MINISTERUL TRANSPORTURILOR CERE 3,2 MILIOANE LEI CA SA NU FIE DAT IN JUDECATA – Ministerul a intarziat peste 10 ani sa plateasca un consultant pe fonduri PHARE. Beneficiarul a fost CFR SA

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii solicita alocarea a 3.287.990 lei care va consta drept plata finala a unui proiect PHARE intitulat “Asistenta tehnica pentru pregatirea unor lucrari de reabilitare pentru poduri si tuneluri de cale ferata”, declarat neeligibil din fondurile nerambursabile PHARE.

Beneficiarul contractului a fost Compania Nationala de Cai Ferate “CFR” SA, iar consultant Consultant Prointec SA Spania in consortiu cu Louis Berger SAS si Consis Proiect SRL.

Contractul a fost semnat pe 30 noiembrie 2007 pentru o valoare de 6.876.837 euro din care 6.800.504 euro fonduri PHARE si 76.332 euro cofinantare de la bugetul de stat. Durata contractului prevazuta era de 18 luni, pana la 31 mai 2009, iar termenul pentru efectuarea platii finale din fonduri PHARE a fost 31 mai 2010, in conformitate cu prevederile Acordului de Finantare PHARE 2005.

Cu toate acestea, din cauza complexitatii activitatilor pe care consultantul a trebuit sa le realizeze, precum si a duratei foarte mari pentru verificarea livrabilelor, nu s-a reusit respectarea termenului de finalizare prevazut in contract.

Consultantul a fost de acord cu reducerea sumei ce i se cuvine, acestuia urmand a-i fi achitat un rest in cuantum total de 730.664 euro in schimbul finalizarii serviciilor contractate si primirii aprobarii in acest sens din partea beneficiarului, adica CFR.

Informatiile apar intr-un proiect de Hotarare privind aprobarea alocarii de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru plata finala a proiectului PHARE RO 2005/017 – 553.04.03 “Asistenta tehnica pentru pregatirea unor lucrari de reabilitare pentru poduri si tuneluri de cale ferata„, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor si consultat deLumea Infrastructurii„.

Se aproba alocarea sumei de 3.287.990 lei necesara pentru finantarea de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in calitate de autoritate publica centrala cu rol de autoritate de implementare, a platii finale a proiectului PHARE RO 2005/017 – 553.04.03 “Asistenta tehnica pentru pregatirea unor lucrari de reabilitare pentru poduri si tuneluri de cale ferata”, declarata neeligibila din fondurile nerambursabile PHARE si prevazute in sentinte civile„, arata proiectul de act mormativ

Suma prevazuta va fi suportata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, din prevederile bugetare aprobate la cap. 84.01 „Transporturi”, titlului 55 „Alte transferuri”, alin.08 „Programe PHARE si alte programe cu finantare nerambursabila”, cu respectarea prevederilor legale.

Prin adoptarea prezentului act normativ se urmareste alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru plata sumelor restante catre Consultantul proiectului PHARE RO 2005/017-553.04.03 “Asistenta tehnica pentru pregatirea unor lucrari de reabilitare pentru poduri si tuneluri de cale ferata”, in conformitate cu prevederile art. 1 lit. c) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 161/2008 privind alocarea de la bugetul de stat a fondurilor necesare pentru continuarea si finalizarea proiectelor PHARE, aprobata prin Legea nr. 132/2009„, se arata in Nota de fundamentare.

Lipsa fondurilor necesare platii finale a consultantului poate conduce la actiuni in instanta impotriva Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, se mai arata in document.

Potrivit Hotararii Civile nr. 4369/15.11.2017 pronunțata de Curtea de Apel Bucuresti in dosarul nr. 2931/2/2017 ramasa definitiva prin Hotararea Civila nr. 4705/28.09.2020 pronuntata de Inalta Curte de Casație si Justiție este necesara aprobarea alocarii sumei de 3.287.990 lei in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, la capitolul 84.01 “Transporturi”, titlul 55 “Alte transferuri”, alineatul 08 “Programe PHARE si alte programe cu finanţare nerambursabila” pentru stingerea debitului faţa de consultant, intrucat suma nu este eligibila din fonduri nerambursabile PHARE dat fiind faptul ca finalizarea unor activitaţi s-a realizat dupa expirarea perioadei de implementare a Proiectului„, arata proiectul.

