DE ASTA N-ARE ROMANIA AUTOSTRAZI – Ministrul Transporturilor Lucian Bode denunta incompetenta functionarilor si birocratia

DE ASTA N-ARE ROMANIA NU ARE AUTOSTRAZI

In sfarsit s-a aflat de ce Romania nu are autostrazi. S-a intamplat asta fix la un an de cand liberalii au ajuns la Palatul Victoria, iar in fruntea ministerului Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor (MTIC), a fost numit Lucian Bode.

Raspunsul l-a dat chiar Lucian Bode (foto), in cadrul unei emisiuni la care a fost invitat, marti 03 noiembrie 2020, la postul B1 TV.

Astfel, am aflat ca incompetenta crasa a unor functionari publici si birocratia institutionala au tinut pe loc, ani de-a randul, construirea autostrazilor, drumurilor expres, variantelor ocolitoare, si implicit modernizarea acestora, acolo unde ele existau.

Iata nemultumirile lui Lucian Bode legate de incompetenta, birocratie si franele trase fortat in realizarea autostrazilor si a marilor proiecte de infrastructura:

“Am schimbat managementul de la majoritatea companiilor, in sensul in care am incredere in noua conducere de la Compania de Drumuri, de la CFR Infrastuctura, de la CFR Marfa. Sunt oameni care au ajuns in aceste pozitii numiti prin Ordinul Ministerului sau de catre Consiliile de Administratie. Cred ca e important si cine conduce aceste companii. Pe de alta parte, e important si ce transmit ei personalului de executie, pentru ca, in continuare, sunt foarte multe frane, foarte multe piedici. Azi o sa va dau doua exemple. Doua! Unul leagt de cum opereaza aceste frane in defavoarea statului roman si apar acele revendicari. Am spus-o si azi (n.r. in conferinta de presa) si o repet acum, am numit-o taxa pe prostie a statului roman. 2,2 miliarde de euro a platit Romania, din 2007 pana azi, pe aceste revendicari”.

“Va dau un exemplu, ca eu nu stiam cum se opereaza si cum se ajunge pana aici. Un tronson de autostrada e scos la licitatie si, in caietul de sarcini, functionarii care se ocupa de el prevad ca antreprenorul are obligatia sa puna la dispozitia beneficiarului, din prima zi, toate utilajele pe care si le-a asumat la licitatie. Dar tu, ca antreprenor, nu ai nevoie de toate utilajele din prima zi pana in ultima zi. In caietul de sarcini se preciza sa fie prezente fizic toate utilajele. Evident ca antreprenorul vine la decont cu perioada de stationare si cu decontarea tuturor utilajelor. Cel care semneaza spune ca nu poate semna ca n-a folosit toate utilajele. Si antreprenorul spune: „pai, tu mi le-ai cerut!”. Antreprenorul spune apoi ca se duce in instanta si arata ca beneficiarul i-a cerut. E vina celor care au scris caietul de sarcini, in detrimentul statului roman si in favoarea antreprenorului. Din fericire, aici am gasit aceasta situatie si nu se va intampla, dar in cate situatii nu s-a intamplat acest lucru?

Al doilea exemplu pe care vi-l prezint: stiti ca ne dorim sa dam in trafic Sebes-Turda lotul I, suntem intr-un progres fizic de peste 95%. In relatia cu antreprenorul respectiv, ei aveau de primit o suma de bani, o revendicare definitiva, si in orice moment puteau sa ne puna sechestru pe conturile companiei si ne blocau. Am gasit intelegere sa astepte rectificarea de buget, am realizat-o, au intrat banii in conturile companiei si banii mai departe nu mergeau catre companie care, la randul ei, nu lucra, nu-si putea plati antreprenorii de pe lot. Am constatat ca un functionar de la Minister, detasat de la Finantele Publice, cel care pune viza de control fianciar spunea ca nu semneaza. Au intrebat colegii de ce si el nu avea argument. Am sunat prin secretariat si a zis ca e in concediu medical si ca nu poate sa vorbeasca cu ministrul la telefon, pentru ca nu e pregatit sa raspunda la ce stie ca-l va intreba ministrul. Am zis ca nu aud bine. Mi-a zis ca-l inlocuieste persoana X. Direcorul general m-a sunat si mi-a spus ca nu poate veni doamna, ca are treaba la alt minister. Am avut o discutie foarte aplicata cu dl. ministru Citu, care a inteles. Doamna a venit la munca, a analizat. Am avizat documentatia. Iata cum semnatura unui functionar dintr-un minister tinea pe loc accelerarea proiectului de autostradă.”

Lucian Bode are si motive de dezamagire, dar si de mandrie.

Prezentam mai jos principalele motive:

Am fost investit in urma cu un an, pe 4 noiembrie 2019 cu o responsabilitate, nu cu o functie.Stiti foarte bine portofoliul de la transporturi este unul cu asteptari uriase din partea romanilor. Din ce motive? In primul rand neincrederea oamenilor in autoritatile statului, care sunt neperformante. Pentru ca nu au performat in aceasta pozitie, si in tot ce inseamna dezvoltarea infrastructurii de transport, Acestea sunt motive pentru care neincrederea este foarte mare.De asemenea, avem restante foarte mari in ceea ce priveste gradul de modernizare a infrastructurii de transport”.

