Comisia Europeana si-a modificat propunerea legislativa din luna decembrie 2021 privind revizuirea Regulamentului pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport (TEN-T), in ideea prelungirii a patru coridoare TEN-T pana in Ucraina si Republica Moldova. Propunerea Comisiei privind revizuirea Regulamentului pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport (TEN-T) este discutata in prezent de Parlamentul European si Consiliul UE.
Printre modificarile avute in vedere de Comisie se numara in special prelungirea Coridorul Marea Nordului – Marea Baltica via Lvov si Kiev pana la Mariupol, prelungirea Coridorului TEN-T Marea Baltica-Marea Neagra-Marea Egee pana la Odesa via Lvov si Chisinau precum si prelungirea coridoarelor Marea Baltica-Marea Adriatica si Rin-Dunare pana la Lvov.
Mai mult, propunerea revizuita a Comisiei Europene a scos Rusia si Belarus de pe harta coridoarelor TEN-T, „in contextul actual, cooperarea cu aceste state nu este considerata a fi adecvata si nici in interesul Uniunii Europene„, precizeaza Executivului comunitar.
„Prin prelungirea a patru coridoare TEN-T pana pe teritoriul Ucrainei si Republicii Moldova, incluzand porturile Mariupol si Odesa, propunerea noastra va ajuta la imbunatatirea conectivitatii de transport dintre aceste doua tari si UE facilitand schimburile economice si conexiuni mai bine pentru cetateni si companii. Aceste coridoare vor fi de asemenea o prioritate cheie in refacerea infrastructurii de transport din Ucraina dupa terminarea razboiului„, a declarat comisarul european pentru Transport, Adina Valean.
De asemenea, propunerea Comisiei cere ca noile linii care sunt construite in tarile membre UE care au o granita terestra cu Ucraina si Republica Moldova sa fie construite pe baza ecartamentului standard european si invita statele membre sa elaboreze planuri de modificare a liniilor de cale ferata existente, acolo unde sunt justificate economic, la ecartamentul standard european.