MASINILE ELECTRICE SCUMPESC METALELE – Cererea de autovehicule „verzi” a crescut pretul pentru nichel, aluminiu si cupru

Masinile electrice au tot mai mare cautare la nivel global, mai ales din cauza noilor reglementari privind mediul. Cererea pentru materialele din care sunt fabricate masinile electrice este atat de mare, incat a generat o scumpire pentru nichel, aluminiu si cupru chiar cu pana la 47%.

Segmentul vehiculelor electrice continua sa creasca la nivel global, cu o cota de piata de 13% in 2020, comparativ cu 8% in 2019. In plus, motoarele cu ardere interna vor fi interzise la vanzare pe unele piete, inclusiv in Europa pana in 2035, eliminand concurenta pentru motoarele electrice.

Mai mult, odatacu vanzarea a milioane de vehicule electrice, reciclarea va fi o problema cheie in urmatorii ani, iar multe companii se vor grabi sa dezvolte propriile operatiuni in acest segment. Reciclarea cobaltului si a nichelului este relativ matura, cu o rata globala de 60%, dar litiul este mai putin reciclat cu o rata globala de numai 1%. Prin urmare, exista loc de imbunatatire, in ceea ce priveste o mai buna gestionare a deseurilor.

Metalele utilizate in productia de vehicule electrice, cum ar fi litiu, cobalt si cupru, se afla in centrul revolutiei care are loc in prezent in industria auto. Reglementarile stricte, programele de sprijin guvernamental si utilizarea sporita a vehiculelor electrice in anumite regiuni stimuleaza puternic cererea pentru aceste metale, care sunt acum indispensabile in fabricarea bateriilor. Dezechilibrele dintre cerere si oferta determina o crestere a preturilor, chiar daca cota de piata a vehiculelor electrice ramane modesta„, arata o analiza a companiei de consultanta Coface.

In ultima sa analiza, Coface nu prevede modificari majore ale acestor evolutii de pret in urmatorii doi ani.

Diferitele configuratii ale bateriilor sau posibila utilizare a hidrogenului ca sursa de energie nu vor reduce presiunea asupra utilizarii acestor metale, chiar daca costul ridicat al integrarii lor contribuie la incurajarea cercetarii si dezvoltarii in tehnologiile alternative. Totusi, aceste eforturi ar putea schimba situatia pe termen lung, in contextul concurentei puternice intre tarile care doresc sa obtina un avantaj in urmatoarea generatie de vehicule„, spun analistii.

Metalele sunt esentiale in producerea bateriilor si, prin urmare, beneficiaza de tendinte structurale puternice.

Coface se asteapta ca preturile pentru nichel, aluminiu si cupru sa creasca cu 34%, 25% si, respectiv, 47% intre 2020 si 2021. In plus, cererea va creste considerabil intre 2020 si 2050. Cererea de cupru pentru vehicule electrice va creste cu 9,9% anual in perioada mentionata, in timp ce nichelul va creste cu o rata anuala de 11,8%„, arata analiza Coface.

Potrivit Agentiei Internationale pentru Energie, in timp ce vanzarile de masini au scazut cu 6% in 2020, vanzarile de vehicule electrice au crescut cu 41%, intrucat Europa a aratat un apetit puternic pentru acest segment.

In primul trimestru al anului 2021, vanzarile de vehicule electrice au crescut cu 41% fata de T1 2020, si se estimeaza ca acestea vor creste cu 70% in 2021.

Aceasta tendinta pune presiune pe metalele necesare in producerea vehiculelor: litiu, cobalt, grafit, nichel, elemente din pamanturi rare, aluminiu si cupru. Cateva zeci de kilograme de metale, daca nu chiar sute, sunt utilizate in productia de baterii, in special aluminiu, care reprezinta aproximativ jumatate din greutatea totala, urmat de cupru, grafit si nichel.

Aluminiul este utilizat nu numai in baterii, ci si in alte parti ale vehiculelor, cum ar fi sasiul sau panourile interne, datorita avantajelor sale de greutate si capacitatii sale de a oferi protectie sporita impotriva coliziunilor. Cazul cuprului este, de asemenea, interesant: este esential pentru productia de baterii, dar si utilizat de furnizorii de energie electrica care trebuie sa dezvolte noi retele pentru a se adapta la electrificarea parcurilor auto si la aceasta noua cerere de energie.

Principalii producatori ai acestor metale foarte cautate sunt Republica Democrata Congo (RDC), Australia, Indonezia, Chile si Rusia, determinand aceste guverne sa isi modifice codurile miniere pentru a genera valoare adaugata mai mare, dar si pentru a consolida reglementarile de mediu in vederea protejarii comunitatile locale.

Presiunea asupra companiilor miniere si metalice pentru a imbunatati oferta si pentru a raspunde acestor tendinte va fi intensa.

Coface estimeaza o crestere a cheltuielilor de capital, dar companiile din sector vor trebui sa demonstreze o rentabilitate puternica, ceea ce reprezinta o provocare pe termen scurt.

Intr-adevar, acest sector a fost profund afectat de pandemie la inceputul anului 2020, avand in vedere scaderea pretului in linie cu scaderea cererii si a diferitelor blocaje. Deoarece perspectivele economice erau mai slabe la acea vreme, bugetele pentru explorare si extinderea capacitatii au fost reduse inainte ca tendinta sa se inverseze„, precizeaza compania.

Producatorii de baterii si clientii lor incearca sa-si reduca dependenta de cobalt, dar si sa gaseasca surse alternative de energie. Hidrogenul este in general considerat o alternativa puternica, capabila sa atenueze costurile globale pentru industrie si povara asupra mediului. Cu toate acestea, Coface nu se asteapta ca hidrogenul sa aiba un impact atat de mare in acest deceniu fara stimulente puternice din partea guvernelor.

In plus, nu se asteapta ca jucatorii din ecosistemul bateriilor – care include utilizatorii finali, cum ar fi producatorii de autoturisme – sa favorizeze hidrogenul pe termen scurt, deoarece au investit puternic in baterii pentru a respecta reglementarile stricte puse in aplicare de diferitele autoritati.

Reciclarea si economia circulara sunt alte raspunsuri pentru a satisface cererea in crestere si pentru a reduce impactul asupra mediului. Desi scopul de creste utilizarea vehiculelor electrice se bazeaza pe realizarea obiectivelor Acordului de la Paris si lupta impotriva schimbarilor climatice, extractia metalelor, ca orice proces minier, are un impact semnificativ asupra mediului si comunitatilor. In RDC, defrisarile si munca minorilor sunt raspandite. Astfel de probleme trebuie abordate pentru a oferi revolutiei vehiculelor electrice meritul pe care il merita„, spun specialistii.

Articolul precedentAUTOBUZELE 780 SI 303 VOR FI SUSPENDATE – Liniile nu vor mai fi folosite de la 1 august
Articolul următorPASAJUL DOAMNA GHICA INTRA IN LINIE DREAPTA – Se ridica tablierul metalic peste Soseaua Colentina. Investita care se ridica la peste 22 milioane lei va face pasajul operational

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.