Orasul Alesd din judetul Bihor va avea partea de una dintre cele mai pretioase variante ocolitoare. Guvernul a reaprobat indicatorii tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii „Varianta ocolitoare a orasului Alesd“, in lungime de numai 6 kilometri, alocand suma de 121.132.000 lei cu TVA pentru realizarea acestui obiectiv. Vorbim practic de peste 24 milioane euro alocate pentru constructia celor 6 km, rezultand astfel un cost/km de centura de 4 milioane euro.
Potrivit proiectului, varianta ocolitoare a orasului Alesd din judetul Bihor are o lungime exacta de 5,852 km si continue 5 poduri, 15 podete, 2 parcari.
Finantarea investitiei se realizeaza din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie.
Durata de executie a investitiei este de un an de zile.
Datele apar in proiectul de Hotarare a Guvernului pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii „Varianta ocolitoare a orasului Alesd“, judetul Bihor, consultat de „Lumea Infrastucturii„.
„Varianta ocolitoare a orasului Alesd, judetul Bihor, propusa pentru promovare, are o lungime de traseu de 5,852 km. Amplasamentul este situat pe teritoriul UAT Alesd, facand parte din intravilanul/extravilanul acesteia. Terenul afectat de lucrari se afla in proprietate privata, in domeniul public al orasului Alesd si in domeniul public al statului roman, suprafata totala ocupata de lucrari fiind estimata la 16,25 ha, din care suprafata estimata supusa exproprierii fiind de circa 13,45 ha„, arata proiectul.
Orasul Alesd este situat in judetului Bihor, pe DN 1 (E 60) la circa 38 km est de municipiul Oradea si la 112 km vest de municipiul Cluj-Napoca. Orasul este traversat in zona de nord de DN 1H Alesd – Zalau, iar in zona de sud de DJ 764 Beius – Alesd, drumuri care debuseaza si canalizeaza traficul de tranzit si local in DN 1, care traveseaza intreaga lungimea a orasului.
In cadrul documentatiei privind analiza alternativelor de traseu au fost analizate 3 variante de traseu. In cadrul analizei, variantele analizate au fost comparate pe baza urmatoarelor criterii: costul investitiei, durata de executie, impactul asupra mediului, costul de intretinere si operare, atractivitatea si utilitatea pentru trafic, caracteristici tehnice. Conform analizei multicriteriale, la ierarhizarea optiunilor se combina ponderea si punctajul pentru fiecare optiune pentru a deriva o valoare de ansamblu, se mentioneaza in document.
Cele trei variante de traseu au obtinut punctaje semnificativ diferentiate, din care rezulta Varianta 3 de traseu ca fiind varianta optima.
Traseul este alcatuit din 2 tronsoane, respectiv: o varianta de traseu in partea de sud ca alternativa la DN 1 si o varianta in partea de nord a orasului ca alternativa la DN 1H.
Traseul variantei ocolitoare pe partea de sud a orasului Alesd se desprinde din DN1 la km 589+136, se desfasoara pe partea stanga a DN1, traverseaza DJ 764 Beius – Alesd, urmand ca la km 592+644 sa revina in DN1.
Traseul variantei ocolitoare pe partea de nord a orasului Alesd se desprinde din DN1 la km 589+136, se desfasoara pe partea dreapta a DN 1 si a DN 1H, ocoleste dealul din zona si Sanatoriul TBC prin vest, urmand sa se finalizeze la intersectia cu DN 1H km 1+695.
Fata de traseul Variantei 2, traseul Variantei 3 este mai aproape de zona orasului cu 500 m.
Caracteristicile principale:
- Lungime traseu – 5,852 km;
- Viteza de proiectare – 80 km/h;
- Profil transversal: – pe partea de sud: latime platforma-10,00 m, din care 2×3,50 m latime parte carosabila; 2×1,50 m latime acostamente; – pe partea de nord: latime platforma-9,00 m, din care 2×3,50 m latime parte carosabila si 2×1,00 m latime acostamente;
- Sunt propuse: 5 poduri; 15 podete; 2 parcari;
- Suprafata necesara de expropriat – 13,45 ha;
- Durata de executie a lucrarilor este de 12 luni;
- Costul estimat al Variantei 3 cu TVA este 121.132.000 lei.
Avantajele acestei variante sunt: cea mai redusa lungime dintre toate variantele; costurile cele mai reduse de executie si durata de realizare cea mai scurta; parcurgerea variantei de ocolire se realizeaza cel mai rapid, fiind atractiva pentru traficul de tranzit; nu traverseaza arii naturale protejate; nu presupune realizarea de lucrari de consolidare si lucrari hidrotehnice in albia Raului Crisul Repede; ocupa cea mai redusa suprafata de terenuri private ce trebuie expropriate; se inscrie la limita in calendarul de finantare europeana prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, care se incheie in decembrie 2023.
Principalele solutii tehnice
Elementele geometrice in plan si in profil longitudinal sunt corespunzatoare caracteristicilor drumurilor nationale europene, pentru viteza de proiectare de 80 km/h.
