Peste 8 milioane de soferi romani vor beneficia de prevederile unui proiect de Ordonanta de Urgenta privind modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea RCA. Proiectul urmeaza a fi dezbatut la Ministerul Finantelor.
Asigurarea RCA este o asigurare pe care detinatorul unui autovehicul o incheie pentru ca, in schimbul unei prime, in cazul in care produce un accident prin care cauzeaza unei alte persoane sau altor persoane prejudicii (la bunuri, vatamare corporala, deces), asiguratorul RCA sa plateasca in locul sau despagubirile pentru acoperirea acestor prejudicii. Acestea pot fi, in unele cazuri, si de ordinul milioanelor de euro. In lipsa unei asemenea asigurari obligatorii, probabil ca majoritatea posesorilor de vehicule (persoane fizice si juridice) ar fi in imposibilitatea de a suporta despagubirile si toata lumea ar avea de suferit, pagubiti si asigurati deopotriva.
Proiectul include, printre alte prevederi, si introducerea unui pret de referinta orientativ in privinta reparatiilor auto. Aceasta masura este considerata benefica de catre 94% dintre soferii chestionati in cadrul unei cercetari sociologice realizate pentru Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din România (UNSAR) de catre IRES si ar permite o mai buna informare a celor care doresc sa isi repare autovehiculul – in ceea ce priveste costurile.
„Masura ar actiona ca un barometru si ar permite celor interesati sa faca o alegere in cunostinta de cauza„, spun reprezentantii UNSAR.
De altfel, un asemenea etalon exista deja in multe industrii din Romania, inclusiv in ceea ce priveste primele de asigurare RCA. Un alt exemplu este cel al preturilor de pe pietele comercializarii cu amanuntul a produselor alimentare si a carburantilor care sunt publicate in Monitorul Preturilor.
„Reiteram cu aceasta ocazie faptul ca industria de asigurari sustine introducerea unui pret de referinta pentru reparatiile auto, cu titlu informativ. Acest instrument NU ESTE O CO-PLATA si NU ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparatiilor auto, asa cum incorect afirma in mod repetat o organizatie patronala care reprezinta interesele unei parti a patronilor de firme de transport rutier, care probabil nu doresc sa inteleaga mecanismele de functionare ale asigurarilor. Totodata, subliniem inca o data ca industria de asigurari a sustinut public in multiple randuri importanta introducerii acestor sisteme de referinta in legislatia din Romania, in beneficiul consumatorilor si al pagubitilor„, precizeaza UNSAR.
In Romania, in fiecare zi a anului 2020, s-au produs 17 accidente rutiere grave in care si-au pierdut viata 5 persoane si au fost ranite grav 15 (cf. Buletinului sigurantei rutiere 2020, editat de Directia Rutiera, Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii din cadrul IGPR).
UNSAR considera ca orice modificare legislativa viitoare ar trebui sa ia in calcul in primul rand si modalitati de scadere a frecventei de producere a accidentelor rutiere.
In Romania exista deja un tarif de referinta a primelor RCA. Astfel, pentru existenta unui echilibru intre primele incasate si despagubirile platite si a unei simetrii de tratament cu asiguratorii RCA, in cazul reparatiilor de vehicule, despagubirea ar trebui sa se raporteze la randul ei la un nivel al preturilor de referinta practicate pe pietele de profil (exact cum se intampla in cazul altor prejudicii materiale rezultate din accidente rutiere la constructii, lucrari de arta, culturi agricole, animale).
„Or, proiectul prevede, printre altele, introducerea unui pret de referinta orientativ pentru evaluarea despagubirii atat in ceea ce priveste partea de reparatii auto, cat si de rent-a-car. Practic, intrucat asiguratorii RCA sunt terti fata de contractul de reparatii dintre unitatea service si persoanele prejudiciate, acestia nu au niciun control asupra modului de formare a pretului pieselor si manoperei, dar sunt totusi obligati prin lege sa le suporte fara nicio obiectie sau opozitie„, adauga ei.
Introducerea unor preturi de referinta la reparatii ar preveni abuzurile operatorilor economici din domeniu in practicarea unor preturi exagerate care nu au legatura cu piata, spun reprezentantii UNSAR.
Piata de asigurari, in fierbere
Tot sectorul de asigurari este in fierbere acum, dupa ce Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat vineri, 17 septembrie, deschiderea procedurii falimentului impotriva City Insurance, precum si retragerea autorizatiei de functionare a societatii.
Este vorba de cel mai mare asigurator de pe piata locala. Asiguratorul nu a reusit sa asigure suma de 150 milioane euro pentru a acoperi cerinta de capital minim pâna la data de 6 septembrie 2021, astfel ca falimentul era inevitabil.
City Insurance detine o pondere de peste 28% din valoarea totala a despagubirilor platite de companii pe zona asigurarilor generale in primele trei luni din 2021. La finalul lunii martie 2021, valoarea despagubirilor pe zona asigurarilor generale a ajuns la 1,59 miliarde lei, in crestere cu 4,34%, fata de finalul lunii martie 2020.
