Proiectul privind revitalizarea Cailor Ferate ale Capitalei a fost finalizat si prevede un sistem integrat cu 16 linii care vor circula prin si in jurul Capitalei si care vor putea aduce navetisti din extremitatile judetului Ilfov. Potrivit primelor calcule, liniile vor deservi 2,6 milioane de persoane iar un abonament ar urma sa coste aproximativ 100 de lei pe luna.
Proiectul presupune doua faze: in prima etapa va fi folosita infrastructura existenta care va suferi reconfigurari de ordin tehnic iar in etapa a doua reteaua va fi optimizata prin lucrari de infrastructura noi.
“Aici nu vorbim doar de zona de transport Bucuresti Ilfov ci si de zona de influenta a Capitalei. De exemplu, Mihailestiul nu se afla in zona metropolitana dar e clar ca este un satelit important al Bucurestiului si un rezervor de forta de munca cu foarte multi oameni care lucreaza in Capitala. Aceste linii vor reprezenta un sistem de colectare pentru sistemul de transport”, a declarat Irinel Scriosteanu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Cinci rute pentru trenuri urbane in Bucuresti
Calea ferata ar urma sa fie coloana vertebrala a unei strategii integrate de transport metropolitan, potrivit unei prezentari facute de secretarul de stat in jurnaluldeilfov.ro.
„Este vorba despre 16 rute: 5 pentru trenuri urbane, una pentru trenul „orbital” si 10 rute pentru trenuri metropolitane”, explica el el.
Aceste servicii vor fi puse la punct pe masura ce infrastructura este imbunatatita si materialul rulant adecvat este livrat autoritatii publice.
Demersul face parte dintr-un pachet complex care include, spre exemplu, in prima etapa, inceputa deja, intocmirea studiilor de fezabilitate pentru reabilitatea Garii de Nord, inclusiv a infrastructurii feroviare din interiorul Garii de Nord; in a doua etapa – intocmirea, sub coordonarea CFR, a unui studiu de fezabilitate care sa identifice masurile de modernizare a celor aproximativ 600 km de cale ferata din regiunea Bucuresti-Ilfov, in paralel cu pregatirea documentatiilor tehnico-economice pentru introducerea serviciilor de tren metropolitan, sub egida Consiliului Judetean Ilfov, Primariei Capitalei, primariilor de sector si primariilor ilfovene in parteneriat cu Ministerul Transporturilor si CFR si in etapa a treia – realizarea, in principal, de interventii de reinnoire a caii ferate, pentru cresterea vitezei de trafic, reabilitarea tuturor garilor pe rutele trenurilor metropolitane si realizarea altora noi, unde este cazul, precum si achizitia de trenuri.
Strategia privind intoducerea trenurilor urban/metropolitan/tren-tramvai in regiunea Bucuresti-Ilfov cuprinde un numar de 16 rute, cu puncte de plecare/sosire intr-o gara din Capitala si una dintr-o localitate din Ilfov.
Iata care vor fi cele 16 rute feroviare:
- Tren urban Bucuresti-Ilfov: Gara de Vest – Razoare – Progresu – Jilava – Vidra – 27 km (modernizarea statiilor – peroane, pasaje pietonale, cladiri etc, Gara de Vest, Jilava, Sintesti si Vidra, construirea de statii noi – Valea Cascadelor, Brasov, Vasile Milea, Razoare, 13 Septembrie, Rahovei, Spataru Preda, Veseliei, Pieptanari, Toporasi, Al. Anghel, reinnoire linie intre Gara de Vest si Vasile Milea, construire de linie noua intre Vasile Milea si Progresu, electrificare catenara intre Gara de Vest si Vasile Milea si intre Vasile Milea si Progresu, o statie de transformare electrica, achizitie de material rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Gara de Vest – Progresu – 32 km (proiectul prevede modernizarea trecerilor la nivel de pe intervalul Gara de Nord – Bucurestii Noi si achizitie de material rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Pantelimon – Progresu – 45 km (achititie de material rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Chiajna – Gara de Vest – 30 km (modernizarea statiilor Bucuresti Obor, Bucurestii Noi si Chiajna, constructia de statii noi – Dna Ghica, Dobroesti, Ram. Pantelimon, Andronache, Petricani, Monitorul Oficial, A1, constructie de pasaje rutiere denivelate la intersectiiile Obor – Dobroesti, Ram. Pantelimon – Andronache, Petricani cu Baneasa si Bucurestii Noi cu Chiajna, cresterea capacitatii feroviare in intersectia Dobroesti – Ram. Pantelimon, lucrari de reinnoire a liniei intre Bucuresti Obor si Pantelimon, electrificare catenara intre Bucuresti Obor si Pantelimon si achizite material rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Gara Obor – Jilava – Gara de Vest – 49 km (cu modernizarea statiilor Pantelimon, Bucuresti Sud, Berceni, Varteju, construirea de statii noi – Pantelimon/DN3, Popesti-Leordeni/DC13, Popesti-Leodeni/DN4, Magurele, Bragadiru, Bariera Domnesti, modernizarea trecerii la nivel de la intersectia Ram. Pantelimon – Pantelimon si achizitia de marterial rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Tren metropolitan Bucuresti – Ilfov: Orbital Bucuresti – 85 km (cu modernizarea statiilor Chitila, Mogosoaia si Otopeni si construirea de statii noi la Buciumeni, Tunari si Stefanesti, construirea de pasaje rutiere denivelate la intersectia Chitila – Buciumeni si la intersectia Buciumeni – Mogosoaia, modernizare treceri la nivel la intersectia Buciumeni – Mogosoaia, lucrari de reinnoire linie Pmac R1 Buciumeni – Mogosoaia si Mogosoaia – Ram. Pasarea, lucrari de reinnoire/modernizare electrificare catenara pe segmentele Pmac R1 Buciumeni – Mogosoaia si Mogosoaia – Ram. Pasarea, achizitie de material rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Aeroport T1 – 19 km (modernizare statii Pajura si Parc Mogosoaia si achizitie de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- TMBIf08 Gara Obor – Tunari – Aeroport T1 – 32 km (achizitie de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Aeroport T2 – 39 km (achizitie de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Chitila – Scrovistea – 36 km (modernizarea statiilor Buftea, Darza, Peris si Scrovistea, construirea de pasaje rutiere denivelate la intersectia Buciumeni – Buftea, modernizarea trecerilor la nivel de la intersectia Darza – Peris si achizitionare de material rulant pentru serviciile de tren metropolitan);
- Gara Obor – Branesti – Islaz – 22 km (cu modernizarea statiilor Pasarea, Branesti Sat, Branesti si Islaz, construire de pasaje rutiere denivelate la intersectia Pasarea – Branesti Sat si achizitionare de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Chiajna – Domnesti – 19 km (cu modernizarea statiei Domnestii de Sus, construirea de pasaje rutiere denivelate la intersectia Domnestii de Sus – Gradinari si achizitionare de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Chitila – Sabareni – 14 km (modernizarea statiei Sabareni si achizitie material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Mogosoaia – Gradistea – 40 km (cu modernizarea statiilor Odaile, Otopeni/DN1, Balotesti, Caciulati, Moara Vlasiei, Gradistea, cresterea capacitatii de operare in zona intersectiei Gara de Nord – Pajura si a intersectiei Pajura – Parc Mogosoaia, modernizarea trecerilor la nivel in intersectia Odaile – Otopeni/DN1, Balotesti – Caciulati si Caciulati – Moara Vlasiei, lucrari de reinnoire a liniei intre Caciulati si Gradistea, electrificare catenara intre Caciulati si Gradistea si achizitie de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Gara de Nord – Caciulati – Snagov – 44 km (cu modernizarea statiei Snagov, construire statie noua in Ciofliceni, construire pasaje rutiere denivelate la intersectia Caciulati – Ciofliceni, modernizare treceri la nivel in intersectia Ciofliceni – Snagov, lucrari de reinnoire linie intre Caciulati si Snagov, electrificare catenara intre Caciulati – Snagov si achizitie de material rulant pentru servicii de tren metropolitan);
- Titan Sud – Tanganu – 12 km (cu modernizarea statiilor Titan Sud, Titan Sud, gr. C, Tanganu, constructie de pasaje rutiere denivelate la intersectia Titan Sud – Titan Sud, gr, C si Titan Sud, gr. C – Tanganu, modernizare treceri la nivel in intersectia Titan Sud, gr. C – Tanganu, cresterea capacitatii feroviare in intersectia Titan Sud, gr. C – Tanganu, lucrari de reinnoire a liniei intre Titan Sud si Tanganu, electrificare catenara pe portiunea Titan Sud – Tanganu si achizitie de material rulant pentru serviciile de tren metropolitan).
Investitiile preconizate in reteaua feroviara metropolitana a Capitalei se ridica la 570 milioane euro
Studiul detaliaza o valoare totala a investitiilor preconizate de 570 milioane euro. Din aceasta, 176,9 milioane de euro sunt destinate pentru sisteme si subsisteme de infrastructura si 393 milioane de euro achizitii material rulant.
Pentru prima categorie de cheltuieli – sisteme si subsisteme de infrastructura – este vorba despre 36 de statii propuse a fi modernizare, 27 de statii noi, 15 puncte in care se vor moderniza trecerile la nivel si 13 in care se vor realiza pasaje rutiere denivelate.
Pentru autoritatile publice locale proiectul aduce valoare prin furnizarea unor servicii publice de transport calatori moderne, control asupra dimensiunii serviciului oferit propriilor cetateni, statii integrate in arhitectura urbana locala, reducerea segregarii urban/rural sau eliberarea de capacitate de transport pe trama stradala.
Pentru bugetul de stat, implementarea proiectului inseamna diminuarea costurilor de exploatare a serviciilor de transport feroviar calatori, prin atragerea fondurilor de la bugetele locale, diminuarea costurilor cu intretinerea infrastructurii feroviare prin cresterea productivitatii liniei, cresterea capacitatii administrative de implementare proiecte majore prin implicarea echipelor de proiect ale ADITPBI (Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pt Transport Public Bucuresti-Ilfov), scaderea costurilor cu accidentele rutiere.
Pentru utilizatori si non-utilizatori sunt punctate integrarea cu oferta de transport public local, cresterea gradului de incluziune sociala, economica, culturala a locuitorilor din zona metropolitana Bucuresti-Ilfov, vehicule feroviare moderne si confortabile integrate cu statii cu peroane ce permit imbarcarea/debarcarea fara treapta, statii si zone adiacente sigure si confortabile, eliminarea conflictelor de trafic la trecerile la nivel, cresterea sigurantei in trafic.