In ceea ce priveste Gara de Nord, loc in care ministrul Bode a ales sa-si prezinte raportul de activitate, la un an de mandat, acesta a precizat ca echipa din minister are un proiect scris care vizeaza modernizarea Garii de Nord, in doua etape si pe doua componente. “A fost scris un proiect. Acesta are doua componente: o componenta care vizeaza modernizarea cladirii, si o componenta care vizeaza modernizarea liniilor. Daca ne referim la modernizarae cladirii, noi pe 31 august 2020 am avut o surpriza foarte neplacuta din partea administratiei primariei capitalei. In sensul in care, ne-au cerut sa realizam un PUZ (Plan Urbanistic Zonal). Pai ce facem… mutam Gara de Nord la Baneasa. Pur si simplu ne-au blocat si ne intarzie cu 12 luni realizarea acestui proiect. In aceste conditii, ne-am adresat noii administratii. Am avut o discutie foarte buna cu domnul Primar General, Nicusor Dan, si vom redepune toate documentatiile. Vom face toate diligentele, astfel incat sa grabim aceasta investitie”.

La un an de mandat, fara a avea pretentia ca am rezolvat toate problemele cu care se ocupa acest domeniu important, eu cred ca am reusit, in primul rand sa ne asumam decizii strategice. In sensul asta, am reusit sa elaboram un document de viziune pe urmatorii 10 ani: Planul investitional pentru dezvoltarea Infrastructurii de transport 2020 – 2030. Pe de o parte, prin acest plan actualizam Masterplanul General de Transport(Strategia de implementare a masterplanului de transport din 2016), si pe de alta parte este o conditie favorizanta pentru accesarea fondurilor europene din viitorul exercitiu financiar.

In alta ordine de idei, am deblocat proiecte majore de infrastructura, si aici pot sa dau exemple importante si o sa pun in oglinda, in ce situatie eram in 2019 cu Sibiu-Pitesti, cu Autostrada Transilvania, cu drumul expres Craiova Pitesti, cu Coridorul 4 feroviar.

Explicatiile ministrului privind reusita acestor lucruri:

In primul rand, intr-o situatie dificila de pandemie am reusit sa mentinem toate santierele deschise prin dialog, prin comunicare directa cu antreprenorii, printr-un dialog permanent intre beneficiari si antreprenori, punctual: cati km si pe ce tronsoane. Am inceput efectiv lucrarile pe alte tronsoane decat cele care erau in lucru anul trecut.

Nu in ultimul rand, am accelerat proiecte esentiale, pentru ca o data ce ai semnat contractele de proiectare si executie, practic se intra pe un drum ireversibil al implementarii acestui proiect. Astfel, am reusit, in acest an sa repornim angrenajul infrastructurii de transport. In teren, si o sa prezint cum, si matematic, in cifre. Pentru ca matematica nu minte niciodata. Foarte multe proiecte erau blocate, si motivele sunt multe pe fiecare etapa in parte, de la etapa realizarii documentatiei, la etapa licitatiei, la etapa contestatiei, pana la etapa finalizarii proiectului.

In cifre, avem 30 miliarde lei investii in economie in primele 9 luni. O suma istorica pentru ultimii 10 ani. Mai mult, exista o crestere data de Eurostat: 12,4%+ in sectorul constructiilor in Romania, in luna august. In conditiile in care, la nivel european media era de +0,9. Este vorba despre constructii ingineresti, 47,8%, adica autostrazi, variante ocolitoare, drumuri nationale, stadioane. Concret, tot ceea ce inseamna marea infrastructura.

Investitiile MTIC au atins la 9 luni 5,3 miliarde lei, din care 4,2 miliarde sunt fonduri europene nerambursabile. Mai exact, 80% din investitii sunt fonduri europene nerambursabile.

Bugetul MTIC este unul record. Pentru prima data dupa foarte, foarte multi ani, avem un buget de peste 12 miliarde de lei in acest moment, si la rectificare speram sa mai primim bani. Avem doua rectificari pozitive, in conditiile in care in 2017 executia a fos de 7,5 miliarde; in 2018 de 8,5 miliarde, iar in 2019 de 11,1 miliarde. Deci, vorbim despre un buget de aprope 3 miliarde euro.

Concret, pana la sfarsitul anului romanii vor beneficia de 315 km de drumuri nationale, variante ocolitoare, autostrazi, toate date in trafic, modernizate in acest an (2020).

Lucian Bode a facut precizari legate de Sectorul rutier, sector care atrage cel ma adesea atentia opiniei publice. Iata despre ce e vorba si cum se vor intampla lucrurile:

“- 46 de km dati in trafic:21 de km in decembrie, anul trecut – muzeul in aer liber Lugoj – Deva, dupa ce am preluat acel muzeu in aer liber, 21 de km lotul trei, la 5 saptamani am realizat expertizele necesare, am realizat lucrarile necesare, la podul peste Mures. Deci, romanii pot merge pe autostrada. Daca, atunci erau impuse restrictii de viteza si de tonaj, acum mai exista doar restrictii de viteza.

