Consiliului Concurentei recomanda companiei de stat CFR sa creeze conditiile tehnice astfel incat Operatorii de Transport Feroviar (OTF) sa-si poata alege furnizorul de energie electrica. Acest lucru ar conduce la reducerea valorii facturilor pentru curentul de tractiune, pe care Operatorii de Transport Feroviar o achita si, implicit, la cresterea profitabilitatii transportului feroviar de marfa si la tarife mai mici pentru utilizatorii acestui serviciu, arata autoritatea de concurenta.
In prezent, Operatorii de Transport Feroviar nu au posibilitatea de a-si lege furnizorul de energie electrica, desi piata energiei este liberalizata, furnizorul unic pentru sistemul feroviar fiind Electrificare CFR, filiala cu 2.285 salariati detinuta integral de CFR SA.
Aceasta recomandare vine in urma studiului realizat de Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF), din cadrul Consiliului Concurentei, care a sintetizat principalele aspecte ce caracterizeaza transportul feroviar de marfa din Romania.
Electrificare CFR, filiala a CFR SA, estimeaza pentru acest an piereri de 13,7 milioane lei, de la un rezultat negativ de aproape 18 milioane lei in 2020, si venituri totale de 478,5 milioane lei.
Mai precis, societatea are ca activitate principala montarea, exploatarea, intretinerea şi repararea instalatiilor de electrificare ale Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, in scopul realizarii transportului feroviar public. Societatea asigura buna functionare a infrastructurii de electrificare a companiei si a patrimoniului propriu, prin asigurarea de servicii specific de electrificare, reglementari si certificari.
Veniturile obtinute de Electrificare CFR sunt realizate exclusiv din surse proprii, venituri rezultate din incheierea de contracte de prestari servicii.
In anul 2020, in conditiile pandemiei generate de SARS – Cov 2, traficul feroviar de marfa s-a diminuat cu 6,6%, iar numarul trenurilor de marfa puse in circulatie a scazut cu 15,4%, fata de anul anterior. In acelasi timp, cantitatea de marfa transportata cu trenul, exprimata in tone nete-km, s-a diminuat cu 14,7%, iar veniturile OTF de marfa au inregistrat o scadere de 13,7%, arata Studiul CNSDF.
Principalii OTF, din punct de vedere al veniturilor realizate din transportul de marfa pe calea ferata, sunt: CFR Marfa, Grup Feroviar Roman, Deutsche Bahn Cargo si Unicom Tranzit, iar din punct de vedere al Indicatorului parcursulul trenurilor (tren-km) in trafic national si international de marfa, CFR Marfa si Grup Feroviar Roman sunt cei mai importanti competitori.
In ceea ce priveste cantitatea de tone nete-km transportata, principalii OTF sunt CFR Marfa, Grup Feroviar Roman, Deutsche Bahn Cargo, Tehnotrans Feroviar si Unicom Tranzit.
Principalele marfuri transportate pe calea ferata sunt produsele petroliere si derivate, cerealele, materialele de constructii si materiile prime (minereu, carbune, busteni, ingrasaminte).
In urma analizei, reiese faptul ca, desi piata romaneasca de transport feroviar de marfa este concurentiala, profitabilitatea acestei activitati este redusa. Acest aspect este confirmat si de faptul ca ponderea transportului feroviar de marfa din Romania, in total moduri de transport, a fost de 12%, in timp ce transportul rutier a detinut o pondere de 68%.
Gradul redus de automatizare şi numarul ridicat al restrictiilor de viteza se reflecta negativ asupra vitezei medii comerciale a trenurilor de marfa, care se situeaza in jurul valorii de 16 km/h.
Viteza redusa de circulatie pe calea ferata si favorizarea transportului rutier, prin restituirea accizei pe carburanti transportatorilor rutieri de marfa, au determinat o scadere a profitabilitatii transportului feroviar de marfa, comparativ cu transportul rutier.
In aceste conditii, a scazut interesul OTF de marfa de a-si innoi parcul de material rulant, dar si interesul potentialilor investitori in infrastructura de servicii feroviare, in special in ceea ce priveşte dezvoltarea de terminale de marfa.
