Ministrul Transporturilor Catalin Drula o tine una si buna de cand a fost numit la conducerea ministerului: Magistrala M6 care prevede constructia liniei de metrou de la statia de metrou 1 Mai pana la Aeroportul Otopeni nu e buna, trebuie regandita, nu trebuie construita in totalitate, iar daca se construieste, nu trebuie construita astfel cum prevede planul. Vorbim practic despre atitudinea unui ministru al Transporturilor care, de cand a venit in functie, pare ca nu stie cum sa stopeze acest proiect gandit inca din 1999 si a carui finantare este deja asigurata din diverse surse (finantare externa nerambursabila prin Programul Operational Infrastructura Mare si finantarea de la Banca Japoniei si Agentia Internationala de Cooperare a Japoniei).
Recentele iesiri publice ale ministrului Catalin Drula creioneaza insa o concluzie, anume ca lotul 1 al Magistralei M6 – respectiv cele 7 statii de la 1 Mai la statia Tokyo (zona mall Baneasa) – va fi construit, licitatia in SEAP aflandu-se in stadiul desemnarii castigatorului.
De aici incolo, nimic nu este sigur! Asta desi, conform programului anual al achizitiilor sectoriale cu finantare din fonduri nerambursabile aprobat la 3 decembrie 2020 sunt deja prevazute in 2021 inca 6 licitatii pentru constructia Lotului 1.1, dar si a Lotului 1.2 (statia Tokyo – Aeroportul Otopeni) din Magistrala M6.
Licitatiile programate pentru M6 devin incerte
Licitatii care, astfel cum arata documentul aprobat in 3.12.2020 de directorul general al Metrorex Daniel Gabriel Mocanu si pe care Lumea Infrastructurii il prezinta in integralitate, au termen calendaristic pentru initierea procedurii in luna februarie 2021.
Conform Programului anual al achizitiilor sectoriale cu finantare din fonduri neramburasabile pentru 2020, din cele 7 licitatii prevazute pentru constructia M6, doar licitatia pentru „proiectare si executie lucrari structura de rezistenta pentru Lotul 1.1” al M6 a intrat in linie drepta. Licitatia privind proiectarea si executia de lucrari la structura de rezistenta pentru Lotul 1.2. – respectiv statiile de metrou de la Mall Baneasa pana la Aeroportul Otopeni – desi avea ca data estimata pentru initierea procedurii decembrie 2020 pana in acest moment nu s-a miscat un ac. Aceasta desi vorbim despre partea din proiect pentru care Banca Japoniei si Agentia Internationala de Cooperare a Japoniei au insistat sa se construiasca, in caz contrar urmand sa retraga investitia.
Intr-o situatie mult mai incerta se afla celelalte 5 licitatii programate pentru anul 2021 pentru Magistrala M6 pentru care a fost stabilita o data estimativa de initiere a procedurilor de licitatie in luna februarie 2021. Pana la aceasta ora, liniste, dar nu pace.
Catalin Drula: „Asupra fezabilitatii celei de a doua sectiuni, se ridica intrebari”
In context, in cea mai recenta iesire publica de joi, 4 februarie 2021, ministrul Transporturilor Catalin Drula a precizat ca se va merge inainte cu Lotul 1.1. din Magistrala M6, insa a doua sectiune – de la Baneasa la Otopeni „ridica intrebari”. Iar acesta pentru ca, sustine ministrul Transporturilor, astfel cum a fost gandita, linia de metrou va duce la terminalul care nu va mai fi folosit, in loc sa duca la noua cladire situata la trei kilometri distanta:
”Am spus ca suntem intr-un proces de reevaluare a fezabilitatii proiectelor de metrou. In ceea ce priveste Magistrala 6, ea merge inainte. E in faza 1. Asupra fezabilitatii celei de a doua sectiuni, se ridica intrebari. Acest metrou, asa cum a fost gandit, duce la aeroportul actual, la cladirea actuala, care ar urma sa nu mai fie folosita. Se va face o noua cladire, la trei kilometri, iar acest metrou va merge la vechiul terminal. Solutia care se intrevede este ca va trebui si un autobuz care sa te duca la metrou. Apoi, de ce ai lua un metrou care face 35 de minute si care opreste de 14 ori pe traseu? Toate acestea nu erau pe un studiu de fezabilitate”, a spus Catalin Drula in interviul acordat Ziare.com.
