Starea de conflict de la granita dintre Polonia si Belarus si desfasurarea de forte rusesti la granita cu Ucraina aduce in prim plan doua proiecte parca trecut in uitare in Romania: linia feroviara Gdansk-Constanta. Pornind de la strategia de securitate la Marea Neagra la care Statele Unite ale Americii lucreaza in prezent, la care este parte si Romania, s-a pus in discutie necesitatea existentei unei infrastructuri adecvate de transport, sens in care linia feroviara Gdansk-Constanta capata o importanta majora in care SUA este gata sa investeasca.
Ministrul Afacerilor Externe Bogdan Aurescu a anuntat ca Statele Unite ale Americii ar putea oferi sprijin financiar pentru realizarea proiectului Rail 2 Sea, dar si proiectului Via Carpathia. Potrivit precizarilor oferite de ministrul Aurescu intr-o interventie la Digi24, intr-o intrevedere avuta cu responsabilul american pe politica externa, Anthony Blinken, la Washington s-a discutat despre gasirea unor solutii practice menite sa asigure securitatea la Marea Neagra, sens in care s-a avansat posibilitatea unui sprijin financiar din partea Statelor Unite ale Americii pentru dezvoltarea celor doua proiecte.
este un proiect care are in vedere conectarea rutiera a sudului si respectiv a nordului acestei regiuni si, iarasi, cu posibilitate de folosire pentru mobilitatea militara, in asa fel incat trupele sa poata fi transportate mai rapid, impreuna cu echipamentele lor, pe flancul estic al Aliantei Nord-Atlantice
„Am discutat si cu secretarul de stat Anthony Bliken aceste chestiuni (n.red. – legate de securitate la Marea Neagra), inclusiv in contextul in care inclusiv in contextul in care administratia americana pregateste in prezent o strategie de securitate la Marea Neagra, iar Romania doreste sa participe la elaborarea acestei strategii. De altfel, cu acea ocazie am si discutat un set de propuneri preliminare din partea Romaniei pentru o abordare cuprinzatoare a ceea ce se poate construi in cadrul acestei strategii, care insa trebuie sa aiba in vedere si acordarea de resurse concrete, pentru a nu ramane doar un exercitiu de tip teoretic.
(…)
Cu ocazia vizitei pe care am avut-o la Washington saptamana trecuta am abordat in discutiile cu partea americana si importanta pe care o au doua proiecte pe care Romania le sustine inclusiv in cadrul Initiativei Celor Trei Mari, este vorba despre Rail-2-Sea si Via Carpathia, Rail-2-Sea fiind un proiect care tinteste construirea unei cai ferate intre portul Constanta de la Marea Neagra si portul Gdansk de la Marea Baltica, din Polonia, o linie ferata care are atat o contributie la dezvoltarea economica a regiunii si la stimularea economica post-pandemie, deci la recuperarea dupa criza generata de pandemie, dar are si o componenta importanta legata de mobilitatea militara pe flancul estic. Via Carpathia, la fel, este un proiect care are in vedere conectarea rutiera a sudului si respectiv a nordului acestei regiuni si, iarasi, cu posibilitate de folosire pentru mobilitatea militara, in asa fel incat trupele sa poata fi transportate mai rapid, impreuna cu echipamentele lor, pe flancul estic al Aliantei Nord-Atlantice. Deci, suntem constienti de aceasta necesitate si atat la nivelul NATO, cat si in relatia cu partea americana discutam despre aceste chestiuni pentru a putea gasi solutii practice, inclusiv o eventuala sprijinire financiara din partea Statelor Unite a dezvoltarii acestor proiecte”, a detaliat Bogdan Aurescu la Digi24.
Proiectul feroviar Rail 2 Sea este menit sa asigure o legatura intre porturile Gdansk (Polonia) si Constanta (Romania) si presupune modernizarea unui traseu de 3.663 km de cale ferata, care va permite servicii de transport comercial, precum si echipamente militare pe teritoriul Romaniei.
Proiectul Rail 2 Sea a fost aprobat in cadrul Summit-ului Initativei Trei Mari, initiativa lansata in 2015 de presedintele Poloniei, Andrzej Duda, si omologul sau croat, Kolinda Grabar-Kitarović, si include 12 state membre ale UE din regiunile Marii Baltice, Adriatice si Marii Negre.
In ce priveste Proiectul Via Carpathia, acesta este de asemenea unul dintre principalele proiecte ale Initiativei celor Trei Mari care presupune crearea unui culoar de transport rutier din partea de nord a Europei spre sud, respectiv din Lituania pana in Grecia – Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia – sub forma unei autostrazi.