Ce trebuie sa faca cei care detin polite de asigurare la City Insurance
In cazul in care detineti o polita de asigurare emisa de City Insurance, polita de asigurare ramâne in continuare valabila, producându-si efectele. Puteti insa denunta in orice moment polita si sa incheiati una noua la un alt asigurator autorizat. Daca denuntati polita si nu ati avut daune in perioada de valabilitate de pâna la denuntare, pentru perioada neexpirata aveti dreptul sa va recuperati diferenta de prima de la FGA – Fondul de Garantare a Asiguratilor.
Polita de asigurare ramane valabila, conform prevederilor legale, pana cel tarziu la 90 de zile dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii falimentului. Asta inseamna ca, in cazul in care valabilitatea politei inscrisa in documentul de asigurare depaseste termenul mentionat anterior, nu veti mai fi asigurat.
In situatia in care detineti o polita de asigurare RCA emisa de City Insurance, puteti circula pe drumurile publice, iar in cazul unor controale in trafic din partea organelor abilitate, nu veti fi sanctionati, polita RCA fiind valabila.
„Pe scurt, sunteti in continuare asigurati„, atrag atentia cei de la UNSAR.
De asemenea, in cazul in care o persoana este vinovata de producerea unui accident rutier soldat cu pagube materiale si/sau vatamari corporale, tertul pagubit va fi despagubit in baza acestei polite in limitele stabilite de Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguratilor, respectiv 450.000 lei si prin inscriere la masa credala in cadrul procedurii de faliment care se va solutiona in prima instanta de Tribunalul Bucuresti, iar in faza apelului de Curtea de Apel Bucuresti.
In cazul in care sunteti victima unui accident rutier produs de un conducator auto prin intermediul unui autovehicul asigurat printr-o polita RCA emisa de City Insurance:
(i) Daca nu ati avizat inca dauna la City Insurance, aveti dreptul sa o faceti adresandu-va Fondului de Garantare a Asiguratilor cel tarziu pana la data denuntarii politei RCA de catre asigurat, dar nu mai mult de 90 de zile de la data pronuntarii hotararii de deschidere a procedurii falimentului;
(ii) Pentru incasarea indemnizatiilor/despagubirilor veti putea depune o cerere de plata motivata si insotita de documente justificative, incepand cu data publicarii deciziei ASF de retragere a autorizatiei pentru City Insurance in Monitorul Oficial si pana la maximum 90 de zile de la ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii de faliment sau de la data nasterii dreptului de creanta, atunci cand acesta s-a nascut ulterior.
FGA are dreptul de a incepe plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurari (asigurati, beneficiari, terte persoane pagubite) de la data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii falimentului impotriva City Insurance.
Totodata, trebuie precizat si ca, in acest moment, exista in dezbatere publica un proiect de Ordonanta de Urgenta care modifica unele dintre prevederile legii actuale privind activitatea FGA (Legea 213/2015 privind Fondul de Garantare a Asiguratilor) in beneficiul creditorilor de asigurari. Una dintre cele mai importante schimbari preconizate se refera la scurtarea termenului in care FGA poate incepe efectuarea platilor catre pagubiti, respectiv la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a deciziei Autoritatii de Supraveghere Financiara de retragere a autorizatiei de functionare si constatare a existentei indiciilor starii de insolventa a asiguratorului (si nu de la data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii falimentului impotriva City Insurance, asa cum este in acest moment).
De asemenea, proiectul prevede majorarea plafonului de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei si acordarea despagubirilor pe fiecare creanta de asigurare datorata in temeiul unui contract de asigurare.
Aceaste prevederi propuse vizeaza protejarea suplimentara a pagubitilor in cazul insolventei unui asigurator.
Indiferent daca v-ati adresat sau nu FGA in vederea incasarii despagubirii, aveti dreptul sa formulati si o cerere de admitere a creantei (despagubirii pretinse) in cadrul procedurii de faliment in termenele si urmand instructiunile lichidatorului judiciar care va fi desemnat de Tribunalul Bucuresti. Trebuie sa stiti ca, in masura in care ati incasat sume de la FGA, acestea vor fi deduse in cadrul procedurii de faliment din sumele pe care ati mai fi eventual indreptatit sa le primiti.
Romania este una dintre tarile din Uniunea Europeana care beneficiaza de o plasa de siguranta pentru asigurati in cazul falimentului unei companii de asigurari: FGA – Fondul de Garantare a Asiguratilor.
Fondul, ca o solutie de garantare in domeniul asigurarilor, are ca scop protejarea creditorilor de asigurari de consecintele insolventei unui asigurator intrat in procedura de faliment.
Destinatia principala a sumelor aflate la dispozitia FGA este plata catre creditorii de asigurari a indemnizatiilor/despagubirilor rezultate din contractele de asigurare facultative si obligatorii incheiate in conditiile legii si a primelor datorate de asigurator pentru perioada in care riscul nu a fost acoperit de acesta, ca urmare a incetarii contractelor de asigurare, cu respectarea plafonului de garantare prevazut de lege.
Asigurările trebuie făcute pe conducători auto Nu pe vehicule Ele nu fac accidente și daune singure