SECTORUL FEROVIAR DE MARFA, AFECTAT DE PANDEMIE – Traficul, in scadere, la fel si cantitatea de marfa transportata. Mai mult de o treime din trenurile de marfa au avut intarzieri de peste o ora

Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) a facut o analiza privind impactul pandemiei provocate de SARS-CoV-2 asupra sectorului feroviar de marfa. Atat traficul, cat si numarul trenurilor de marfa puse in circulatie si cantitatea de marfa transportata au scazut sesizabil fata de perioada de dinainte de pandemie. Mai mult, 37% din trenurile de marfa au inregistrat intarzieri mai mari de 60 de minute.

Analiza realizata la nivelul directiei de specialitate a CNSDF s-a bazat pe datele si informatille obtinute in baza solicitarilor transmise principalilor opt OTF de marfa din Romania: CFR Marfa, GFR, DB Cargo, Unicom Tranzit, Vest Trans Rail, Cargo Trans Vagon, Transferoviar Grup si Rail Cargo.

In urma centralizarii si analizarii datelor obtinute au rezultat urmatoarele concluzii referitoare la impactul pandemiei COVID -19 asupra transportului feroviar de marfa din Romania, pentru anul 2020, comparativ cu anul 2019: In ceea ce priveste totalul traficului, exprimat in tren-km, pe reteaua CFR, acesta a scazut cu 8,6%, in anul 2020, comparativ cu anul 2019, in timp ce traficul feroviar de marfa s-a diminuat cu 6,6%. Comparativ cu 2019, in anul 2020 numarul total al trenurilor puse in circulatie a scazut cu 9,7%. Dintre acestea, numarul trenurilor de marfa s-a diminuat cu 15,4%. In ceea ce priveste cantitatea de marfa transportata cu trenul, exprimata in tone nete-km, aceasta s-a diminuat, in perioada analizata, cu 14,7%„, arata studiul publicat pe site-ul Consiliului Concurentei.


In conditiile reducerii activitatii feroviare, s-a constatat o usoara imbunatatire a punctualitatii circulatiei trenurilor. Astfel, in anul 2020, 37% din trenurile de marfa au inregistrat intarzieri mai mari de 60 de minute, comparativ cu 38% in 2019.

Potrivit informatiilor transmise de administratorul infrastructurii, veniturile din TUI obtinute de CFR SA, in 2020, au scazut cu 11%, fata de 2019. In cazul veniturilor din TUI incasat de la OTF de marfa, acestea s-au diminuat cu 5,1%.

Din punct de vedere al veniturilor obtinute in aceasta perioada de OTF de marfa, acestea au inregistrat o scadere de 13,7%, fata de anul 2019.

Impactul provocat de pandemia de SARS-CoV-2 s-a resimtit in activitatea de transport feroviar de marfa unde s-au inregistrat scaderi in unele ramuri industriale, care produc marfuri ce se transporta cu preponderenta pe calea ferata:

– extractia carbunelui superior si inferior a scazut cu 31,8%;

– extractia petrolului brut si a gazelor naturale a scazut cu 8,8%;

– industria metalurgica a scazut cu 11,4%;

– prelucrarea lemnului a scazut cu 11,3 %;

– industria constructiilor metalice şi a produselor din metal a scazut cu 8,2%;

– agricultura a scazut cu 16%.

In acest context, OTF au inregistrat diminuari ale veniturilor, cea mai mare scadere a activitatii fiind contabilizata de CFR Marfa. Astfel, comparativ cu anul 2019, activitatea CFR Marfa a inregistrat o scadere de 22,53% a volumului de marfa transportat şi de 26,37% a parcursului tarifar al marfurilor şi ca efect a restrangerii activitatii unor clienti importanti, pe perioada starii de urgenta instituita de autoritati (Automobile Dacia, Azomureş Targu Mureş, Complexul Energetic Oltenia).

De asemenea, ca urmare a secetei profunde cu care s-a confruntat Romania, in anul 2020, productia agricola a avut mult de suferit, fapt ce s-a reflectat in scaderi semnificative ale transporturilor de cereale derulate de CFR Marfa (41,2%).

In acest context, societatile din domeniul feroviar au adoptat o serie de masuri de natura economico-financiara, cum ar fi:

– Relaxarea termenelor de plata in relatia cu clientii si diversi furnizori;

– Aplicarea somajului tehnic pentru o parte a personalului;

– Renegocierea si extinderea liniilor de finantare;

– Amanarea la plata a datoriilor la bugetul de stat.


Nu au fost acordate subventii privind plata TUI, iar compania de transport feroviar nu a beneficiat de compensatii financiare/ajutoare de stat pentru compensarea pierderilor in contextul pandemiei Covid-19.

Analiza impactului generat de pandemia provocata de SARS-CoV-2, in statele membre ale IRG-Rail , 2020/ 2019


Datele prezentate se refera la impactul provocat de pandemie asupra sectorului de transport feroviar de marfa, in anul 2020, fata de anul 2019. Potrivit analizei realizate de IRG-Rail, transportul feroviar de marfa a fost afectat de pandemie intr-o proportie mai mica decat traficul de pasageri, avand in vedere restrictiile de circulatie impuse populatiei (anulari de trenuri de pasageri sau reduceri ale numarului trenurilor de pasageri programate initial). Cu toate acestea, unele tari au inregistrat variatii majore.

