Cel mai rapid tren din lume poate ajunge la o viteza de 602 kilometri pe ora! Este vorba despre un tren din Japonia, tara cunoscuta pentru infrastructura feroviara moderna, conform unei analize a Visual Capitalist.
Romania nu se poate lauda cu astfel de cifre, insa detine un tren care poate prinde 200 de kilometri pe ora, insa infrastructura nu ii permite sa poata circula atat de repede. Compania de transport feroviar de calatori Astra Trans Carpatic detine in flota sa un tren care circula pe ruta Bucuresti – Arad si poate prinde o viteza de 200 km pe ora.
Compania de transport feroviar de calatori Astra Trans Carpatic detine in flota sa un tren care circula in prezent pe ruta Bucuresti – Arad si poate prinde o viteza de 200 de kilometri pe ora. Compania a fost infiintata in 2014, fiind un operator privat, si se poate lauda cu locomotive si vagoane la standarde inalte, insa infrastructura locala nu ii permite sa isi foloseasca trenurile la capacitate maxima. Infrastructura locala permite o viteza in jur de 60 de kilometri pe ora in cazul trenurilor de calatori, insa acest lucru e relativ, avand in vedere ca exista multe portiuni de cale ferata unde sunt restrictii, astfel ca viteza scade in acest caz si mai mult, scrie Ziarul Financiar.
Romania poate doar visa la o infrastructura care sa permita circulatia cu 200 de kilometri pe ora, cu toate ca exista astfel de trenuri, acestea nu pot circula atat de repede. Japonia are una dintre cele mai performante sisteme feroviare din lume, iar primul tren de mare viteza al Japoniei a fost construit in 1964, care atingea o viteza de peste 200 de kilometri pe ora. In 1964, Romania construia prima cale ferata electrificata si anume Brasov – Predeal, care a fost data in folosinta in 1965. Japonia a inceput revolutia trenurilor de viteza si se afla in continuare in topul mondial.
Pe locul al doilea mondial se afla China, care detine un tren care poate prinde 600 de kilometri pe ora, iar Franta pe locul al treilea in lume si primul in Europa. Franta detine TGV POS, un tren care a fost construit sa poata ajunge la 575 de kilometri pe ora. Al doilea cel mai rapid tren din Europa se afla in Italia, care prinde 394 de kilometri pe ora.
Pe urmatoarele doua locuri la nivel mondial se afla doua trenuri din China care pot ajunge la viteze de 486 km/h, respectiv 431 km/h.
Romania dispune de o infrastructura feroviara de 10.766 km, din care doar 37,4 % este electrificata, respectiv 4.030 km, iar in ultimii 14 ani au fost reabilitati si modernizati doar 125 km de cale ferata din fonduri europene, iar in ultimii ani doar trei kilometri.
Infrastructura feroviara locala a fost proiectata pentru a se putea circula cu 86 km pe ora in medie, insa, in realitate viteza scade considerabil.
Singura portiune pe care se poate circula cu 160 km pe ora este Bucuresti – Constanta.