fost stabilite prin Comisiile de adjudecare a disputelor (DAB), aferente proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport.

Vorbim despre Ordinul care reglementeaza necesitatea punerii in aplicare a prevederilor OUG 7/2016 privind unele masuri pentru accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport, precum si modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata prin Legea nr.241/2016 care ar urma sa permita constructorilor sa finalizeze proiectele de infrastructura in termele stabilite, beneficiind de un flux de numerar continuu pentru respectarea graficelor de executie.

Practic, semnarea Ordinului si punerea acestuia in aplicare imediata va duce la fluidizarea platilor si accelerarea lucrarilor pe santiere, ordinul prevazand luarea unor masuri pentru evitarea blocajelor intalnite in implementarea proiectelor de situatii precum neplata sumelor stabilite prin deciziile comisiilor de adjudecare a disputelor.

In proiectul pus in dezbatere publica in 26 februarie 2021 de Ministerul Transporturilor au fost stabilite conditiile si criteriile de prioritizare a platilor dispotelor rezultate din deciziile pronuntate de comisiile de adjudecare a disputelor, prevazandu-se in acelasi timp si obligativitatea beneficiarilor proiectelor de infrastructura transeuropeana de a pune in aplicare deciziile comisiei de adjudecare a disputelor, dar si de a elaboreaza Nota justificativa prevazuta la art. VII alin. (3) din OUG nr. 7/2016 (nota al carei continut este detaliat in Anexa nr. 2 a Ordinului) in care se prevede necesitatrea punerii in aplicare a deciziilor emise de comisiile de adjudecare a disputelor, precum si cauzele care au generat disputele.

Iata ce prevede Ordinul emis de ministrul Transporturilor:

Art.1. – (1) Se aproba criteriile de prioritizare a platii disputelor, ca urmare a punerii in aplicare a deciziilor emise de comisiile de adjudecare a disputelor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, daca nivelul sumelor solicitate pentru plata disputelor depaseste nivelul bugetului anual alocat proiectelor de infrastructura de transport la nivel national, prevazute in Anexa nr.1.

(2) Beneficiarii proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport elaboreaza Nota justificativa prevazuta la art. VII alin. (3) din OUG nr. 7/2016 respectand continutul minimal al acesteia, prevazut in Anexa nr. 2.

Art. 2. – (1) Beneficiarii care pun in aplicare deciziile comisiei de adjudecare a disputelor vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

(2) Termenii utilizati in prezentul ordin au intelesul prevazut in OUG nr. 7/2016.

Art. 3. – Prezentul Ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 4. – Anexele nr.1 si nr. 2 fac parte integranta din prezentul ordin”.

Iata ce prevede Anexa 1 a Ordinului:

Criterii de prioritizare a platii disputelor contractuale astfel cum acestea au fost stabilite prin comisiile de adjudecare a disputelor aferente proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport:

In cazul in care nivelul sumelor solicitate pentru plata disputelor depaseste nivelul bugetului anual alocat proiectelor de infrastructura de transport de interes national, platile se vor efectua in functie de urmatoarele criterii:

1.Lucrarile aflate in executie – pondere 25%

2.Lucrarile sa fie neintrerupte pe parcursul executiei proiectului – pondere 25%

3.Proiectele sa fie finantate din Fonduri Europene nerambursabile – pondere 25%.

4.In ordinea vechimii deciziei comisiei de adjudecare a disputelor, vechimea deciziei comisiei de adjudecare a disputelor se stabileste de la data comunicarii acesteia catre Beneficiar – pondere 25%”

Iata ce prevede Anexa 2 privind Nota justificativa:

Continutul minimal al Notei justificative privind necesitatea punerii in aplicare a deciziilor emise de comisiile de adjudecare a disputelor pentru a asigura continuarea proiectelor

  1. Se mentioneaza indeplinirea cumulativa a conditiilor prevazute la art. VII alin. (1) si (2) din OUG nr. 7/2016 ;
  2. Se prezinta elementele pe baza carora se fundamenteaza necesitatea punerii in aplicare a deciziilor emise de comisiile de adjudecare a disputelor;
  3. Beneficiarii care pun in aplicare deciziile comisiilor de adjudecare a disputelor asigura finantarea acestor cheltuieli din bugetul proiectelor de la titlul de cheltuieli unde este prevazuta alocarea de resurse pentru proiectul respectiv, cu incadrarea in indicatorii tehnico- economici aprobati conform legii, precum si in creditele bugetare anuale aprobate proiectului in anul respectiv.
  4. Se anexeaza, in copie, urmatoarele documente:
  • Declaratia pe proprie raspundere a Beneficiarului de asumare a necesitatii, oportunitatii si legalitatii platii sumelor aferente deciziilor Comisiilor de adjudecare a disputelor;
  • Hotararea Consiliului de Administratie a Beneficiarului prin care se aproba oportunitatea si necesitatea platii sumelor aferente deciziei comisiei de adjudecare a disputelor in conformitate cu art. VII din OUG 7/2016 si daca prin aceasta masura proiectele vor fi accelerate si exista rentabilitate din punct de vedere economic;
  • Scrisoarea de garantie bancara constituita in favoarea Beneficiarului, verificata de acesta;
  • Actul aditional la contractele in vigoare semnat de executantii de lucrari si/sau prestatorii de servicii prin care se accepta, renuntarea la plata accesoriilor aferente disputelor, precum si la plata accesoriilor care fac parte din disputele contractuale astfel cum acestea au fost stabilite prin comisiile de adjudecare a disputelor;
  • Fisa de buget a proiectului respectiv din care sa reiasa faptul ca sunt asigurate sumele aferente platii din titlurile 55, 56 si 58, precum si cu incadrarea in indicatorii tehnico-economici aprobati conform legii in creditele bugetare anuale aprobate proiectului in anul respectiv;
  • Decizia Comisiei de adjudecare a disputelor aferent proiectului la care se face referire.

*Nota Justificativa trebuie sa fie insusita prin semnatura directorului general si a persoanelor responsabile din punct de vedere tehnic, economic si juridic din cadrul Beneficiarului cu privire la legalitatea, necesitatea, oportunitatea, realitatea si exactitatea datelor”;

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.