Grupul francez Renault, din care face parte si Dacia, a publicat vineri, 19 februarie 2021, rezultatele financiare pentru 2020. Astfel, producatorul a anuntat o pierdere neta record pentru companie, de 8 miliarde de euro, dupa ce a inregistrat scaderi ale vanzarilor, veniturilor si profitului operational.
Conform datelor prezentate actionarilor, grupul francez din care face parte si compania romaneasca Automobile Dacia a avut pierderi de 8 miliarde de euro, mai grav chiar decat estimarile analistilor care prognozau o pierdere neta de 7,4 miliade de euro. Conform raportului financiar, vanzarile Renault au scazut cu 21,3% pana la 2,95 milioane de masini. Tot in scadere sunt si veniturile, acestea inregistrand un recul de 21,7% pana la 43,5 miliarde de euro, in timp ce marja operationala a fost de – 337 milioane de euro.
Anul 2021, dificil pentru piata auto din cauza necunoscutelor legate de pandemie
„Dupa un prim semestru afectat de pandemie, grupul si-a schimbat semnificativ rezultatele in a doua jumatate a anului. Acest rezultat este rodul eforturilor tuturor angajatilor, accelerarii cu succes a planului nostru de reducere a costurilor fixe si imbunatatirii politicii de preturi. Prioritatea este acum imbunatatirea profitului si generarea de numerar, asa cum a fost anuntat in cadrul planului nostru strategic «Renaulution». Anul 2021 se anunta dificil avand in vedere necunoscutele legate de pandemie, precum si dificultatile de aprovizionare cu componente electronice. Vom face fata impreuna acestor provocari pastrand directia buna in care ne-am angajat cu succes inca din vara trecuta”, a declarat Luca de Meo, CEO al grupului Renault, potrivit comunicatului publicat pe pagina companiei.
Raportul financiar arata ca in al doilea semstru al anului 2020 rezultatele grupului au fost imbunatatite semnificativ. Reculul vanzarilor din a doua parte a anului a fost de doar 6,8%, veniturile s-au redus cu 8,9%, iar marja operationaa a devenit pozitiva (866 milioane de euro) reprezentand 3,5% din venituri. Totusi, balanta financiara totala ramane dovada unui an dezastruos pentru grupul Renault.
Estimari Renault: Varful crizei de semiconductori, atins in trimestrul al doilea al anului 2021
Deficitul de cip-uri electronice care afecteaza intreaga industrie auto nu a ocolit grupul, dar Renault actioneaza pentru a limita cat mai mult posibil impactul asupra productiei, se arata in raport. Varful crizei de semiconductori ar trebui atins in trimestrul al doilea al anului 2021. In conformitate cu planul „Renaulution”, grupul va continua implementarea actiunilor care vizeaza redresarea si confirma obiectivele din 2023 comunicate in timpul prezentarii acestui plan”.
Iata cifrele anului 2020, prezentate de Grupul Renault in Raport:
- Vanzari de 2,95 milioane de unitati, in scadere cu -21,3% (-6,8% in S2).
- Veniturile Grupului au scazut cu -21,7% la 43,5 miliarde de euro (-18,2% la cursuri de schimb constante). Veniturile Grupului au scazut cu -8,9% in S2.
- Marja operationala a Grupului de -337 milioane de euro (-0,8% din venituri). A fost pozitiva in cuantum de 866 milioane de euro (3,5% din venituri) in S2.
- Venitul operational al Grupului in cuantum de -1.999 milioane de euro (+8 milioane de euro in S2). Ia in considerare o crestere a tarifelor legate de imbunatatirea in materie de competitivitate (costuri de restructurare si deprecieri) pentru aproape un miliard de euro.
- Venit net de -8.046 milioane de euro (-660 milioane de euro in S2) comparativ cu 19 milioane de euro in 2019.
- Fluxul de numerar operational negativ operational pentru Automobile de -4.551 milioane de euro, dupa o contributie pozitiva de 1.824 milioane de euro in S2.
- Groupe Renault si-a atins obiectivele CAFE[2] (autoturisme si vehicule utilitare usoare) in Europa, unde isi mentine pozitia de conducere in segmentul VE.
- Deficitul de cipuri electronice care afecteaza intreaga industrie auto afecteaza si Grupul, care se dedica in intregime limitarii cat mai mari a impactului asupra productiei. Varful deficitului ar urma sa fie atins in T2. Cea mai recenta estimare, presupunand o recuperare a productiei in S2, ofera un risc net de aproximativ 100.000 vehicule pentru acest an.
- In conformitate cu planul „Renaulution”, Grupul va continua implementarea actiunilor care vizeaza redresarea sa si confirma obiectivele din 2023 comunicate in timpul prezentarii planului.
Grupul Renault estimeaza ca 2021 va fi dificil date fiind necunoscutele in privinta crizei sanitare precum si in privinta crizei componentelor electronice. Renault a mai anuntat ca a inregistrat o contributie negativa la rezultat a companiilor asociate de -5,14 miliarde euro, un minus foarte in raport cu suma de 190 milioane de euro in 2019, din care cea mai mare parte ii revine Nissan, cu o contributie negativa de -4,9 miliarde euro. „Una din celelalte companii”, fara sa fie nominalizata, a contribuit cu un rezultat negativ de -175 milioane euro, potrivit Renault. Renault nu a transmis previziuni pentru anul in curs, ci a facut doar referiri la tinta pentru 2023, cu o marja operationala peste 3%, flux de numerar disponibil de peste 3 miliarde euro si cheltuieli R&D de aproximativ 8% din venituri.