Contractul PHARE RO 2005/017-553.04.03 “Asistenta tehnica pentru pregatirea unor lucrari de reabilitare pentru poduri si tuneluri de cale ferata” a avut ca beneficiar final Compania Nationala de Cai Ferate “CFR” SA, Autoritate de Implementare Ministerul Transporturilor, Autoritatea Contractanta Ministerul Finantelor Publice prin Oficiul de Plati si Contractare PHARE (actual Ministerul Fondurilor Europene prin Directia Generala Mecanisme si Instrumente Financiare Nerambursabile) si Consultant Prointec S.A. Spania in consortiu cu Louis Berger SAS si Consis Proiect S.R.L.

Contractul a fost semnat in data de 30.11.2007 pentru o valoare de 6.876.837,50 euro din care 6.800.504,60 euro fonduri PHARE si 76.332,89 euro cofinantare de la bugetul de stat. Durata contractului prevazuta era de 18 luni, pana la 31.05.2009, iar termenul pentru efectuarea platii finale din fonduri PHARE a fost 31.05.2010, in conformitate cu prevederile Acordului de Finantare PHARE 2005. Din cauza complexitatii activitatilor pe care Consultantul a trebuit sa le realizeze, precum si a duratei foarte mari necesare pentru verificarea livrabilelor de catre personalul Beneficiarului, nu s-a reusit respectarea termenului de finalizare prevazut in contract„, mai arata documentul.

Astfel, prin Minuta sedintei Comitetului de Conducere a proiectului din data de 25.05.2010 au fost aprobate plati partiale din fonduri PHARE pentru documentele elaborate de Consultant, proportional cu stadiul fizic de realizare.

„Consultantul a fost de acord cu reducerea sumei ce i se cuvine cu titlul de pret al Contractului, acestuia urmand a-i fi achitat un rest in cuantum total de 730.664 euro in schimbul finalizarii serviciilor contractate si primirii aprobarii in acest sens din partea Beneficiarului CNCF “CFR” S.A. S-a ajuns la un atare acord avand in vedere intarzierile inregistrate in finalizarea proiectului inclusiv din pricina volumului foarte mare de date si informatii necesar a fi furnizate de un numar considerabil de autoritati locale si subunitati regionale ale beneficiarului CNCF “CFR” S.A., situatie ce a generat trecerea termenelor legale de valabilitate a diverselor avize si autorizatii necesare elaborarii proiectului, precum si aparitia altor impedimente conexe, toate ducand la decalarea termenului de finalizare a proiectului. In schimbul garantarii indeplinirii obligatiilor asumate, consultantul a oferit o scrisoare de garantie bancara pentru suma de 730.744 euro„, se precizeaza in Nota de fundamentare.

In data de 02.12.2013 Beneficiarul CNCF “CFR” S.A. a informat Autoritatea de Implementare – Ministerul Transporturilor (prin adresa nr. 17/UMP/11/376) asupra faptului ca au fost finalizate toate documentatiile ce constituie obiectul Contractului, subliniind ca la acel moment toate aspectele contractuale erau clarificate, fiind asadar indeplinite obligatiile Consultantului care decurgeau din contract, putandu-se trece la deblocarea garantiei bancare de buna executie constituita, precum si la initierea demersurilor in baza O.U.G. nr. 161/2008 pentru efectuarea platii finale catre Proiectant in cuantum de 730.664 euro.

De asemenea, documentul constatator final referitor la indeplinirea obligatiilor contractuale a fost a fost emis fara observatii la data de 09.05.2014 si asumat de catre autoritatea contractanta si autoritatea de implementare.

Programul PHARE a reprezentat un instrument de asistenta financiara si tehnica oferit de UE pentru restructurarea economiilor tarilor in curs de aderarea la Uniunea Europeana si crearea infrastructurii necesare aderarii.

De asemenea, programul PHARE a creat premisele necesare in vederea construirii structurilor institutionale administrative de programare si implementare implicate in realizarea unui management eficient al fondurilor structurale si a fondului de coeziune.

Programul PHARE a acordat sprijin financiar in diverse domenii: mediu, agricultura, energie, justitie, precum si sectorul de transport.

In perioada 2003-2008, pe baza programarii realizate prin Fisele de Proiect aprobate de catre Comisia Europeana, au fost lansate licitatii si incheiate contracte de asistenta tehnica, furnizare de produse si executie de lucrari.

Articolul precedentAEROPORTUL IASI SE EXTINDE – Licitatie deschisa de peste 351 milioane lei
Articolul următorFONDUL PROPRIETATEA SE PUNE DE-A CURMEZISUL LA AEROPORTUL BANEASA – Actionarul minoritar ingreuneaza majorarea capitalui social al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.