Tarom, transportatorul aerian national, a anuntat oficial ca trece la faza de implementare propriu-zisa a masurii de restructurare a personalului.
In cadrul masurii de restructurare a personalului a fost elaborata si aprobata o noua organigrama. Compania arata ca aceasta noua organigrama corespunde volumului de activitate curent si estimat pentru anii urmatori, fiind conceputa pentru a reduce costurile si a asigura o distribuire eficienta a activitatilor la nivelul companiei.
Masura afecteaza 241 de posturi din structura curenta. Angajatii vizati de concedierea colectiva vor fi departajati pe baza unor criterii transparente, echitabile, comunicate tuturor celor implicati, evaluarile acestora fiind organizate cu furnizori externi.
Din luna iunie, compania are un nou director general, Catalin Prunariu, care lucreaza de 12 ani in cadrul Tarom, inclusiv ca pilot, ultima functie detinuta fiind cea de director operatiuni zbor. Acesta a anuntat la momentul numirii ca isi propune sa implementeze un model de operare eficient, prin adaptarea rolului companiei pe piata de transport aerian, atat la nivel national, cat si european, in scopul asigurarii profitabilitatii si a stabilitatii pe termen lung.
Noul manager preia conducerea intr-o perioada dificila pentru industria aeronautica si pentru Tarom, care se confrunta cu probleme financiare serioase de multa vreme. La 31 decembrie 2020, Tarom a inregistrat o pierdere in valoare de 431,3 milioane lei, plati restante in valoare de 120,38 milioane lei si o pierdere contabila din anii precedenti in valoare de 3,18 miliarde lei.
Tarom estimeaza pierderi de 230,13 milioane lei in acest an, la jumatate fata de cele raportate in anul 2020, de 431,3 milioane lei. Veniturile totale preconizate pentru acest an sunt de 1,19 miliarde lei, aproape duble fata de 2020. De asemenea, potrivit scenariului standard, considerat cel mai realist, anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive.
De asemenea, Comisia Europeana a anuntat la inceputul lunii iulie ca deschide o investigatie aprofundata cu privire la masurile de sprijin in valoare de 190 de milioane euro acordate de Romania companiei Tarom. Comisia are indoieli ca banii primiti de companie au fost folositi in conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Prin planul de restructurare al companiei de stat a fost stabilit un pachet de masuri pentru rationalizarea operatiunilor Tarom, reinnoirea flotei vechi a companiei si reducerea costurilor. Romania vrea sa dea o finantare publica de aproximativ 190 de milioane euro pentru restructurarea Tarom, sub forma unei injectii de capital, a unei subventii si a eliminarii din bilant a datoriilor corespunzatoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane euro) si a dobanzii aferente.
Comisia Europeana are indoieli cu privire la faptul ca planul de restructurare si ajutorul pentru sprijinirea acestuia indeplinesc conditiile prevazute in orientari. Investigatia aprofundata a Comisiei Europene va examina in special daca planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultatilor companiei Tarom si pentru restabilirea viabilitatii pe termen lung a acesteia intr-un interval de timp rezonabil, fara sa i se acorde in continuare ajutor de stat.
Redam mai jos integral comunicatul Tarom:
„Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane TAROM va desfasura, incepand de astazi, 30 iulie 2021, etapa fazei de implementare a masurii de restructurare a personalului, actiune care a fost demarata in luna februarie a acestui an si care reprezinta o componenta esentiala a planului de redresare a TAROM.
In cadrul masurii de restructurare a personalului a fost elaborata si aprobata o noua organigrama care corespunde volumului de activitate curent si estimat pentru anii urmatori, fiind conceputa pentru a reduce costurile si a asigura o distribuire eficienta a activitatilor la nivelul companiei. Aceasta masura afecteaza un numar de 241 de posturi din structura curenta.
Astfel, este necesara initierea masurii privind concedierea colectiva, cu respectarea procedurilor legale, in perioada imediat urmatoare fiind planificate consultari cu partenerii sociali. Angajatii vizati de concedierea colectiva vor fi departajati pe baza unor criterii transparente, echitabile, comunicate tuturor celor implicati, evaluarile acestora fiind organizate cu furnizori externi.
In egala masura, TAROM va derula toate demersurile prevazute de reglementarile in vigoare pentru a minimiza impactul programului de concediere colectiva, urmand a fi demarat un nou program de plecari voluntare. De asemenea, pentru ocuparea posturilor vacante disponibile vor avea loc concursuri interne, care vor fi anuntate tuturor celor interesati, conform procedurilor aplicabile.
Reamintim ca masura de restructurare a personalului face parte dintr-un plan complex de masuri definite cu scopul de a redresa compania. Acest plan a fost notificat, pe 28 mai 2021, catre Comisia Europeana in vederea obtinerii unui ajutor de stat pentru restructurare.
Competitia comerciala acerba in domeniul aviatic ne impune mentinerea unui standard ridicat al sigurantei si serviciilor pe care le oferim pasagerilor. In acest sens, TAROM le multumeste tuturor angajatilor sai, apreciind profesionalismul si daruirea de care acestia au dat dovada, mai ales in ultima perioada, o perioada care s-a dovedit a fi extrem de dificila pentru intreaga industrie aviatica globala.„