„Nu are rost sa construim o linie de metrou de la Baneasa la Aeroportul Otopeni, fiindca ar trece printr-o zona putin populata si ar fi nepotrivit sa facem o investitie care suna bine doar de PR, fiindca sunt doua cuvinte care prind: metrou si aeroport. Aceasta linie are multiple probleme de fezabilitate pe care le-a ridicat si Comisia Europeana. Dincolo de centrul comercial Baneasa (statia Tokyo), aceasta linie trece printr-una dintre cele mai putin dens populate zone ale Capitalei si ale zonei metropolitane Bucuresti – Ilfov. Daca am face o harta cu culori, acea zona ar fi rece, ar fi cu albastru pentru ca sunt paduri.” – ministrul Transporturilor Catalin Drula, interviu Hotnews, 21 ianuarie 2021.
De la aceasta declaratie facuta nonsalant de ministrul Transporturilor Catalin Drula s-a declansat Jihadul in Metrorex si pe piata constructiilor, mega-proiectul demarat in 1999 care prevede constructia metroului pana la aeroportul Otopeni riscand sa se prabuseasca dupa ce partenerii implicati in constructia Magistralei M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) au anuntat ca isi retrag sprijinul si finantarea pentru realizarea liniei de metrou.
Vorbim despre informatia publica potrivit careia printr-o scrisoare transmisa la Ministerul Transporturilor de PADECO – consultantul japonez angajat de Metrorex in 2011 (intr-un contract de 66,6 milioane euro) pentru a supraveghea extinderea retelei de metrou – reprezentatii Ministerului au fost instiintati cu privire la faptul ca Romania ar urma sa piarda finantarea de 1,4 miliarde lei prevazuta in parteneriatul incheiat in 2009-2010 cu Banca Japoniei si Agentia Internationala de Cooperare a Japoniei pentru constructia celor 12 statii de metrou ale Magistralei M6, pe o lungime de 14 km.
In scrisoarea citata de Digi24, japonezii de la PADECO avertizeaza ca prin renuntarea la constructia celorlalte 5 statii de metrou dintre Tokyo si Aeroportul Otopeni va avea implicit „un impact asupra relatiei cu Japonia”.
La randul sau, Ministerul Afacerilor Externe, citat de Ziare.com a precizat ca japonezii au anuntat ca orice modificare suplimentara a termenilor proiectului – precum renuntarea la constructia celor 5 statii de metrou pana la Aeroportul Otopeni – va determina retragerea fondurilor si directionarea acestora catre alte state. In cazul in care acest lucru se va intampla, Romania va pierde inclusiv taxele de angajament platite anual pentru mentinerea finantarii.
Astfel cum a fost prevazuta in proiect, Magistrala M6 are asigurata finantarea dintr-un credit de 320 milioane euro acordat de Japonia, precum si cu fonduri de la bugetul de stat si fonduri externe nerambursabile prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM).
Iar aceasta schimbare se intampla fata de un proiect care ar urma sa deserveasca unui numar masiv de persoane care provin din judete precum Dambovita, Prahova si Ilfov si care lucreaza in Bucuresti, dar si persoanelor care au se duc sau se intorc de la Aeroportul Otopeni. In prezent, singura cale de accces catre aeroport o reprezinta DN1, cunoscut pentru cozile interminabile in diverse orare ale zilei. Singurele linii de transport expres sunt autobuzele 783 si 784, aglomerate in mod uzual de persoanele care lucreaza in Capitala, iar o linie de metrou astfel cum a fost prevazuta in proiect ar urma nu doar sa decongestioneze traficul de pe Drumul National 1, dar si sa asigure un confort marit cetatenilor care circula pe aceste rute, urmand sa preia practic circa 60-70% din traficul de pe sosea.
Finantare europeana nerambursabila si neconditionata de constructia integrala a liniei de metrou
De retinut este ca pana in acest moment a fost scos la licitatie primul tronson al Magistralei M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni). Metrorex a anuntat in 12 martie 2019 scoaterea la licitatie pentru constructia unui tronson de 6 kilometri, continand 7 statii (respectiv pana la statia Tokyo -zona Mall Baneasa), pentru care Comisia Europeana asigura finantare nerambursabila.
„Sursele de finantare ale contractului ce urmeaza a fi atribuit sunt asigurate din sumele prevazute pentru obiectivul Magistrala 6, respectiv buget de stat si fonduri externe nerambursabile in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014 – 2020”, se precizeaza in anuntul SEAP.
In acest proiect, Comisia Europeana a anuntat ca aloca 2,3 miliarde lei pentru constructia M6, neconditionand alocarea acestor bani de realizarea integrala a liniei de metrou, pana la Aeroportul Otopeni.
Contractul pentru primul tronson din M6 a fost estimat la o valoarea totala de 1.269.784.510 lei, avand un termen de finalizare de 48 luni (4 ani).
Trebuie precizat ca anuntul Comisiei Europene cu privire la finantarea proiectului legaturii de metrou cu Aeroportul Henri Coanda din Otopeni a venit in septembrie 2018.
Conform anuntului SEAP pentru construirea retelei de metrou au fost prevazute lucrari de constructii de tuneluri, puturi si pasaje subterane, lucrari pentru metrou, statii de metrou si servicii de proiectare tehnica pentru constructia de lucrari publice: „Proiectare si executie lucrari structura de rezistenta pentru Lotul 1.1: 1 Mai – Tokyo“ avand ca obiectiv executia structurilor statiilor si interstatiilor (galerii si tuneluri) de metrou, ceea ce va permite punerea in functiune a acestui tronson dupa dotarea sa completa”.
Conform descrierii lucrarii, pentru Lotul 1.1. al Magistralei M6 este necesara proiectarea si executia structurii de rezistenta de catre antreprenorul desemnat a urmatoarelor statii si tuneluri:
– Statii: Galerie la statia 1 Mai existenta, Pajura, Expozitiei, Montreal, Gara Baneasa, Aeroport Baneasa, statia Tokyo;
– Tunel: 1 Mai – Tokyo.
Pana in acest moment nu este cunoscut castigatorul licitatiei pentru Lotul 1.1. al Magistralei M6.