CONTESTATIILE BLOCHEAZA AUTOSTRAZILE – Ministrul Transporturilor denunta claim-urile antreprenorilor: „Taxa pe prostia autoritatilor statului roman”

Miercuri, 3 noiembrie 2020, ministrul Transporturilor Lucian Bode a sustinut la sediul MDRT o conferinta de presa in care si-a prezentat bilantul primului an de activitate in fruntea Ministerului. Cu acest prilej, Lucian Bode a vorbit si analizat fiecare dintre ramurile transporturilor, infrastructura, transport feroviar. Si bine a facut caci, cu aceasta ocazie s-a vorbit public despre o problema extrem de importanta care a pus Romania „pe hold” vreme de mai multi in atunci cand vorbim despre constructia autostrazilor.

Concret, ministrul Transporturilor Lucian Bode a exclamat faptul ca motivul pentru care infrastructura de transport comporta o uriasa incetinere este dat de antreprenorii care nu au altceva de facut decat sa conteste licitatiile si sa aiba revendicari (claim-uri) de tot felul. Acestea, subliniaza Bode, nu sunt altceva decat „taxa pe prostia autoritatilor statului roman” care a costat pana in acest moment statul roman 2,2 miliarde de euro.

Iata nemultumirile lui Lucian Bode:

Eu cred ca in Romania, pe viitor, va disparea aceasta moda a constestatiilor. Avem atat de mult de lucru sa dezvoltam infrastructura de transport in Romania, incat este loc pentru toti antreprenorii seriosi, care doresc cu adevarat sa construiasca si care nu vin in Romania doar pentru claim-uri. Stiti foarte bine ca am platit pana in acest moment 2,2 miliarde de euro, revendicari. Acele claim-uri pe care le-am numit si le numesc in continuare‘taxa pe prostia autoritatilor statului roman’. Daca trecem si peste aceasta perioada a contestatiilor si ajungem in perioada de implementare, apare birocratia, acea birocratie toxica. Si cand spuneam de masuri, de cresterea capacitatii administrative a statului si de eficientizare a relatiilor intre institutiile avizatoare si intre institutiile implicate in aceste proiecte… Nu este posibil ca pe Sebes-Turda sa stai 4 ani de zile pentru a reloca 3 sau 4 stalpi dintr-o linie electrica de 110 kV. Este inadmisibil sa nu existe o colaborare si o deblocare urgenta a unei astfel de situatii intre CNAIR si Compania Electrica SA… Este doar un exemplu pe care vi-l dau…

Sigur ca implementarea se loveste de aceasta birocratie toxica, si in final vorbim despre modul in care este monitorizata implementarea acestor proiecte. Daca acei ingineri de proiect stateau la etajul opt al cladirii ministerului, in loc sa stea in teren si sa vina o data la trei saptamani sau la o luna de zile in minister, sa stea langa antreprenor, langa consultant, langa inginer, sa dea toate dispozitiile necesare pentru a fluidiza implementarea acestor proiecte, iar vorbim despre o etapa de blocaj. Acest lucru l-am realizat. I-am trimis pe toti in teren. Toti sunt cu delegatie, in teren pe marile santiere, astfel incat nu antreprenorul vine la consultant in Bucuresti, ci merge el la antreprenor direct in teren. Pe scurt: pe fiecare etapa sunt aceste blocaje si odata cu cresterea capacitatii administrative a statului roman, in ceea ce priveste implementarea acestor proiecte, rand pe rand vom elimina aceste neajunsuri”.

Bilantul primului an

In cadrul conferintei, ministrul Transporturilor Lucian Bode a vorbit si despre realizarile sale, exprimandu-si satisfactia asumarii unor decizii strategice, precum Planul de Investitii pentru Infrastructura de Transport pentru perioada 2020 – 2030.

O importanta majora are deblocarea unor proiecte de infrastructura extrem de importante, pe toate cele patru moduri de transport. Vorbim despre Autostrada Sibiu – Pitesti, Autostrada Transilvania, varianta ocolitoare Bacau, drumul expres Craiova-Pitesti si Coridorul IV feroviar.

Iata principalele declaratii facute in cadrul conferinte:

-“Am reusit in acest an sa mentinem toate santierele deschise. Am deschis noi santiere, am revitalizat si accelerat proiecte esentiale peste care din pacate se asternuse praful in sertarele companiilor din portofoliul Ministerului de Transporturi. A fost un an intens, in care am imprimat domeniului transporturilor acel dinamism care ii lipsea, si cred eu ca am reusit sa repornim acel angrenaj al investitiilor in infrastructura de transport pe care (am spus si o repet) se va recladi economic Romania in urmatoarea decada”.

-“Pentru guvernul liberal, axioma pe care si-a construit actul de guvernare este simpla: crestem volumul investitiilor publice. Investitiile in infrastructura de transport reprezinta asul din maneca unei guvernari responsabile, iar in acest an de mandat am folosit acest as si vom continua sa-l folosim in mod profesionist”.