Astfel, este necesara alocarea corespunzatoare a fondurilor de la bugetul national si utilizarea eficienta a fondurilor europene destinate infrastructurii feroviare pentru a creste gradul de automatizare si de electrificare a caii ferate, pentru repararea si modernizarea sectiunilor de cale si eliminarea restrictiilor de viteza, astfel incat sa creasca viteza de circulatie pe calea ferata.
Pentru a permite acces nediscriminatoriu la infrastructurile de servicii şi la serviciile furnizate in cadrul acestora (gari, terminale de marfa, linii de garare, infrastructuri de intretinere, infrastructuri tehnice – inclusiv cele de spalare şi curatare – infrastructuri portuare şi maritime şi interioare legate de activitati feroviare, infrastructuri de interventie şi infrastructuri de alimentare cu combustibil), CFR trebuie sa elaboreze Documentul de Referinta al Retelei (DRR) care precizeaza in mod detaliat regulile generale, termenele, procedurile şi criteriile pentru sistemele de tarifare şi de alocare a capacitatilor de infrastructura, orice alte informatii de acest fel. Cu toate acestea, DRR nu include toate informatiile referitoare la infrastructurile de servicii detinute de operatorii infrastructurilor de servicii din Romania.
Astfel, CNSDF solicita operatorilor infrastructurilor de servicii sa transmita CNCF CFR SA informatiile privind conditiile de acces, serviciile furnizate si la tarife, care vor fi incluse in DRR sau sa indice administratorului infrastructurii un site unde aceste informatii sunt puse la dispozitie cu titlu gratuit, in format electronic.
In conditiile in care Uniunea Europeana (UE) si-a propus ca 75% din transportul de marfa efectuat, in prezent, pe cale rutiera, sa fie reorientat catre transportul feroviar si transportul pe caile navigabile interioare, tinta este ca pana in anul 2050, traficul feroviar de marfa sa se dubleze, iar reteaua Trans-Europeana de Transport (TEN-T), echipata pentru un transport sustenabil si inteligent cu conectivitate de mare viteza, sa fie operationala. TEN-T este un proiect al UE ce prevede crearea unei retele complete de transport auto, feroviar si naval.
Astfel, pentru a se realiza conexiunile cu reteaua TEN-T centrala, trebuie implementate cu prioritate proiectelor de modernizare si electrificare a infrastructurii aferente celor doua Coridoare Europene Feroviare de Marfa care strabat Romania: Coridorul feroviar de marfa Orient/Est/mediteraneean si Coridorul feroviar de marfa Rin-Dunare.
De asemenea, de o importanta deosebita este reabilitarea şi modernizarea conexiunilor feroviare cu portul Constanta (dublarea caii ferate existente si modernizarea sectiunii existente intre Port Constanta – Palas), in vederea cresterii eficientei circulatiei trenurilor de marfa spre si dinspre port, dar si a asigurarii cerintelor specifice de interoperabilitate. In acelasi timp, fluidizarea traficului feroviar din Portul Constanta prin utilizarea eficienta a infrastructurilor de servicii ar putea determina cresterea cantitatii de marfuri care tranziteaza portul.
In prezent, tranzitul unui tren de marfa intre Constanta si Curtici dureaza intre 7- 12 zile, in functie de greutatea cantitatii transportate.
CNSDF este organismul de reglementare national unic care urmareste, in mod constant, respectarea prevederilor nationale si ale Uniunii Europene in domeniul feroviar, in special cu privire la procedura de alocare a capacitatilor infrastructurii feroviare, accesul la infrastructurile de servicii, la serviciile feroviare si tarifarea acestora, sistemul de tarifare, managementul traficului feroviar, planificarea lucrarilor de reinnoire si operatiunile de mentenanta programate sau neprogramate, conformitatea cu cerintele privind conflictele de interese, in vederea deschiderii pietei pentru concurenta si cresterea concurentei in beneficiul consumatorilor.
Prin activitatea derulata, CNSDF monitorizeaza activitatea pietelor de servicii feroviare si consulta cu regularitate reprezentantii utilizatorilor serviciilor de transport marfuri si calatori, valorificand opiniile acestora, in principal prin adoptarea unor masuri si formularea unor recomandari care sa faciliteze dezvoltarea pietei serviciilor de transport feroviar.
Studiul privind transportul feroviar de marfa poate fi consultat pe paginile web ale CNSDF si al Consiliului Concurentei.