25 de km dati in trafic in luna septembrie, pe Autostrada Transilvania, pe ruta Iernut – Chetani si Biharia – Bors.

Pana la sfarsitul anului 2020, in conditiile in care avem un progres fizic de peste 90% la loturile despre care va voi vorbi, in functie si de conditiile meteo, avem sanse reale de a da in trafic inca 43 km de autostrada: Sebes-Turda lotul 1, 17 km, 95% progres fizic.

Cei 17 de km din varianta ocolitoare Bacau in regim de autostrada, acolo sunt 31 de km in total, dar 17 sunt in regim de autostrada. Va fi primul tronson de autostrada realizat si dat in trafic din regiunea Moldovei, dupa ce am dat in trafic cei 7,5 km in septembrie 2019, breteaua drum national iesirea spre Onesti.

Rasnov-Cristian.Sunt 10 km si vorbim despre primul tronson din autostrada Comarnic-Brasov; Brasov-Comarnic. Cei 10 km vor fi finalizati, in conditiile in care atat VO (n.r. varianta ocolitoare) Bacau, cat si Rasnov-Cristian, au termen de finalizare in august 2021, respectiv in ianuarie 2022. Deci, se poate sa finalizam autostrazi in Romania cu 6 luni, 1 an inainte de termen, nu sa intarziem cu luni de zile, cum din pacate se intampla cu unele lucrari pe anumite loturi.

Asadar, 315 km de autostrazi, drumuri nationale modernizate, variante ocolitoare, drumuri expres, aproape 90 de km de autostrada, in acest an.Daca vreti, in anii 2017 – 2018 – 2019, guvernarea PSD a dat in trafic 96 de km, in total. Daca va aduceti aminte spuneau ca vor da in trafic 180 de km intr-un an, si au dat in trafic 96 de km in trei ani. In raport, cu 90 de km cat credem noi ca vom da in trafic, in 13 luni. Eu zic ca este o diferenta foarte mare”.

Referitor la bugetele si investitiile aferente anului 2012, Lucian Bode a evidentiat urmatoarele aspecte:

Noi, am semnat ordinul de incepere pentru 180 de km de autostrazi, drumuri nationale, variante ocolitoare, drum expres in acest an. Valoarea lor se ridica la aproximativ 4 miliarde de lei. Deci, pana la sfarsitul anului se va lucra pe 180 de km in plus, fata de momentul noiembrie 2019.

De asemenea, am semnat contracte de proiectare si executie, in valoare de 8,5 miliarde de lei pentru 436 de km de autostrazi, drumuri nationale, drum expres variante ocolitoare. Pentru toate aceste obiective avem asigurata finantarea. Altfel, contractele nu puteau fi semnate.

Noi, avem un buget de aproximativ 12,6 miliarde de lei, din acesti bani 6,1 miliarde lei sunt fonduri europene nerambursabile. Pana in acest moment, la 9 luni am depasit cat au consumat cei dinaintea noastra (PSD) in 12 luni, adica 4 miliarde de lei. Suntem la 4,2 miliarde de lei. Pana la sfarsitul anului, eu am primit cu rezerva propunerea colegilor de la fonduri europene din minister. Ei sustin ca mai au nevoie de inca 600 milioane de lei, pe langa cei 6,1, ajungand undeva la 6,7; 6,8 miliarde de lei cheltuiti din fonduri europene in acest an.

Au nevoie de suplimentarea bugetului pe titlu 58, pentru ca au cheltuit mai mult – au fost investii la 10 luni de 5,3 miliarde lei. Ati vazut si absorbtia… suntem la 42%, 43% absorbtie pe POIM (Programul Operational Infrastructura Mare) – Este cea mai mare absorbtie pe POIM din momentul 2014, pana in prezent.

Planuri de viitor in ceea ce priveste accesarea banilor:

Anul viitor, avem la dispozitie, pe langa bugetul de stat (si noi am venit cu un anganjament), media anilor de guvernare PNL, in medie bugetul pentru transporturi trebuie sa fie la 2% din PIB. Adica, astazi vorbim de 4 miliarde de euro (ma bucur ca si alte partide au copiat ideea noastra din programul de guvernare, privind cei 2% pentru infrastructura de transport).

Dincolo de bugetul de stat si fondurile europene din actualul cadru financiar, vorbim de doua resurse, doua axe de finantare extrem de importante pentru Romania in urmatorii ani. Planul national de recuperare si rezilienta: Romania are alocat aproximativ 33 miliarde de euro. Eu imi doresc ca infrastructura de transport sa beneficieze de 10, 12 miliarde de euro pentru investitii masive in infrastructura de transport. Vorbesc despre investitii care respecta cele trei conditii minimale:

Sa fie semnate contractele pana in 2022;

Sa fie receptionate lucrarile pana in 2026;

– Sa fie asigurat gradul de digitalizare si sa respecte conditiile de mediu.

A patra sursa de finantare, la fel de importanta, consta in cadrul financiar multianual 2021 – 2027, iar in 2021 Romania va atrage primii bani. Deci, se poate”!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.