-“Sectorul Rutier ramane fara indoiala sectorul spre care se indreapta atentia publicului. O scurta analiza a celor 12 luni ne arata ca majoritatea proiectelor mari de investitii in infrastructura rutiera au fost accelerate. Ele au primit o perspectiva clara de implementare, iar rezultatele le putem vedea cu totii in teren. Pana in luna noiembrie 2020, au fost emise ordine de incepere a lucrarilor pentru obiective insumand aproximativ 131 de km de autostrazi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri nationale in valoare de aproximativ 3 miliarde de lei. Credem ca pana la sfarsitul anului 2020, vom reusi sa emitem ordine de incepere a lucrarilor pentru inca aproximativ 45 de km de autostrazi, drumuri expres, variante ocolitoare, drumuri nationale, in valoare de aproximativ 1 miliard de lei. Pana la finalul acestui an se va lucra, asadar, pe inca 180 de km de retea de drumuri, in plus fata de momentul noiembrie 2019, valoarea totala a lucrarilor ridicandu-se la aproximativ 4 miliarde de lei.

De asemenea, in perioada ianuarie – octombrie 2020, au fost incheiate procedurile de achizitie publica si semnate contracte noi pentru proiecte de investitii: vorbesc despre contracte de proiectare si executie in domeniul rutier a caror valoare se ridica la aproximativ 8,5 miliarde de lei, insumand 436 de km, din care 192 de km de autostrazi si drumuri expres – diferenta pana la 436 km, adica 244 de km, fiind modernizarea drumurilor nationale si a variantelor ocolitoare.

Din noiembrie 2019 pana in octombrie 2020, au fost dati in trafic 46 km de autostrada – aici incluzand si ‘muzeul in aer’ liber Lugoj-Deva, cei 21 de km din lotul 3, preluati in 4 noiembrie 2019 in stadiu de ‘muzeu in aer liber’ si dati in trafic in 24 decembrie 2019, cu restrictii de viteza si de tonaj, evident dupa ce am realizat expertizele la podul peste Mures. Bineinteles, pana la 45, vorbesc despre cei 25 de km din Autostrada Transilvaniei dati in trafic in luna septembrie 2020. Pana la finalul anului, ne propunem sa receptionam inca 43 de km de autostrada. Aici intra Sebes-Turda lotul 1, VO (n.r. varianta ocolitoare) Bacau, cei 17 km in regim de autostrada din cei 31 din varianta ocolitoare Bacau, Rasnov – Cristian sunt obiective pe care noi ne-am propus sa le receptionam pana la sfarsitul anului si sa le dam in trafic.

De asemenea, ne-am propus sa dam in trafic pana la sfarsitul anului 2020, inca 172 de km de variante ocolitoare si drumuri nationale modernizate. In total, asadar, vor fi receptionati in anul 2020, 315 km de autostrazi, variante ocolitoare, drum expres, drumuri nationale. In anul 2020, reteaua de drumuri nationale, autostrazi, variante ocolitoare, in Romania se va imbunatati, asadar in anul 2020 cu 315 km modernizati in acest an.

Dupa 12 luni de mandat in fruntea ministerului, situatia se prezinta in felul urmator. Voi incepe cu autostrada Sibiu-Pitesti. Dupa cum stiti foarte bine, proiectul autostrazii Sibiu-Pitesti nu marca niciun progres in 2019, nu aveam niciun contract semnat, aveam probleme cu finantarea europeana, iar astazi, in 3 noiembrie 2020, se lucreaza pe Sibiu-Boita, pe primul lot, cu un progres fizic excelent de aproape 30%, peste ceea ce si-a asumat antreprenorul prin contract. Am semnat contractul pentru sectiunea 5-30 de km, intre Curtea de Arges si Pitesti. Sectiunea 4 intre Tigveni si Curtea de Arges, se afla in procedura de atribuire a contractului de proiectare si executie. Am lansat licitatia pentru tronsonul 3 Cornetu-Tigveni in data de 23 septembrie 2020, iar pentru sectiunea 2, documentatiile sunt pregatite pentru transmiterea la ANAP. Ce este foarte important: a fost finalizata procedura privind problemele de mediu pentru Sibiu-Pitesti si am primit o decizie istorica a Comisiei Europene pentru prima autostrada care va trece Carpatii. Finantarea acestei autostrazi pentru sectoarele 1, 4 si 5 insumeaza 875 milioane euro fonduri europene nerambursabile.

Autostrada Transilvania. In 2019, se lucra timid pe doua din cele zece loturi (Iernut – Chetani si Biharia – Bors), iar celelalte loturi se aflau in raspunsuri la calificari de 3, 5, 7, 11 luni. Ce avem astazi? Avem 25 km de autostrada din Autostrada Transilvaniei dati in trafic, avem 110 km in executie si mai avem doua tronsoane pentru care sunt demarate procedurile de atribuire a contractului de proiectare si executie. Ma refer la Suplacu de Barcau – Chiribis si la Poarta Salajului – Zalau – Nusfalau, inclusiv tunelul Meses, proceduri care au termen de depunere a ofertelor in aceasta luna, noiembrie 2020.

