ACHIZITIA A 16 LOCOMOTIVE ELECTRICE, AVIZATA – Licitatia va fi organizata de Autoritatea pentru Reforma Feroviara

Comitetul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a avizat proiectul de investitii privind achizitia de 16 locomotive electrice. Comitetul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a avizat proiectul de investitii privind achizitia de material rulant nou destinat transportului feroviar de calatori, respectiv ”Locomotive electrice LE”, derulat prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), anunta secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionut Savoiu.

Procedura de achizitie va fi desfasurata de Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF).

Pasul urmator in pregatirea achizitiei il constituie adoptarea hotararii de guvern cu privire la aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Ulterior, ARF va depune la ANAP documentatia de achizitie in vederea lansarii procedurii si primirii de oferte din partea furnizorilor de acest tip de locomotive.

De asemenea, la inceputul lunii iulie 2022, Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a demarat un dialog interinstitutional cu mediul academic si operatorii de transport feroviar de calatori (OTF-C), in vederea incheierii unor parteneriate de cercetare, dezvoltare si inovare (CDI), un model de cooperare inedit pentru Romania.

Parteneriatele se vor concretiza in proiecte de modernizarea a materialului rulant existent, respectiv in reconversia unor vehicule feroviare, din tractiune diesel in tractiune electrica pe baza de hidrogen sau baterii, cu beneficii certe in eficientizarea parcului de material rulant, dar si la ecologizarea transportului feroviar, avand in vedere faptul ca 60% din reteaua feroviara din Romania nu este electrificata.

Aceste eforturi se inscriu in obiectivele decarbonizarii transporturilor, care prevede eliminarea totala a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in anul 2050, la nivel comunitar fiind incurajate inovarea si investitiile in tehnologii „verzi”. Totodata, prin derularea acestei colaborari se respecta dispozitiile Regulamentului 2016/2338, care includ si obligatia autoritatilor competente sa ia masurile adecvate pentru a asigura accesul efectiv si nediscriminatoriu la material rulant adecvat”, arata ARF.

In acest scop, ARF a purtat discutii cu toti cei sase operatori de pe piata de transport feroviar de calatori din Romania: SNTFC ”CFR- CALATORI”, Interregional Calatori, Regiotrans, Softrans, Transferoviar Calatori si Regio Calatori, care si-au aratat disponibilitatea de a pune la dispozitia programului de reconversie cel putin un vehicul feroviar cu tractiune diesel.

Una din conditiile de participare la program o constituie modul de dobandire a materialului rulant utilizat de operatori, fiind permise investitiile de reconversie doar pentru vehicule aflate in proprietatea OTF-C si nu inchiriate.

De asemenea, pentru componenta de cercetare si inovare, ARF coopteaza principalele centre universitare din tara cu expertiza in material rulant si tehnologii de propulsie bazate pe energie din surse alternative (baterii, hidrogen). Au avut deja loc discutii cu reprezentanti din conducerea Universitatii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iasi – Facultatea de Mecanica si ai Universitatii Politehnica Timisoara – Facultatea de Mecanica.

Pentru perioada urmatoare sunt programate intalniri cu alte trei entitati academice: Universitatea Politehnica din Bucuresti – Facultatea de Transporturi, Universitatea din Craiova – Facultatea de Mecanica, Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca – Facultatea de Autovehicule Rutiere, Mecatronica si Mecanica.

Discutiile preliminare vor fi urmate de incheierea parteneriatelor intre ARF, centrele universitare si operatorii de transport feroviar de calatori, care vor furniza vehiculele ce vor face obiectul reconversiei, iar intr-o etapa urmatoare se va realiza licitarea serviciilor de modernizare a vehiculelor pe baza modelelor stabilite de universitati.

In acea faza, vor fi selectati reparatorii de material rulant care vor implementa aceste proiecte.

Programul va fi finantat prin Planul National de Redresare si Rezilienta. Bugetul estimativ este de circa 30 milioane euro, care va acoperi reconversia a zece vehicule feroviare. Totodata, se doreste ca aceste proiecte-pilot sa devina baza unor programe de serie pentru care sa fie identificate finantari suplimentare.

Articolul precedentO NOUA COMPANIE AVIATICA IN ROMANIA – AirConnect va avea patru aeronave si va opera curse interne si zboruri charter
Articolul următorTREI DRUMURI DIN ARAD VOR FI MODERNIZATE – Judetul Arad are 800 de km de  drumuri judetene reabilitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.