LUCRARILE PE SOSEAUA PANTELIMON, UN ESEC IN 9 PUNCTE – Asociatia Metrou Usor critica tergiversarea proiectului inceput in 2013

Asociatia Metrou Usor critica derularea extrem de greoaie a proiectului de modernizare a soselelor Iancului si Pantelimon, inceput inca din 2013. Astfel, lucrarile s-au intins pe o durata de mai bine de opt ani si nu sunt finalizate nici pana astazi, arata Asociatia intr-o postare pe Facebook din 11 februarie 2021. Implementarea proiectului este un esec din aproape toate punctele de vedere posibile, scriu reprezentantii asociatiei, care spera ca Primaria Capitalei a invatat din aceste greseli.

Proiectul Primariei Capitalei, inceput in mandatul lui Sorin Oprescu, promitea reabilitarea sistemului rutier si a infrastructurii de tramvai, modernizarea iluminatului stradal, realizarea unui nod intermodal P&R la Granitul, eliberarea carosabilului de masini parcate pe banda 1 prin realizarea unor parcari etajate de resedinta in apropierea arterei, piste de biciclete, modernizarea si dotarea statiilor STB cu afisaje electronice care sa informeze calatorii in timp real, precum si realizarea unui culoar unic de transport pentru tramvai si autobuz pe Soseaua Iancului, arata reprezentantii Asociatiei Metrou Usor.

Este, probabil „cel mai bun studiu de caz din istoria recenta a Capitalei despre cum sa NU modernizezi o artera”, spun cei de la ONG-ul din domeniul infrastructurii.

Iata de ce considera Asociatia Metrou Usor ca lucrarile pe Soseaua Pantelimon sunt un real esec in 9 puncte:

  1. In ceea ce priveste modernizarea sinelor de tramvai, proiectul a privit reteaua doar la nivel local, facand abstractie de cealalta jumatate a liniei 55 (Iancului – Sf. Vineri), care este puternic deteriorata. O linie de tramvai cu doar jumatate din ruta modernizata nu poate fi operata la un nivel optim de eficienta, confort si siguranta. Viteza si frecventa liniei 55 sunt profund afectate de acest aspect. De asemenea, Soseaua Pantelimon nici macar nu a fost modernizata integral, tronsonul Mega Mall – Bd. Ferdinand nefiind parte a proiectului. Va urma alt proiect, alta licitatie, alt santier, alti ani irositi. Strategia de modernizare ”pe bucati” s-a dovedit falimentara si daunatoare, comparativ cu modernizarile ”cap-coada” ale liniilor 21, 32 sau 41, linii care in mod nesurprinzator sunt si cele mai eficiente astazi.
  2. Reteaua de termoficare nu a fost modernizata ca parte a proiectului, ceea ce inseamna ca lucrarile recent finalizate vor suferi noi interventii, iar traficul va fi iar dat peste cap.
  3. Culoarul unic de pe Soseaua Iancului nu a functionat niciodata, motivul speculat fiind acela ca autobuzele nu incap in statii. O eroare fundamentala de proiectare.
  4. Pista de biciclete a fost inchisa de Brigada Rutiera dupa ce au fost sesizate probleme grave de siguranta. Pe langa riscul biciclistilor de a fi loviti cu portiera, marcajele dispar in unele intersectii importante. Traseul este trasat in zig-zag, ocupand inclusiv din trotuare, incomodand si punand in pericol pietonii si biciclistii.
  5. Parcarile de resedinta promise nu au mai fost realizate, astfel ca riveranii continua sa parcheze pe prima banda, in statiile de autobuz sau pe trotuare.
  6. Informarea inteligenta a calatorilor este doar o impresie. In statiile de autobuz, ecranele nu afiseaza decat indicativele traseelor care circula pe acolo. Practic, acestea nu aduc niciun plus de informatie fata de cunoscutele placute de tabla STB.
  7. Terminalul Park & Ride este foarte intarziat, iar lipsa buclei de intoarcere de la Granitul a condus la devierea unor trasee de tramvai pe Bd. Basarabia. Mai mult, tramvaiele bidirectionale ale liniei 5 au fost mutate pentru a inaugura linia 55 si pentru a avea ce sa circule pe noul bulevard modernizat. Proiectul terminalului a fost schimbat cu totul: parcarea subterana propusa initial a devenit supraterana.
  8. Daca discutam despre spatiul verde, desi linia de tramvai este de tip ”green track”, au fost pierduti copaci maturi pentru a face loc masinilor, in unele zone chiar in detrimentul pietonilor.
  9. Ignorand proiectul magistralei 5 de metrou ce va trece pe sub Sos. Iancului si Pantelimon, precum si faptul ca sapaturile demarasera deja in 2011 in Drumul Taberei, Primaria Generala a prioritizat modernizarea arterei dintre Piata Iancului si Granitul in detrimentul altor artere care nu erau prevazute in strategia dezvoltarii metroului. Bulevarde precum Ion Mihalache, Barbu Vacarescu, Basarabia sunt si astazi scadente la modernizare, in special in ceea ce priveste infrastructura de tramvai.

In concluzie, implementarea proiectului este un esec din aproape toate punctele de vedere posibile, scriu reprezentantii asociatiei, care spera ca Primaria a invatat din aceste greseli urmatoarele aspecte:

modernizarea tronsoanelor vechi de tramvai trebuie realizata inteligent, profitand de suspendarea tramvaielor pentru a moderniza cat mai mult.

modernizarea se efectueaza prin cresterea spatiilor verzi si a zonelor pietonale, nu prin betonare si amenajare de parcari pe marginea bulevardului.

pistele de biciclete nu trebuie sa aiba tronsoane lipsa, nu trebuie sa dispara in intersectii, nu trebuie realizate pe trotuare sau in zona de deschidere a portierelor.

infrastructura subterana de utilitati, inclusiv termoficarea, trebuie modernizata inainte sau in timpul modernizarii arterelor. (A.B.)

Articolul precedentCONSULTARE PUBLICA PENTRU AUTOSTRADA SIBIU – FAGARAS – CNAIR publica documentatia de mediu: proiectul, estimat la 7,25 miliarde lei
Articolul următor14,1 MILIARDE LEI PENTRU INFRASTRUCTURA – Ministrul Finantelor a facut impartirea: o crestere de 9,4% a bugetului Ministerului Transporturilor: „Proiectele majore de la transporturi au finantare”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.