Romania solicita Comisiei Europene alocari suplimentare de fonduri pentru a gestiona cresterile de preturi ce pot afecta proiectele de infrastructura, anunta ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
”Intr-un demers comun cu alte 8 state membre (Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia si Slovacia), am semnat astazi o Declaratie privind actiunile la nivel european pentru finalizarea investitiilor in infrastructura. Vrem astfel sa fie acordate fonduri suplimentare pentru a evita neindeplinirea obiectivelor asumate in contractele semnate si rezilierea contractelor, din cauza cresterii preturilor la materialele de constructie. Mai exact, ne dorim sprijinul Comisiei Europene prin extinderea perioadei de eligibilitate pentru fondurile de coeziune pana in 2024, pe modelul fondurilor gestionate de catre DG MOVE”, anunta ministrul Sorin Grindeanu.
Extinderea solicitata vizeaza obiectivul global de finalizare a retelei TEN-T in termen si mentinerea finantarii europene pentru proiectele contractate in curs de implementare sau planificate.
”Astfel, evitam un blocaj al proiectelor de infrastructura mare din Uniunea Europeana din cauza cresterii preturilor la materialele de constructie sau de lipsa/ intarzirea furnizarii acestora”, precizeaza oficialul.
El afirma totodata ca Romania sustine implementarea graduala a facilitatilor pentru alimentarea vehiculelor electrice pe reteaua mare de transport rutier (TEN-T).
Sorin Grindeanu a participat joi, 2 iunie 2022, la reuniunea ministrilor transporturilor din UE in cadrul Consiliului Transport, Telecomunicatii si Energie – sectiunea Transporturi, organizata la Luxemburg. Pe agenda reuniunii figureaza 3 teme importante care privesc pachetul legislativ european Fit For 55.
”Am precizat astazi la reuniunea de la Luxemburg ca vrem sa se faca distinctia intre proiectele de infrastructura definitivate si cele noi, iar implementarea statiilor de reincarcare sa beneficieze de o perioada realista de tranzitie care sa tina cont de specificul fiecarui stat membru. Am subliniat si importanta unor actiuni concrete la nivel European pentru realizarea investitiilor in infrastructura, in contextul actual”, arata ministrul Transporturilor.
Pachetul legislativ european Fit For 55 vizeaza adaptarea politicilor UE in domeniul climei, al energiei, al utilizarii terenurilor, al transporturilor si al impozitarii in vederea indeplinirii obiectivului de reducere interna cu cel putin 55 % a emisiilor de gaze cu efect de sera pana in 2030, comparativ cu 1990.
Pachetul Fit For 55 reprezinta un pas important pentru ca Europa sa devina primul continent al lumii neutru din punct de vedere climatic pana in anul 2050.
Se supune adoptarii abordarea generala a Consiliului UE pe marginea propunerilor de Regulamente europene, parti ale Pachetului, care vizeaza:
1. asigurarea unor conditii de concurenta echitabile pentru un transport aerian durabil.
2. instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi.
3. utilizarea combustibililor din surse regenerabile si cu emisii scazute de carbon in transportul maritim.
”Urmeaza sa mai discutam astazi despre actiunile necesare la nivel european pentru finalizarea investitiilor in infrastructura TEN-T, pe marginea unui nou proiect de regulament. In conditiile in care preturile la materiale cresc, este important sa asiguram fonduri suplimentare, inclusiv la nivel european, acestor proiecte, pentru a evita blocarea lor”, a adaugat oficialul.