La nivel global, aproape 4,4 milioane de vehicule electrice au fost vandute in 2021, in crestere cu 121% fata de 2020. China a inregistrat cele mai mari vanzari, de aproape 3 milioane de BEV anul trecut, in crestere cu 172% fata de 2020, deoarece cumparatorii au vrut sa profite de stimulente inainte de eliminarea lor. In SUA, desi vanzarile de masini electrice au crescut cu 60% comparativ cu 2020, cota de piata a ICE se situa inca la 91% la finalul anului 2021.
Vanzarile de masini electrice (BEV) pe principalele cinci piete europene (Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie) au crescut puternic, cu 72%, in 2021 comparativ cu anul anterior, dar mentinerea acestui ritm in 2022 este pusa sub semnul intrebarii din cauza reducerii stimulentelor anuntate de guverne, arata o analiza realizata de Strategy&, departamentul de strategie globala din reteaua PwC.
”Nu exista nicio indoiala ca piata automobilelor electrice va continua sa creasca in urmatorii ani, dar ritmul va fi influentat de nivelul stimulentelor acordate de statele europene, dar si de o prelungire a crizei semiconductorilor. Stimulentele oferite in ultimii doi ani au avut efectul scontat, numarul inmatricularilor de masini cu combustie interna reducandu-se semnificativ in Europa. In Romania, guvernul a anuntat recent continuarea programelor Rabla si Rabla Plus si cresterea sumelor, dar aceste masuri nu sunt suficiente pentru diminuarea apetitului pentru masini second hand si pentru indeplinirea ambitiilor statului de intinerire a parcului auto national, unul dintre cele mai vechi din Europa”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Lider pentru industria Auto in cadrul PwC Romania.
Ca efect al cresterii vanzarilor de automobile electrice si hibride, cota de piata a inmatricularilor de masini cu combustie interna (ICE- Internal combustion engine) noi a scazut pe primele cinci piete europene la 58,2% anul trecut, de la 92% in 2019.
Spre exemplu, in Regatul Unit, aceasta a scazut de la 91% la 55%, iar in Germania, de la 92% la 58%. Performerul Europei a fost insa Norvegia, unde cota de piata a masinilor cu combustie interna a fost in 2021 de doar 8%, cea mai mica din lume. De asemenea, in Suedia si in Tarile de Jos, cota de piata ICE a fost depasita pentru prima data in 2021, situandu-se la 49% si, respectiv, 47%.
Pe langa reducerea stimulentelor guvernamentale, o alta piedica in ceea ce priveste mentinerea nivelului de crestere a vanzarilor de vehicule electrice este legata de faptul ca ritmul de instalare a statiilor de incarcare in Europa nu este suficient de rapid pentru a satisface cererea in crestere. Raportul strategy& noteaza ca in timp ce vanzarile de automobile electrice au crescut de sase ori intre anii 2017 si 2020, numarul de puncte de incarcare doar s-a dublat in aceeasi perioada.
Pe de alta parte, exista si factori care vor sustine vanzarile si productia de masini electrice precum obiectivele ambitioase de reducerea emisiilor de CO2, masurile de eliminare treptata si obligatorie a vehiculelor cu combustie interna, modelele tot mai variate si atractive ale producatorilor si de consumatorii tot mai atenti la mediul inconjurator.