Sindicatul Unit Tarom (SUT) si conducerea transportatorului aerian de stat nu s-au inteles legat de Contractul Colectiv de Munca, iar sindicalistii iau in calcul sa declanseze greva cel mai probabil de saptamana viitoare. In cazul unei greve, exista insa riscul ca mii de pasageri sa fie afectati. De cealalta parte, Tarom, care inregistreaza pierderi de mai bine de 13 ani, spune ca se afla in imposibilitatea de a accepta revendicarile sindicatului. Propunerea conducerii companiei este majorarea valorii tichetelor de masa de la 10 la 30 de lei si acordarea unor majorari salariale catre categoriile prioritare de salariati, in limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli aferent anului 2022.
„Ati intrebat la un moment dat daca se va declansa greva? Da, foarte probabil se va declansa. Si ati intrebat cand. Eu pot sa va spun ca incepand cel mai probabil cu saptamana viitoare in fiecare zi putem sa avem greva. Greva de avertisment, urmand ca ulterior sa fie greva generala, astfel incat intreaga activitate Tarom sa fie blocata, iar dragii nostri parlamentari sa nu poata zbura, sa-si ia diurnele de la Bruxelles. De la inceputul lunii septembrie, dragii nostri parlamentari vor sta acasa, pentru ca avem acest drept legal recunoscut prin lege, ca in situatia in care o negociere colectiva nu se incheie cu acordul partilor sa putem sa declansam greva. Deci, este absolut normal”, a afirmat avocatul sindicatului, Costel Gilca.
Acesta afirma ca ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, si directorul general al companiei, Mihaita Ursu, nu au venit cu solutii pentru cresterea salariilor.
La randul sau, Adrian Vasi, comandant de avion ATR, a precizat ca societatea are 11% buget de salarii, in conditiile in care companii similare din Africa au 26%, din Asia – 25 %, America – 32%.
„Si o medie normala pentru o companie normala: 25%. Si noi avem 11%. Si atunci ce impartim? Din 11% ce impartim? La cine impartim? Aici este problema. De data aceasta chiar ne-am unit (facand referire la angajati, n.r.), pentru ca intotdeauna s-a incercat dezbinarea aceasta ca pilotii trebuie sa castige nu stiu cat, mecanicii si ceilalti trebuie sa castige mai putin si vreau sa aduc o clarificare. Cei 35% nu sunt o marire la salariu, este vorba de bugetul de salarii. In momentul de fata compania are 11% buget de salarii. Toate companiile, uitati din Africa – 26 %, din Asia – 25%, America, care e un stat cu vechime in aviatie – 32%”, a spus el.
Comparativ cu nivelul pre-pandemic (2019), Tarom a cunoscut in 2020 un declin accentuat, de 73%, in ceea ce priveste numarul total de pasageri transportati.
”Tinand seama de actuala situatie financiara extrem de dificila, dar si de limitarile impuse prin dispozitiile OUG 139/2020, potrivit carora TAROM are obligatia sa nu acorde bonusuri, sporuri si sa reduca cheltuielile salariale, conducerea TAROM se afla in imposibilitatea de a accepta revendicarile solicitate de catre Sindicatul Unit TAROM (SUT). In acest sens, propunerea companiei este de preluare a drepturilor prevazute in beneficiul salariatilor la nivelul reglementat prin Acordul in vigoare incheiat cu majoritatea sindicatelor constituite in cadrul Tarom, asa cum a fost prelungit la data de 7 iunie 2022, cu urmatoarele amendamente: Majorarea valorii tichetelor de masa la 30 de lei; Acordarea unor majorari salariale catre categoriile prioritare de salariati, in limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri si cheltuieli aferent anului 2022, conform informatiilor prezentate catre sindicat. In acest sens, pentru o informare corecta reamintim ca pentru a satisface solicitarile SUT, TAROM ar trebui sa plateasca in plus o suma in cuantum total de aproximativ 180 milioane lei, punandu-se astfel in pericol insasi supravietuirea Companiei si mentinerea locurilor de munca”, mai arata compania.
Potrivit OACI, companiile aeriene au pierdut 371 miliarde dolari din venituri brute din exploatare in 2020. Impactul direct este vizibil si pentru aeroporturi, care au pierdut peste 111,8 miliarde dolari venituri in 2020, comparativ cu activitatea normala.
”In urma intalnirii ce a avut loc la sediul companiei (marti, 23 august 2022, n.r.) intre reprezentantii Tarom si reprezentantii Sindicatului Unit SUT, in cadrul careia s-au discutat aspectele legate de solicitarile SUT cu privire la contractul colectiv de munca, conducerea companiei a prezentat ultima propunere in ceea ce priveste contractul colectiv de munca pe care o poate sustine din punct de vedere financiar. Reiteram faptul ca Tarom inregistreaza pierderi de mai bine de 13 ani, situatia financiara a companiei fiind deteriorata semnificativ in ultimii ani. De asemenea, asa cum stim cu totii pandemia Covid-19 a condus la cel mai accentuat declin al industriei aviatice din istoria recenta; la nivel global, se estimeaza ca impactul COVID-19 a determinat o reducere cu 50% a locurilor oferite de companiile aeriene in 2020 si o pierdere de trafic estimata de 60%”, anunta Tarom, intr-un comunicat.
In perioada iunie-noiembrie 2020 numarul de pasageri s-a situat la un nivel cu cel putin 80% mai scazut decat in perioadele similare din 2019, in timp ce in luna decembrie 2020 numarul de pasageri a fost cu 75% mai scazut decat in luna decembrie 2019.
”In consecinta, efectele pandemiei COVID-19 s-au reflectat prompt si sever in activitatea Tarom. In martie 2020, cand au fost puse in aplicare primele interdictii de calatorie, numarul pasagerilor transportati a scazut cu mai mult de 50% fata de aceeasi perioada a anului precedent, cu o suspendare completa a activitatii in aprilie si mai 2020, singura exceptie facand-o zborurile de repatriere, care nu au putut genera venituri suficiente si, de fapt, nu au fost efectuate in scopuri comerciale”, arata compania