Exproprierile pentru Drumul Expres Craiova – Pitesti si legaturile la drumurile existente, tronsonul 2 si 3, vor costa Statul roman peste 2,6 milioane lei. Ministerul Transporturilor a elaborat, in acest sens, un proiect de Hotarare a Guvernului privind declansarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata situate pe amplasamentul suplimentar, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national „Drum Expres Craiova – Pitesti si legaturile la drumurile existente„, Tronsonul 3, aflate pe raza localitatilor Barasti, Colonesti, Optasi-Magura, Priseaca, Scornicesti, Tatulesti si Valea Mare, din judetul Olt, precum si pentru patru imobile de pe tronsonul 2.
„Pentru prezentul proiect de Hotarare a Guvernului este necesara aprobarea sumei de 2.635.490 lei, in vederea despagubirii imobilelor proprietate privata care urmeaza a fi supuse procedurii de expropriere, respectiv pentru un numar de 2.683 de imobile, in suprafata totala de 1.539.378 mp„, arata documentul consultat de „Lumea Infrastructurii„.
Pentru obiectivul de investitii „Drum Expres Craiova – Pitesti si legaturile la drumurile existente„, indicatorii tehnico – economici au fost aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 236/2008.
„Realizarea obiectivului de investitie ‘Drum Expres Craiova – Pitesti si legaturile la drumurile existente’ prezinta avantaje tehnice, economice si sociale, intrucat reduce timpii de parcurs, costurile de exploatare a vehiculelor, sporeste gradul de confort al populatiei diminuand poluarea mediului in interiorul localitatilor si nu in ultimul rand ajuta la accelerarea dezvoltarii socio-economice a zonei, precum si reducerea numarului de accidente„, se mentioneaza in Nota de fundamentare.
Drumul Expres Craiova – Pitesti a fost proiectat astfel incat obiectivul de investitie sa se execute pe teritoriul judetelor Dolj, Olt si Arges. Conform temei de proiectare, din punct de vedere tehnic, traseul drumului expres Craiova – Pitesti a fost impartit in 4 tronsoane, dupa cum urmeaza:
- Tronsonul 1 km 0+000 – km 17+700, Judet Dolj;
- Tronsonul 2 km 17+700 – km 57+550, Judetul Dolj si Judetul Olt;
- Tronsonul 3 km 57+550 – km 89+150, Judet Olt;
- Tronsonul 4 km 89+150 – km 121+115, JudetArges.
„Suma de 2.635.490 lei aferenta imobilelor reprezentand terenuri cu sau fara investitii, prevazute in anexa nr.2 la prezentul proiect de Hotarare a Guvernului, rezulta din rapoartele de evaluare intocmite in luna iulie 2021, de catre evaluatorul autorizat ANEVAR, Ostiadal Valentin„, mai arata documentul.
Lista proprietarilor/detinatorilor imobilelor a fost elaborata pe baza informatiilor furnizate de catre unitatile administrativ-teritoriale si confirmate de acestea cu stampila si semnatura.
In ceea ce priveste Tronsonul 2 al drumului expres, este necesara aprobarea sumei cu titlu de despagubire, in valoare de 17.770 lei, aferenta unui numar de 4 de imobile, in suprafata totala de 2.190 mpteren (avand si imprejmuiri edificate pe acesta).
Suma de 17.770 lei aferenta imobilelor reprezentand terenuri cu sau fara investitii rezulta din rapoartele de evaluare intocmite in luna august 2021, de catre evaluatorul autorizat ANEVAR, Ostiadal Valentin avand legitimatia nr. 18563.
Drumul expres Craiova – Pitesti este impartit in patru loturi, are o lungime totala de 121 de km, prevede cate doua benzi pe sens de cate 3,5 metri latime fiecare, fara banda de urgenta, acostamente de cate 1,5 m pe fiecare parte si o banda mediana cu separator lata de 3 metri.
Licitatiile pentru cele 4 loturi aferente drumului expres Craiova – Pitesti au fost lansate inca din iulie 2017, dar nu toate tronsoanele au fost pana acum contractate.
Pentru tronsoanele 1 si 2, CNAIR a semnat contractele la finalul anului 2018, iar din mai 2019 au inceput primele lucrari pe santier.
Tronsonul 1 (17,7 km) este executat de catre italienii de la Tirrena Scavi pentru circa 76 de milioane de euro, iar Tronsonul 2 (39,85 km), care va ocoli si orasele Bals si Slatina, este construit de asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL pentru circa 309 milioane de euro. Cele doua contracte au termen 12 luni pentru proiectare si apoi 24 de luni pentru executie.
Tronsonul 3 (31,75 km) si Tronsonul 4 (31,82 km)au fost contestate, iar procedura lansata de CNAIR a fost infirmata in instanta inca din 2018. Cele doua au fost relicitate, iar castigatorul la licitatie a fost anuntat la finalul lunii iunie 2020, UMB, pentru ambele tronsoane.
Contractele au fost semnate in septembrie 2020, dar pentru pentru Tronsonul 4 instanta de judecata a intors decizia. In iulie 2021 UMB a fost din nou declarat castigator la licitatie, contractul s-a semnat pe 17 august.