Un argument major de care s-a tinut seama in alegerea unei variante de traseu il reprezinta situatia actuala si de perspectiva a zonei de influenta a investitiei, respectiv, in cazul de fata se preconizeaza ca in perspectiva perioadei 2025-2027 (cu un grad relativ de aproximare) urmeaza sa se puna in functiune tronsoane ale Autostrazii Transilvania, care vor prelua o parte foarte insemnata din traficul de tranzit, in special cel de marfuri, pe relatia Cluj Napoca – Oradea. Este de asteptat ca valorile de trafic pe DN1 sa scada cu cel putin 25% fata de valorile actuale. Conform studiului de trafic pe DN1 in traversarea orasului Alesd, in situatia realizarii variantei ocolitoare propusa, circulatia urmeaza sa se desfasoare pe nivelul de serviciu C sau D in anul 2030, adica o situatie mult imbunatatita fata de cea actuala.
Traseul variantei ocolitoare se intersecteaza cu retelele electrice de medie si joasa tensiune care necesita lucrari de protejare si relocare a instalatiilor electrice.
Se vor reloca conductele de aductiune apa potabila.
Relocari retele de telefonie: sunt prevazute relocari de canalizatie subterana retele RCS & RDS, relocari de canalizatie subterana si retele aeriene Telekom.
Ȋn cadrul proiectului este prevazuta realizarea instalatiilor de iluminat rutier la intersectii, pe tronsonul care traverseaza zona locuita din sudul orasului Alesd, pe pista de biciclete, la trecerile de pietoni, iluminarea podului de la km 1+251 si parcarea publica de la km 4+660. Pentru realizarea instalatiei de iluminat public s-au prevazut stalpi metalici cu inaltimea utila de 10 m, echipati cu corpuri de iluminat cu LED.
„Implementarea proiectului va conduce la reducerea timpilor de parcurs si cresterea accesibilitatii in zona, reducerea uzurii autovehiculelor, cresterea gradului de siguranta a participantilor la traficul auto si pietonal. Pe langa beneficiile economice, constructia va genera efecte pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca, care se estimeaza la un numar de 46 angajati pentru perioada executiei lucrarilor si poate atrage forta de munca locala„, se mentioneaza in proiect.
Traseul in plan
Traseul tronsonului de Sud care ocoleste orasul Alesd, se desprinde din DN 1 la kilometrul 592+642, in afara orasului Alesd, la limita cu localitatea Lugasu de Jos si se desfasoara pe partea stanga a DN 1, pe terasa superioara a Raului Crisul Repede in vecinatatea albiei majore mal drept, urmand ca la kilometrul 589+145 sa revina in DN 1, in sectorul situat la intrarea in localitatea Tinaud. Traseul se intersecteaza cu DJ 764 Beius – Alesd care preia traficul greu provenind de la Fabrica de Ciment Holcim Alesd si de la Fabrica de produse refractare HELIOS S.A. Astileu.
Traseul tronsonului de Nord al variantei ocolitoare face legatura intre DN1 si DN1H, preia traficul de pe DN1H, care in prezent se descarca in centrul orasului Alesd.
Pe traseul proiectat exista 14 strazi ce apartin tramei stradale a orasului Alesd, ce vor fi intersectate, insa, in cadrul proiectului, intersectiile se vor amenaja doar pentru cele situate la distante de peste 500 m de cea mai apropiata intersectie. Amplasamentul propus se situeaza intre un canal de desecare si teritoriul Uzinei de apa Alesd, fapt care presupune lucrari de relocare a canalului de desecare ANIF, precum si de necesitatea largirii partii carosabile a drumului pe zona in care acesta se suprapune cu strada Octavian Goga.
Sunt prevazute sensuri giratorii la intersectiile cu DN 1, DN1H, DJ 764.
Se va amenaja o pista de biciclete cu latime totala de 2 m, cu marcaj axial de sensuri, incadrata de borduri, integrata in profilul transversal al variantei ocolitoare, pe tronsonul situat intre km 2+190 si 3+650, pe partea stanga dupa zona santului.
Lungimea proiectata a pistei de biciclete este de 1.610 m.
Lucrari de colectarea si evacuarea apelor
Apele pluviale care se scurg pe suprafata drumului avand pante catre piciorul rambleelor se vor colecta prin intermediul santurilor trapezoidale pereate, cu adancimea minima de 50 cm amplasate la piciorul taluzului si sunt dirijate catre zonele de epurare si apoi descarcate in emisari.
Podete: sunt prevazute 18 podete, cu lungimi cuprinse intre 13 m si 52 m (in zona giratiilor), pentru asigurarea scurgerii apelor din santuri si travesarea canalelor de desecare ANIF, din care 13 podete din elemente prefabricate amplasate pe varianta ocolitoare – 12 bucati tip P2 si unul tip C3 si 5 podete din otel corugat. De o parte si alta a podetelor, dreapta/stanga se vor amplasa parapete metalice de protectie.