Intrebam: nu cumva ar fi mai bine sa mai construim inca trei kilometri cand o fi gata noul terminal, decat sa nu construim deloc?
Basca, in tot acest amalgam de incertitudini si declaratii, ministrul Drula arunca o noua ipoteza: Primaria Capitalei sa preia Metrorex! Ce se va intampla in cele din urma in acest caz si cand va avea Romania linie de metrou pana la principalul aeroport din tara, ramane sa asteptam.
Iata care sunt lucrarile prevazute a fi demarate in 2021 pentru constructia Magistralei M6:
1.Contract lucrari: Proiectare si executie lucrari structura de rezistenta pentru Lotul 1.1.: 1 Mai – Tokyo pentru realizarea obiectivului de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 1.269.784.510
-Sursa de finantare – POIM, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – 15.03.2019
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – iulie 2021
2.Contract lucrari: Proiectare si executie lucrari structura de rezistenta pentru Lotul 1.2.: Tokyo – Aeroportul Otopeni pentru realizarea obiectivului de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 1.318.363.469
-Sursa de finantare – POIM, credit extern JICA, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – decembrie 2020
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – august 2021
3.Contract lucrari: Proiectare si executie Pachetul 2: Arhitectura, Cale de rulare, instalatii electromecanice si de curenti slabi pentru realizarea obiectivului de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 836.686.332
-Sursa de finantare – POIM, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – februarie 2021
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – septembrie 2021
4.Contract lucrari: Proiectare si executie Pachetul 3.1: Lucrari pentru sistemul de siguranta si automatizare a traficului, inclusiv achizitie de material rulant pentru punerea in functiune a obiectivului de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 547.411.467
-Sursa de finantare – POIM, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – februarie 2021
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – septembrie 2021
5.Contract servicii: Monitorizarea tehnologica a riscurilor structurale si geotehnice pe perioada de pregatire, exeucite si dupa finalizarea lucrarilor aferente realizarii obiectivului de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 53.281.320
-Sursa de finantare – POIM, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – februarie 2021
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – iulie 2021
6.Contract servicii: Informare si publicitate pentru obiectivul de investitii „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 1.077.891
-Sursa de finantare – POIM, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – februarie 2021
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – iulie 2021
7.Contract furnizare Dotari UIP M6: „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)
-Valoarea estimata a contractului de achizitie publica (lei, fara TVA) – 329.186
-Sursa de finantare – POIM, bugetul de stat
-Data estimata pentru initierea procedurii – februarie 2021
-Data estimata pentru atribuirea contractului de achizitie publica – iulie 2021



[…] Mai mult, conform programului anual al achizițiilor sectoriale cu finanțare din fonduri nerambursabile aprobat la 3 decembrie 2020 sunt deja prevăzute în 2021 încă 6 licitații pentru construcția Lotului 1.1, dar și a Lotului 1.2 (stația Tokyo – Aeroportul Otopeni) din Magistrala M6. Licitații care au termen calendaristic pentru inițierea procedurii în luna februarie 2021, scrie infrapress.ro. […]
[…] Mai mult, conform programului anual al achizițiilor sectoriale cu finanțare din fonduri nerambursabile aprobat la 3 decembrie 2020 sunt deja prevăzute în 2021 încă 6 licitații pentru construcția Lotului 1.1, dar și a Lotului 1.2 (stația Tokyo – Aeroportul Otopeni) din Magistrala M6. Licitații care au termen calendaristic pentru inițierea procedurii în luna februarie 2021, scrie infrapress.ro. […]