Cele mai mari scaderi, inregistrate in anul 2020, fata de anul 2019, in cazul indicatorului tren-km, in traficul feroviar de marfa, au fost inregistrate in Letonia (43%), Estonia (20%), Spania (14%) si Franta (11%). Scaderea medie inregistrata in cele 26 de tari analizate a fost de 5%, fata de aceeasi perioada analizata, insa Romania a inregistrat o scadere a traficului de marfa de 7%.

In perioada 2019-2020, doar trei tari au inregistrat creşteri ale indicatorului tren-km: Portugalia (32%), Norvegia (17%) şi Grecia (11%). Din datele cuprinse in raportul IRG-Rail, scaderea majora a indicatorului tren-km inregistrata de Letonia are legatura directa cu inchiderea, in anul 2019, a unui terminal de carbune din Rusia, cand transportul carbunelui a fost redirectionat catre porturile din Letonia. Odata cu redeschiderea, in anul 2020, a terminalului din Rusia, transportul marfurilor in Letonia a inregistrat o scadere importanta cu 43%. In ceea ce priveste indicatorul tone nete-km, scaderea medie inregistrata in cele 23 de tari analizate in raportul IRG-Rail a fost de 7%, in perioada 2020, fata de anul 2019, insa Romania a inregistrat o scadere a marfurilor transportate de 15%.

In timp ce 19 tari au raportat o scadere a indicatorului tone-nete km, in anul 2020, Bulgaria, Grecia, Croatia si Ungaria au inregistrat o crestere a indicatorului tone-nete km in transportul feroviar de marfa.


Cresterea cantitatii de marfa transportata in Croatia poate fi atribuita, in principal, cresterii exporturilor de cereale din Ungaria catre Italia, care au fost transportate prin Croatia. Transportul altor marfuri, cum ar fi lemnul din Ungaria catre Italia, prin Croatia, precum si transporturile de containere din Ungaria catre porturile croate au jucat, de asemenea, un rol semnificativ in cresterea acestui indicator.

Pe 12 octombrie 2020 a fost publicat in Jurnalul Oficial al UE Regulamentul (UE) 2020/1429 al Parlamentului European si al Consiliului din 7 octombrie 2020 de stabilire a unor masuri pentru o piata feroviara durabila in contextul epidemiei de Covid-19.

Regulamentul a intrat in vigoare incepand cu 13 octombrie si a introdus o serie de exceptii de la aplicarea Directivei 2012/34/UE, transpusa in Romania prin Legea 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din Romania in spatiul feroviar unic european, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin acest act normativ, se permite statelor membre UE reducerea, amanarea sau eliminarea platii pentru pachetul minim de acces si a tarifelor de rezervare pentru capacitatea alocata, dar neutilizata, in perioada de referinta. Documentul se aplica utilizarii infrastructurii feroviare pentru serviciile feroviare nationale si internationale, reglementate de Directiva 2012/34/UE, in perioada 1 martie 2020-31 decembrie 2020.

In cazul in care constata, pe baza datelor monitorizate de CE, ca diminuarea nivelului traficului feroviar persista, comparativ cu nivelul aferent perioadei corespunzatoare din anii precedenti, ca este probabil ca aceasta diminuare sa persiste si, de asemenea, in cazul in care considera, pe baza celor mai bune date stiintifice disponibile, ca aceasta situatie este cauzata de impactul epidemiei de Covid-19, CE adopta acte delegate, pentru a modifica in mod corespunzator perioada de referinta prevazuta de regulament.

Conform art. 5 alin. (2) din Regulament, orice astfel de modificare poate doar prelungi perioada de referinta cu pana la sase luni, iar perioada de referinta nu poate fi prelungita dupa 14 aprilie 2022. Astfel, prin Regulamentul Delegat (UE) 2021/1061 al Comisiei Europene40, perioada de referinta a fost extinsa pana la 31 decembrie 2021.

In acest context, raportul de monitorizare a pietei feroviare al IRG-Rail prezinta, pe scurt, masurile financiare temporare sau permanente pentru sectorul feroviar luate de statele membre ale IRG-Rail, in anul 2020, pentru a limita impactul pandemiei asupra sectorului feroviar, dupa cum urmeaza:
– Reducerea TUI si a altor tarife: mai multe tari au anuntat ajustari privind principiile de tarifare aplicate de administratorii de infrastructura pentru activitatile feroviare. Aceste ajustari au vizat reducerea TUI sau amanarea facturarii TUI. Mai multi administratori de infrastructura au decis, de asemenea, sa aplice o relaxare a tarifelor de anulare sau a penalitatilor privind rezervarea si neutilizarea traselor.

– Ajutoarele de stat acordate OTF au fost utilizate pentru a limita impactul pandemiei asupra sectorului feroviar, pentru finantarea TUI, pentru compensarea pierderilor44 de venituri inregistrate de catre OTF in perioada pandemiei sau prin cresterea subventiilor publice. De asemenea, unele state au acordat ajutoare temporare pentru somaj si imprumuturi subventionate sau amanarea platii taxelor si impozitelor datorate de OTF. Totodata, exista tari care au incheiat si contracte temporare de servicii publice.

Articolul precedentA TREIA OARA E CU NOROC – CNAIR reuseste dupa 10 ani si trei constructori sa finalizeze Centura orasului Mihailesti. Inaugurarea se va face cu 3 luni inainte de termen
Articolul următorPASAJUL BERCENI, IN GRAFICUL DE EXECUTIE – Traficul este mai relaxat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.