Comisia Europeana a anuntat luni ca deschide o investigatie aprofundata cu privire la masurile de sprijin in valoare de 190 de milioane euro acordate de Romania companiei Tarom, transportatorul aerian national. Comisia are indoieli ca banii primiti de companie au fost folositi in conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Prin planul de restructurare al companiei de stat a fost stabilit un pachet de masuri pentru rationalizarea operatiunilor Tarom, reinnoirea flotei vechi a companiei si reducerea costurilor. Romania vrea sa dea o finantare publica de aproximativ 190 de milioane euro pentru restructurarea Tarom, sub forma unei injectii de capital, a unei subventii si a eliminarii din bilant a datoriilor corespunzatoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane euro) si a dobanzii aferente.
Comisia Europeana spune acum ca are indoieli cu privire la faptul ca planul de restructurare si ajutorul pentru sprijinirea acestuia indeplinesc conditiile prevazute in orientari. Investigatia aprofundata a Comisiei Europene va examina in special daca planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultatilor companiei Tarom si pentru restabilirea viabilitatii pe termen lung a acesteia intr-un interval de timp rezonabil, fara sa i se acorde in continuare ajutor de stat.
Comisia va verifica si daca Tarom sau operatorii de pe piata ar urma sa contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurandu-se astfel ca planul de restructurare nu se bazeaza excesiv pe finantarea publica si ca ajutorul este proportional, precum si daca planul de restructurare ar urma sa fie insotit de masuri adecvate de limitare a denaturarilor concurentei create de ajutor.
Tarom este de multa vreme cu un picior in groapa, iar acest contex ar putea falimenta compania, mai ales in situatia in care va fi ulterior obligata sa returneze ajutorul de stat primit. La 31 decembrie 2020, Tarom a inregistrat o pierdere in valoare de 431,3 milioane lei, plati restante in valoare de 120,38 milioane lei si o pierdere contabila din anii precedenti in valoare de 3,18 miliarde lei.
Tarom estimeaza pierderi de 230,13 milioane lei in acest an, la jumatate fata de cele raportate in anul 2020, de 431,3 milioane lei. Veniturile totale preconizate pentru acest an sunt de 1,19 miliarde lei, aproape duble fata de 2020. De asemenea, potrivit scenariului standard, considerat cel mai realist, anul 2024 ar fi anul in care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul in care fluxurile de numerar devin pozitive.
Cheltuielile totale in anul 2021 sunt estimate la 1,42 miliarde lei, in creştere cu 34,51% fata de cele realizate in anul 2020, iar in valoare absoluta creşterea este in suma de 366,12 milioane lei.
Cheltuielile pentru investitii estimate pentru anul 2021 vor fi de 112,92 milioane lei, in creştere cu 183,74% fata de cele realizate in 2020.
Platile restante programate in anul 2021 sunt in creştere cu 5,18% fata de cele realizate anul trecut, in suma de 126,6 milioane lei.
Redam mai jos integral comunicatul Comisiei Europene:
”Comisia Europeana a deschis o investigatie aprofundata pentru a evalua daca masurile de sprijin acordate de autoritatile romane companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
TAROM, compania romana de transporturi aeriene detinuta de stat, se confrunta de ani de zile cu dificultati financiare. TAROM a primit de la statul roman un imprumut de salvare temporar de aproximativ 36,7 milioane EUR, dupa aprobarea de catre Comisie in temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat in februarie 2020. La 28 mai 2021, autoritatile romane au notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Comisia Europeana a deschis o investigatie aprofundata pentru a evalua daca masurile de sprijin acordate de autoritatile romane companiei aeriene TAROM sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate intreprinderilor aflate in dificultate.
Planul de restructurare stabileste un pachet de masuri pentru rationalizarea operatiunilor TAROM, reinnoirea flotei companiei aflate in proces de invechire si reducerea costurilor. Romania intentioneaza sa sprijine restructurarea printr-o finantare publica de aproximativ 190 de milioane EUR. Acest sprijin ar urma sa fie acordat sub forma unei injectii de capital, a unei subventii si a eliminarii din bilant a datoriilor corespunzatoare valorii ajutorului pentru salvare (aproximativ 36,7 milioane EUR) si a dobanzii aferente.
Normele UE privind ajutoarele de stat, in special Orientarile Comisiei privind ajutoarele pentru salvare si restructurare, permit statelor membre sa sprijine, in anumite conditii stricte, intreprinderile aflate in dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru salvare pentru o perioada de pana la sase luni. Dupa aceasta perioada, fie ajutorul pentru salvare trebuie sa fi fost rambursat, fie statul membru trebuie sa notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat in conformitate cu normele privind ajutoarele de stat. Pentru ca ajutorul de restructurare sa fie aprobat, planul trebuie sa asigure faptul ca viabilitatea intreprinderii poate fi restabilita fara a primi in continuare sprijin din partea statului, ca aceasta contribuie intr-o masura suficienta la costurile restructurarii sale si ca denaturarile concurentei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor masuri de compensare care includ, in special, masuri structurale.
In acest stadiu, Comisia are indoieli cu privire la faptul ca planul de restructurare si ajutorul pentru sprijinirea acestuia indeplinesc conditiile prevazute in orientari.
Investigatia aprofundata a Comisiei va examina in special:
- daca planul de restructurare propus este adecvat pentru rezolvarea dificultatilor companiei TAROM si pentru restabilirea viabilitatii pe termen lung a acesteia intr-un interval de timp rezonabil, fara sa i se acorde in continuare ajutor de stat;
- daca TAROM sau operatorii de pe piata ar urma sa contribuie suficient la costurile de restructurare, asigurandu-se astfel ca planul de restructurare nu se bazeaza excesiv pe finantarea publica si ca ajutorul este proportional, precum si
- daca planul de restructurare ar urma sa fie insotit de masuri adecvate de limitare a denaturarilor concurentei create de ajutor.
Comisia isi va continua investigatiile pentru a afla daca indoielile sale initiale se confirma. Deschiderea unei investigatii ofera Romaniei si partilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii si nu anticipeaza rezultatul acesteia.
Context
In octombrie 2020, Comisia a aprobat, in temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o garantie din partea statului roman pentru imprumuturi in valoare de 19,3 milioane EUR pentru a despagubi TAROM pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19. Masura a fost evaluata in temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE), care permite statelor membre sa despagubeasca intreprinderile pentru daunele cauzate in mod direct de evenimente extraordinare, cum ar fi pandemia de COVID-19.
Versiunea neconfidentiala a deciziei de deschidere a procedurii oficiale privind ajutorul de restructurare va fi disponibila cu numarul de caz SA.59344 in Registrul ajutoarelor de stat pe site-ul web al Comisiei privind concurenta, de indata ce vor fi fost solutionate eventualele probleme legate de confidentialitate. Lista deciziilor privind ajutoarele de stat publicate recent pe internet si in Jurnalul Oficial poate fi gasita in Buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News.”