Analistii estimeaza ca va veni si timpul zborurilor spatiale profitabile, dar abia in 2030. Este probabil ca, pana atunci, investitorii cu orizont mai scurt de 7-10 ani, sa aiba parte de numeroase episoade corective.
Potrivit unei analize a XTB Romania, casa de brokeraj listata pe Bursa de la Varsovia si realizata de Claudiu Cazacu, Consulting Strategist in cadrul XTB, primul zbor cu „turisti spatiali” inseamna o reusita de imagine care se poate transforma in venituri financiare reale, mai devreme decat ar fi fost de asteptat.
Ar fi posibil ca, la niveluri rezonabile de profitabilitate, sute de milioane de dolari sa poata fi impartite la cel putin trei companii.Pana acum in prim-plan se aflau Elon Musk (SpaceX) si Jeff Bezos (Blue Origin), insa primul zbor cu oameni la bord realizat de naveta Eve a Virgin Galactic, a omului de afaceri Richard Branson.
Pe 11 iulie, naveta SpaceshipTwo Unity a companiei Virgin Galactic si avionul purtator VMS Eve au decolat de pe o pista construita intr-una dintre cele mai pustii zone de desert din America de Nord, in New Mexico. A fost un zbor a carui pregatire a durat 17 ani, o calatorie istorica, iar mizele ei, dincolo de progresul tehnologic, sunt deopotriva economice. S-a dat astfel startul turismului spatial. Opt oameni au luat parte la aceasta misiune pe care intreaga omenire a putut-o urmari in direct.
„Sincer, nimic nu te-ar putea pregati pentru privelistea pe care ti-o ofera spatiul. Scopul misiunii a fost sa transformam in realitate, pentru nepotii mei si ai vostri, visul calatoriei in spatiu”, a spus Richard Branson – proprietar Virgin Galactic.
17 ani au durat pregatirile pentru aceasta cursa, in care Richard Branson a investit 16 ani din viata si peste un miliard de dolari. Sute de viitori clientisunt interesati de astfel de calatorii. Printre ei, Tom Hanks, Leonardo DiCaprio şi Lady Gaga, care-i vor plati lui Branson pana la 250.000 de dolari ca sa-i duca pana la stele.
De la venituri 0 si cheltuieli de aproape 300 milioane dolari in ultimele 12 luni, Virgin Galactic ar putea ajunge la venituri de 25-30 de milioane de dolari in 2023. De cealalta parte, septembrie e momentul programat al lansarii unei navete SpaceX cu vizitatori la bord. Jeff Bezos urmeaza sa zboare in spatiul cosmic pe 20 iulie.
Pana in 2022 mai sunt programate cel putin doua zboruri de test.
Ambitia SpaceX merge mult mai departe, trimiterea de oameni spre Marte atinge conotatii simbolice diferite, avand in acelasi timp un cost de cel putin cateva ordine de marime. Un oras construit pe Marte ar putea costa, potrivit fondatorului companiei, Elon Musk, intre 100 miliarde si 10.000 de miliarde (10 trilioane de dolari). Mai aproape de Pamant, vizitarea statiei spatiale costa 55 milioane de dolari.
Redam mai jos integral comunicatul XTB Romania:
„Cursa pentru zborurile spatiale e mai mult decat o batalie pentru glorie, atentie sau profit. Putem banui ca este, de asemenea, o competitie in care personalitatea unora dintre cei mai cunoscuti miliardari ai lumii joaca, de asemenea, un rol. Spatiul provoaca imaginatia, devenind un teritoriu ravnit, iar progresul tehnologic a permis initiativei private sa se desfasoare in zone rezervate inainte unor proiecte statale. Astfel, primul zbor cu oameni la bord realizat de naveta Eve a Virgin Galactic seamana cu o victorie neasteptata a unui concurent aflat cu putina vreme inainte intr-o zona de semi-umbra, chiar in timp ce in prim-plan se aflau Elon Musk (SpaceX) si Jeff Bezos (Blue Origin), arata Claudiu Cazacu.