In cadrul proiectului sunt prevazute 3 poduri dimensionate pentru incarcarile din convoaiele Eurocod conform prevederilor SR EN 1991-2.
- Pod peste Valea Soimul la km 1+251
La km 1+251, traseul variantei ocolitoare traveseaza Valea Soimului cu pod nou, amplasat in curba, cu oblicitate de 46,12o, in lungime de 33,92 m, avand o deschidere de 24 m lungime si partea carosabila de 7,80 m latime.
- Pod peste Canalul de desecare la km 2+895
La km 2+895, traseul variantei ocolitoare traveseaza Canalul de desecare V8 aflat in administrarea ANIF, cu pod nou, in curba, cu oblicitate de 47,12o, in lungime de 24,92 m, avand o deschidere de 18 m si partea carosabila de 7,80 m latime.
Deoarece prin canal nu curge apa, nu este necesara de dimensionarea hidraulica a podului. Inaltimea de libera trecere sub pod va fi de 2,20 m.
3. Pod peste Valea Soimul la km 5+819
La km 5+819, traseul variantei ocolitoare traveseaza Valea Soimului, cu pod nou, in aliniament, in lungime de 25,24 m, avand o deschidere de 18 m si latimea totala de 42,50 m partea carosabila amenajata cu 6,95 + 5,40 + 6,30 m, cu insule de dirijare a circulatiei L = 10,04 + 3,30 m, podul fiind amplasat in zona unui sens giratoriu.
Inaltime de libera trecere sub pod: 2,42 m.
Parapete
La marginile partii carosabile, s-a prevazut montarea de parapete de siguranta:
- parapete de siguranta cu protectie ridicata nivel H1, amplasate pe toata lungimea drumului, in functie de inaltimea rambleului, cu precadere in exteriorul curbelor.
- parapete de siguranta cu protectie foarte ridicata nivel H4b, pe poduri si rampe, pe coronamentul zidului de sprijin dispus intre km 2+170 – 2+272 dreapta.
Spatii de parcare
Este prevazuta amenajarea unei parcari de odihna la km 4+660 dreapta, cu lungimea utila de 40,00 m, latimea de 4,00 m. Parcarea permite stationarea a doua autovehicule lungi de tip TIR sau a 7 autoturisme.
Amenajare intersectii
Cele 4 intersectii ale variantei ocolitoare cu drumurile nationale si judetene se vor amenaja prin sensuri giratorii avand insula centrala de 15,00 m, iar latimea inelului de circulatie de 5,50 m.
1. km 0+000 intersectie cu DN1 la km 592+642 – giratie cu 3 brate (2 la DN 1 si 1 la VO Alesd). Intersectia va avea o banda suplimentara care ocoleste intersectia giratorie, pe relatia Oradea – Varianta ocolitoare
2. km 1+658,85 intersectie cu DJ764 la km 68+255 – giratie cu 4 brate (2 la DJ 764 si 2 la VO Alesd).
3. km 3+648,50 intersectie cu DN1 la km 589+145 – giratie cu 4 brate (2 la DN1 si 2 la VO Alesd). Intersectia va avea doua benzi suplimentare care vor ocoli intersectia giratorie, pe relatia Cluj Napoca – nord – Zalau si pe relatia Varianta ocolitoare sud – Cluj Napoca.
4. km 5+852 intersectie cu DN1H la km 1+592 – giratie cu 3 brate (2 la DN 1H si 1 la VO Alesd). Intersectia va avea o banda suplimentara care ocoleste intersectia giratorie, pe relatia varianta ocolitoare – Zalau.
In anul 2010 a fost elaborat Studiul de fezabilitate pentru Varianta de ocolire Alesd Sud si Nord finantat in cadrul Programului Operational Sectorial de Transport 2007 – 2013. Indicatorii tehnico-economici rezultati au fost aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 316/2013 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Varianta de ocolire Alesd Sud si Nord”, judetul Bihor. Pana in prezent, din cauza costurilor semnificative estimate pentru realizarea lucrarilor, acest obiectiv nu a putut fi implementat.
Astfel, in anul 2020, ca urmare a publicarii Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.101/2020 privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare din fonduri europene in vederea evitarii riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020, s-a initiat un parteneriat intre CNAIR SA si Consiliul Judetean Bihor, pentru realizarea unui obiectiv de investitii, in colaborare, care sa conduca la decongestionarea traficului, respectiv o varianta ocolitoare care sa faciliteze traficul de tranzit ce se deruleaza in prezent pe toata lungimea zonei centrale a orasului Alesd.
Principalul avantaj al unei variante ocolitoare este ca va putea asigura o viteza crescuta a traficului de tranzit si fluidizarea acestuia, reducerea costurilor calatoriei, eliminarea ambuteiajelor, reducerea riscului de accidente, sporirea sigurantei participantilor la traficul auto si pietonal, reducerea noxelor si zgomotului din zona.