Electrificarea pietei auto globale a inregistrat progrese semnificative in ultimul deceniu, cu o viteza care a depasit chiar si cele mai optimiste estimari. In contextul tuturor dificulatilor intampinate in ultimul an, a aparut chiar o sursa de speranta enorma pentru sanatatea planetei: industria auto se indreapta catre vehicule electrice (EV) chiar mai rapid decat se credea cu doar un an in urma. Datorita sprijinului constant al guvernelor si al producatorilor auto de top, in fata crizei COVID-19, cota de piata globala a masinilor electrificate, a SUV-urilor si a altor vehicule usoare a crescut de la 8% in 2019 la 12% in 2020 si a demonstrat o crestere continua la inceputul anului 2021.
Un raport al companiei Boston Consulting Group arata ca mai mult de jumatate dintre vehiculele usoare vandute la nivel global pana in 2026 vor fi electrificate, iar vehiculele cu emisii zero vor domina vanzarile de vehicule usoare la nivel global dupa 2035.
Cu toate acestea, tendintele actuale ale pietei nu se schimba suficient de repede pentru a indeplini obiectivele globale de mediu.
Boston Consulting Group estimeaza ca pentru a tine pasul cu cresterea proiectata a vehiculelor electrice, vor fi necesare 100 de milioane de puncte de incarcare suplimentare la nivel global in urmatorul deceniu. Lantul de aprovizionare cu vehiculele electrice va trebui, de asemenea, sa ofere rezultate. Productia de celule de acumulatori si materialele lor cheie, cum ar fi litiu si nichel, va trebui sa creasca de zece ori pana in 2030.
Aceasta transformare, ce se intampla o data intr-un secol, implica mult mai mult decat schimbarea sistemelor de propulsie de la ICE la EV.
Potrivit raportului Boston Consulting Group (BCG), intitulat „De ce masinile electrice nu pot fi adoptate mai repede?„, aceasta schimbare se va accelera dramatic in anii urmatori. De fapt, prognoza actualizata a BCG arata ca pana in 2026 vehiculele electrificate vor reprezenta mai mult de jumatate din vehiculele usoare vandute la nivel global – cu patru ani mai devreme decat se anticipa in raportul anterior. In plus, vehiculele cu emisii zero au inceput sa inlocuiasca motoarele cu ardere interna (ICE), fiind un motor principal pentru vanzarile de vehicule usoare noi la nivel global, imediat dupa 2035.
Desi aceste tendinte ale pietei sunt incurajatoare, ele nu sunt suficiente pentru a indeplini obiectivele climatice fara producerea de schimbari semnificative.
„Sectorul auto, in majoritatea pietelor de baza, inclusiv in UE, cu Pactul Ecologic European, nu va atinge, probabil, obiectivele Acordului de la Paris si Pactului Ecologic al UE pentru reducerea emisiilor la nivel mondial (transportul reprezinta aproximativ 12% din emisiile globale de CO2). Acest lucru se datoreaza in primul rand faptului ca ar putea dura aproximativ doua decenii pentru ca parcul auto din intreaga lume sa se transforme. Daca jumatate din masinile noi vandute la nivel global, in 2035 vor fi vehicule cu emisii zero, 70% dintre vehiculele in circulatie vor functiona in continuare cu benzina sau motorina„, spun analistii Boston Consulting Group.
Pentru a transforma parcul auto, guvernele din intreaga lume vor trebui sa imbunatateasca reglementarile si stimulentele la care lucreaza deja. Termenele actuale pentru interzicerea vehiculelor alimentate cu combustibili fosili vor trebui recalculate. Trebuie puse in practica mecanisme de aplicare, care acum lipsesc. Standardele de emisii si stimulentele financiare pentru consumatori vor trebui consolidate pentru a incuraja adoptarea mai rapida a vehiculelor cu emisii zero.
„Guvernele trebuie, de asemenea, sa colaboreze cu industria auto si utilitatile publice pentru a extinde considerabil infrastructura de incarcare a vehiculelor electrice. Lipsa statiilor de incarcare este printre cele mai serioase impedimente in calea adoptarii vehiculelor plug-in. Pe masura ce promoveaza adoptarea vehiculelor electrice, factorii de decizie trebuie, de asemenea, sa actioneze pentru a se asigura ca vehiculele existente, pe gaz si motorina, sunt indepartate mai rapid din circulatie – urmand exemplul New Delhi, care a interzis vehiculele diesel ce sunt mai vechi de zece ani„, spun analistii.
Pe langa preturile mai mici ale bateriilor si reglementarile si planurile ambitioase ale producatorilor de automobile, pentru a accelera tranzitia catre vehiculele electrice trebuie sa se reuneasca mai multe alte elemente, cum ar fi: o infrastructura de incarcare adecvata, in prezent un factor de descurajare cheie pentru clientii care altfel ar putea alege vehiculele electrice in locul celor cu ardere interna.
Pentru producatorii de automobile, va fi necesara o regandire fundamentala a modelului lor de afaceri. Companiile actuale de vehicule electrice din noua era, nu numai ca ofera produse puternice, dar opereaza si in conditii economice foarte diferite. Arhitecturile lor electrice si electronice simplificate si abordarea bazata pe software reduc semnificativ costurile, permitandu-le in acelasi timp sa obtina preturi premium.
De asemenea, modelele lor de vanzari si servicii adopta o abordare diferita, bazandu-se acum pe vanzarile directe online, in locul retelei traditionale de dealeri.
Pentru a atinge obiectivul general de atenuare a schimbarilor climatice, factorii de decizie politica si industria auto nu numai ca trebuie sa accelereze patrunderea pe piata a vehiculelor electrice. De asemenea, trebuie sa accelereze remedierea daunelor produse prin scoaterea de pe drumuri mai rapid a vehiculelor mai vechi pe benzina si diesel. Miza este una foarte mare – atat pentru producatorii de automobile, cat si pentru planeta insasi, releva raportul.