Pentru pietele de capital, unde doar Virgin Galactic este prezenta (simbol SPCE), vestile despre ceilalti doi concurenti au o influenta indirecta semnificativa, dar, evident, secundara. Primul zbor cu „turisti spatiali” inseamna o reusita de imagine care se poate transforma in venituri financiare reale, mai devreme decat ar fi fost de asteptat. Intr-un parcurs optimist, anii urmatori ar putea aduce o inflorire a domeniului. Cu siguranta, sanse bune de a participa la dorinta de a vedea Pamantul si Universul din cosmos au si demersurile lui Bezos si Musk.
Ambitia SpaceX merge, de fapt, mult mai departe, trimiterea de oameni spre Marte atinge conotatii simbolice diferite, avand in acelasi timp un cost de cel putin cateva ordine de marime. Un oras construit pe Marte ar putea costa, potrivit fondatorului companiei, intre 100 mld. si 10.000 de mld. (10 trilioane de dolari). Mai aproape de Pamant, vizitarea statiei spatiale costa 55 milioane de dolari. La licitatia pentru un loc in zborul cu pasageri al Blue Origin s-a atins pretul de 28 de milioane de dolari. Prin comparatie, biletele SPCE sunt cu mult mai „ieftine”, explica analistul XTB.
De la venituri 0 si cheltuieli de aproape 300 mil. dolari in ultimele 12 luni, SPCE ar putea ajunge la venituri de 25-30 de milioane de dolari in 2023, potrivit estimarilor noastre. Media veniturilor estimate, potrivit analistilor citati de Barrons, se situeaza la 555 mil. de dolari in 2025. Cu toate acestea, o profitabilitate care sa justifice nivelul de capitalizare actual, de 11.8 mld de dolari (la inchiderea de vineri, de 49.20 dolari/actiune) este inca foarte departe, se evidentiaza in analiza casei de brokeraj.
Pana in 2022 mai sunt programate cel putin doua zboruri de test. Aproximativ 600 de doritori ar fi rezervat deja loc pentru o excursie de mai putin de o ora la altitudine de peste 53 de mile (86 de km) la pretul de 250 mii de dolari. In cele din urma, compania spera sa poata duce pretul la 40 de mii de dolari, si sa poata efectua 400 de zboruri anual, prin largirea flotei si economii de scala.
Merita observat, desi nu e surprinzator, ca SPCE a devenit unul dintre titlurile discutate pe forumurile de noi investitori, deseori cu entuziasm debordant si fara mare atentie acordata cifrelor sau prognozelor referitoare la profitabilitate. Glumele despre decolarea pretului asemanatoare cu cea a rachetei au inspirat, se pare, nu doar o serie de „meme”, ci si o ascensiune foarte rapida a cotatiilor. De la 14.27 dolari, minimul din 10 mai, pana la varful de 57.51 din 28 iunie, aprecierea este de 4 ori. Cu toata euforia lansarii, care a dus la o crestere luni, in pre-deschidere, piata nu pare pregatita sa sustina nivelurile actuale.
Pe termen lung, potrivit UBS, piata va ajunge la o valoare de 3 mld. dolari in 2030. Ar fi posibil ca, la niveluri rezonabile de profitabilitate, sute de milioane de dolari sa poata fi impartite la cel putin trei companii. Multiplii actuali pentru o singura companie tin, totusi, de ”stratosfera”, cu toate perspectivele foarte favorabile pentru sector in general.
Septembrie e momentul programat al lansarii unei navete SpaceX cu vizitatori la bord. Jeff Bezos urmeaza sa zboare in spatiul cosmic pe 20 iulie. Pana atunci, pare a fi suficient timp pentru o „racorire” a pietei actiunilor SPCE. Deja, sesiunea de luni a adus un indiciu limpede: desi zborul a fost unul de succes, actiunea, pe plus initial, a inchis ziua cu un minus de 16%.
Timpul zborurilor spatiale profitabile va veni. Este probabil ca, pana atunci, investitorii cu orizont mai scurt de 7-10 ani, sa aiba parte de numeroase episoade corective, concluzioniaza Claudiu Cazacu, Consulting Strategist in cadrul XTB Romania.„