Incepe o noua licitatie pentru inca 20 trenuri electrice de lung parcurs. Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF) a transmis spre publicare in SICAP anuntul de participare pentru acest contract finantat prin PNRR.
Achizitia celor 20 de trenuri este estimata la aproximativ 180 milioane euro, la care se vor adauga costurile intretinerii si reparatiilor pentru 30 ani de aproximativ 270 milioane euro, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Sursa de finantare este Programul National de Redresare si Rezilienta.
Trenurile se vor putea deplasa cu o viteza maxima de 200 km/h si vor oferi o capacitate de transport de minimum 160 locuri fixe (clasa intai si clasa a doua) si minim 160 locuri in picioare.
Proiectul vizeaza dezvoltarea serviciilor publice obligatorii utilizand noua flota de rame electrice, introduse pe reteaua electrificata pana in 2022 si pe rute selectate propuse spre electrificare (Cluj Napoca – Oradea, Constanta – Mangalia si Bucuresti – Giurgiu).
Cele 20 de trenuri electrice vor asigura transportul modern, sigur si rapid al pasagerilor intre marile orase ale Romaniei, pe urmatoarele rute:
1. Oradea – Cluj Napoca – Sighisoara – Brasov
2. Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Targu Jiu – Craiova – Calafat
3. Brasov – Sfantu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacau – Iasi
4. Brasov – Sfantu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacau – Suceava
5. Galati – Marasesti (Focsani) – Bacau – Iasi
6. Galati – Marasesti (Focsani) – Bacau – Suceava
7. Galati – Braila – Constanta – Mangalia
8. Iasi – Bacau – Marasesti (Focsani) – Barbosi (Galati) – Braila – Constanta – Mangalia
9. Suceava – Bacau – Marasesti (Focsani) – Barbosi (Galati) – Braila – Constanta – Mangalia
10. Giurgiu – Bucuresti – Ciulnita (Slobozia) – Calarasi
“Serviciile vor fi oferite initial pe liniile deja electrificate la momentul punerii in circulatie a trenurilor, dar se vor extinde pe masura ce vor fi electrificate si alte rute (Cluj Napoca – Oradea, Bucuresti – Giurgiu, Constanta – Mangalia)”, spune ministrul.
Investitia se va realiza prin intermediul Autoritatii pentru Reforma Feroviara, autoritatea din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, responsabila cu organizarea serviciilor de transport feroviar de calatori si achizitia de material rulant necesar pentru imbunatatirea calitatii acestora.
“Obiectivele proiectului de investitii raspund celor stabilite prin Programul de actiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare si transferul modal catre calea ferata a fluxurilor de transport calatori si marfa: cresterea competitivitatii transportului feroviar pe piata interna; integrarea in spatiul feroviar unic European”, spune, la randul sau, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
Ramele electrice vor asigura, intre altele, circulatia cu o viteza minima de 160 km/h si maxima de 200 km/h, o capacitate de transport de minim 160 locuri fixe (clasa intai si clasa a doua), construite pentru a asigura confortul pentru deplasari de lung parcurs (7 – 10 h /directie), accesibilitatea persoanelor cu mobilitate redusa, suport pentru politicile nationale de aliniere la standardele europene prin echiparea cu sistemul de control al vitezei ETCS nivel 2.
Proiectul include si achizitia serviciilor de intretinere si reparatii pe durata de viata, astfel: contractarea ferma pentru o perioada de 15 ani, cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.
Valoarea totala a proiectului depaseste 450 milioane euro, din care aproximativ 180 milioane euro reprezinta achizitia trenurilor (finantate prin fonduri europene nerambursabile) si 270 milioane euro reprezinta contravaloarea serviciilor de intretinere si reparatii (platiti de operatorii feroviari pe parcursul celor 30 de ani de exploatare).
Proiectul este o continuare a proiectului de investitii in prima serie de rame electrice de mediu si lung parcurs (37 vehicule, asa cum au rezultat din studiul de fezabilitate elaborat de echipa BEI-PASSA in perioada 2018-2020).