Cea mai asteptata autostrada din Romania se deschide fara surle si trambite. Primul lot al autostrazii care traverseaza Carpatii a fost dat in trafic cu cateva luni mai devreme. Joi, 15 decembrie 2022, incepand cu ora 15:00, s-au dat in trafic primii 13,17 km din autostrada Sibiu – Pitesti, sectiunea 1, Sibiu – Boita, cu 4-5 luni mai devreme fata de termenul contractual de finalizare, respectiv aprilie 2023.
Constructor este firma PORR din Austria.
Romania incheie anul cu mai putin de 1.000 de km.
Chiar daca este vorba de numai 13,17 kilometri intre Selimbar si Boita, ciotul este foarte important pentru traficul de tranzit, scutind șoferii de aglomeratia din Talmaciu si de intersectia DN1-DN7, dar si pentru localnicii care vor scapa in mare masura de zgomot, poluare si de pericolul traversarii drumului national.
Autostrada Sibiu – Pitesti va avea o lungime de peste 122 de km, este impartita in 5 loturi si va lega Centrul si Vestul Romaniei de reteaua europeana de autostrazi, fiind o parte importanta a Coridorului 4 Paneuropean.
”Atentia acordata de managementul si personalul tehnic din CNAIR, dublata de mobilizarea buna a antreprenorului, au condus catre acest rezultat”, anunta CNAIR.
Constructia acestei sectiuni de autostrada a beneficiat de finantare din fonduri europene (POIM 2014-2021) in valoare de 612,65 milioane lei, fara TVA.
”De astazi, ne vom bucura de primii 13,17 km ai acestei autostrazi extrem de importante, nu doar pentru Romania, ci si pentru economia europeana. Autostrada Sibiu – Pitesti este importanta pentru desfasurarea traficului pe Coridorul IV Pan European, deoarece asigura la nivel functional o traversare de la Vest la Est a tarii noastre. De asemenea, este si prima legatura cu reteaua rutiera europeana care traverseaza Muntii Carpati. Acest obiectiv al Romaniei si al Uniunii Europene este asteptat de mai bine de trei decenii”, a precizat Cristian Pistol, directorul general CNAIR.
Astfel, de astazi se circula pe 13 kilometri de autostrada intre Sibiu si Boita.
”Si sunt doar inceputul! Anul acesta au fost semnate toate contractele care lipseau pentru a putea fi demarate lucrarile pe toata autostrada pana la Pitesti”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Pe teren a fost secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
”Sunt prezent acum la Lotul 1: Sibiu-Boita al Autostrazii Sibiu-Pitesti Transcarpati, care, in urma constatarilor de pe teren obtinute de catre comisia de receptie a lucrarilor, au fost dati in trafic, in conditii de siguranta, cei 13,17 km aferenti acestui lot. Traseul autostrazii incepe in zona localitatii Selimbar, la intersectia cu Centura Sibiu, iar peisajul strabatut si vazut de pe aceasta sectiune de autostrada este unul inedit”, spune Scriosteanu.
Au fost executate: 27 poduri, pasaje si viaducte, dintre care 8 la intersectia cu drumurile nationale:
- Pod la km 2+110, in lungime de 117,00 m
- Pod peste raul Tocilelor , in lungime de 373,00 m
- Viaduct la km 6+310, in lungime de 323,50 m
- Pod pentru trecere animale la km 7+190, in lungime de 32,00 m
- Pasaj peste autostrada la km 9+600, in lungime de 50,00 m
- Pod peste raul Sadu, in lungime de 44,20 m
- Viaduct la km 10+470, in lungime de 414,70 m
- Viaductul Talmacel (km 12+375), in lungime de 651,40 m si cu o inaltime de 30 metri
Mai exista si doua noduri rutiere: Nodul rutier Sibiu (km 0+000), care va asigura conexiunea dintre A1, Centura Sibiu, DN1 si DN7, proiectat la o viteza minima de 40 km/h; Nodul rutier Boita (km 13+000), care va asigura conexiunea cu DN7, proiectat la o viteza minima de 50 km/h.
”Va reamintesc faptul ca am dat ordinul de incepere a lucrarilor in primavara anului 2020. Avand in vedere ca sunt contractate toate loturile Autostrazii A1, din care face parte si Sibiu – Pitesti, putem estima ca in 2027, maximum 2028, vom circula neintrerupt pe autostrada de la Constanta la Nadlac”, afirma Scriosteanu.