Autostrada Brasov – Bacau (A13). In data de22 mai 2020, am semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic de executie pentru aceasta autostrada, importanta pentru tot ce inseamna dezvoltarea regiunii Moldova.

Autostrada A7 (Ploiesti – Suceava – Siret). Nu avea nicio perspectiva anul trecut. Anul acesta avem cele patru loturi de la Ploiesti-Buza-Focsani-Bacau-Pascani. Toate cele patru loturi sunt in executie cu documentatiile, iar anul viitor vor fi finalizate toate si vom semna contractele de proiectare si executie, cu termen majoritatea de finalizare de 24 de luni. Iar pentru celelalte doua tronsoane de la Pascani la Suceava si de la Suceava la Siret avem contractele pentru realizarea documentatiei, aceste documentatii fiind semnate la inceputul lunii septembrie 2020.

Autostrada Unirii A8. Am gasit-o in acel parteneriat public-privat toxic. Imediat dupa ce am preluat guvernarea, am anulat acel parteneriat, am preluat cele zece obiective de dezvoltare a infrastructurii de transport pe care vechea guvernare voia sa le dezolte prin acel PPP, model Valcov, si in cateva saptamani am reusit sa dam o coerenta acestui proiect. Astfel, astazi pe tronsonul Targu Mures-Ditrau-Targu Neamt avem directiva ca pana la mijlocul anului viitor sa finalizam documentatia pentru cei aproximativ 211 km.

Pentru tronsonul Targu Neamt-Iasi-Ungheni, pe data de 10 noiembrie 2020, avem termen pentru depunerea ofertelor, iar pentru podul de la Ungheni s-a depus notificarea privind solicitarea de emitere a acordului de mediu in 31 iulie 2020. Ulterior, vom emite Hotarea de Guvern de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, undeva la sfarsitul acestui an.

Autostrada Comarnic – Brasov. Am impartit pe mai multe loturi autostrada (Ploiesti-Comarnic, Comarnic-Brasov) si suntem in situatia in care am constatat pe 27 octombrie 2020 faptul ca procedura de atribuire a contractului pentru descarcarea de la Comarnic – a contractului de elaborare a studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic – are un castigator. Am anuntat castigatorul si asteptam derularea procedurilor si incheierea contractului, sper eu fara alte complicatii.

De asemenea, pentru proiectare si executie varianta de ocolire Comarnic, cei 5,2 km. Am scos acest obiectiv la licitatie. In acest moment se afla in contestatie procedura de atribuire. Sper ca vom semna contractul cat mai repede. Practic, pentru primul tronson din Ploiesti-Comarnic-Brasov. Vorbim de cei 5,2 km de varianta ocolitoare Comarnic in regim de autostrada.

Autostrada de Centura Bucurestiului. Astazi, din cele trei loturi de pe sud, am dat ordinul de incepere pentru cei 16,4 km tronson 2. In luna noiembrie vom da ordinul de incepere si pentru tronsonul 1, avand acelasi antreprenor, pentru cei 17 km. Asadar, in acest an se va lucra efectiv pe Autostrada de Centura Bucurestiului, zona de Sud, pe loturile 1 si 2, pentru 33 de km. Anul viitor, la inceput, se va lucra pe toti cei 52 de km de autostrada, zona de Sud a Bucurestiului.

Pentru Nord, situatia sta in felul urmator: un lot este contractat pentru proiectare si executie, doua loturi sunt in contestatie si pentru cel de-al patrulea lot s-au reevaluat ofertele.

Pentru drumul expres Craiova-Pitesti. Astazi se lucreaza pe cele doua tronsoane. Foarte bine se lucreaza pe 2, unde avem un antreprenor roman. Pe cele doua sectoare: Bals si Slatina, cei 41 de km. Sunt convins ca lucrarile vor fi finalizate inainte de ianuarie 2022, cand este termenul stabilit prin contract, iar pentru lotul 3 si lotul 4, Guvernul a luat o decizie foarte curajoasa. In baza unui memorandum asumat, am semnat contractele de proiectare si executie si pentru lotul 3 si pentru lotul 4.

Despre Varianta Ocolitoare Bacau. Sunt convins ca o vom da in trafic cu mult inainte de termenul stabilit prin contract. Dupa cum stiti, cei 7,3 km de drum national, legatura spre Onesti, au fost deja dati in trafic la inceputul lunii septembrie si in conditiile in care vom avea timp favorabil pana la sfarsitul anului, cu siguranta cei 17 km de autostrada, de varianta ocolitoare, in regim de autostrada vor fi dati in trafic in acest an.

Salut decizia Comisiei Europene din 26 octombrie 2020, cand a aprobat cererea de finantare pentru acest obiectiv din fonduri europene: vorbim de aproape 143 milioane de euro. Bani europeni nerambursabili”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.