Ministerul Transproturilor vrea sa construiasca un pasaj subteran in Busteni – Poiana Tapului, la intersectia Drumului National DN1 cu strazile Urlatoarei, Gloriei si Nicolae Balcescu. De asemenea, Ministerul Transproturilor mai are in plan constructia unui pasaj pietonal subteran in Piata Centrala din Comarnic, la intersectia DN 1 cu strada Ghiosesti. Aceste pasaje au rolul de a fluidiza traficul si asa sufocant de pe Valea Prahovei. De fapt, mai multe astfel de proiecte ar fi putut fi facute mai demult, in diverse locuri, inlocuind trecerile de pietoni. O alta zona solicitanta este Sinaia.
Amplasamentul propus pentru realizarea pasajului pietonal este situat in localitatea Busteni – Poiana Tapului, la intersectia Drumului National DN1 cu strazile Urlatoarei, Gloriei si Nicolae Balcescu, potrivit unui proiect de Hotarare a Guvernului privind declansarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national ‚Amenajare pasaj pietonal subteran – intersectie DN 1 cu strazile Urlatoarei, Gloriei si Nicolae Balcescu (Poiana Tapului)”, publicat in dezbatere de minister si consultat de „Lumea Infrastructurii”.
Din cauza trecerii de pietoni din zona, care ingreuneaza fluenta circulatiei rutiere si duce la timpi de asteptare ridicati in interiorul localitatii Busteni, se doreste reconfigurarea intersectiei prin eliminarea trecerii de pietoni de la nivelul Drumului National DN1 si amenajarea unui pasaj pietonal subteran in locul acesteia.
„Realizarea proiectului va duce la o serie de efecte pozitive si anume: fluidizarea traficului; reducerea timpului de calatorie si cresterea vitezei medii dedeplasare; imbunatatirea conditiilor de siguranta a traficului rutier; reducerea numarului de accidente precum si imbunatatirea confortului in timpul calatoriei gestionand in acelasi timp reducerea emisiilor de poluanti si impactului negativ asupra mediului„, mai arata proiectul.
In prezent, traficul rutier in interiorul orasului Busteni se realizeaza cu dificultate din cauza numarului mare de autoturisme ce tranziteaza orasul cu precadere inspre zonele montane adiacente.
De asemenea, circulatia rutiera este ingreunata din cazua prezentei trecerilor de pietoni ce conduc catre timpi de asteptare ai autoturismelor in interiorul localitatii.
Totodata, stationarea indelungata a autovehiculelor in interiorul localitatii conduce la un consum sporit de carburant, poluarea zonei si disconfortul psihic, atat al soferilor, cu posibilitatea producerii de accidente ce tranziteaza zona, cat si a locuitorilor orasului Busteni.
Circulatia rutiera prin orasul Busteni se realizeaza pe Drumul National DN1 prevazut cu doua benzi de circulatie reglementata in dublu sens. Adiacent partii carosabile exista suprafete pietonale (trotuare), iar legatura dintre dintre acestea se realizeaza printr-o trecere de pietoni aflata in apropierea intersectiei.
Prin Ordinul ministrului transporturilor si infrastructurii 1019/2021 au fost aprobati indicatorii tehnico – economici ai acestui obiectiv de investitii si pana in prezent nu s-a semnalat necesitarea actualizarii acestora.
Pentru realizarea obiectivului de investitii, este necesara ocuparea unei suprafete de teren de 198 mp aferenta unui numar de doua imobile proprietate privata, pentru care, prin prezentul proiect de act normativ se urmareste aprobarea declansarii procedurii de expropriere, conform prevederilor Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean şi local, cu modificarile şi completarile ulterioare.
„Pentru prezentul proiect de Hotarare a Guvernului este necesara aprobarea sumei de 88,127 mii lei necesara efectuarii platii despagubirilor imobilelor proprietate privata care urmeaza a fi supuse procedurii de expropriere, pentru un numar de 2 imobile, in suprafata totala de 198 mp„, releva documentul.
Suma de 88,127 mii lei aferenta imobilelor prevazute rezulta din raportul de evaluare intocmit in luna aprilie 2021 de catre expertul autorizat ANEVAR, Gradinaru Nicolae, expert autorizat ANEVAR.