Explozia internationala a preturilor materiilor prime si materialelor de constructii, care a atins pana la 40% pentru anumine componente, ar putea ridica semnificativ costurile proiectelor de infrastructura in derulare, arata Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi (ARCA) intr-un comunicat transmis marti, 27 aprilie.
Sectorul constructiilor, cel care a impiedicat o scadere mai drastica a PIB in 2020, este intr-o situatie extrem de dificila, din cauza cresterii fara precedent a preturilor internationale la materii prime si materiale, dublata de blocaje in lanturile de aprovizionare, se arata in comunicatul ARCA.
ARCA solicita aplicarea corecta a prevederilor din legea achizitiilor publice
Cresterea fara precedent a preturilor internationale la toate materialele de constructii a inceput dupa jumatatea anului 2020, ajungand si pana la 40% pentru anumite componente, potrivit comunicatului. Desi legea achizitiilor publice contine mecanisme de abordare si corectare a situatiilor in care preturile cresc accelerat, prevederile legii sunt aplicate discretionar sau nu sunt aplicate deloc de autoritatile centrale si locale, in lipsa unor directive clare, precise si unitare, se precizeaza in comunicat.
In acest context, ARCA transmite o serie de solicitari catre autoritatile publice:
- aplicarea in contractele de achizitie publica in derulare a unor formule de actualizare a preturilor (formule de escaladare/ajustare polinomiale);
- obligarea autoritatilor contractante sa actualizeze valorile estimate ale investitiilor publice la data lansarii licitatiei si sa prevada formule de ajustare polinomiale cu aplicabilitate de la inceperea executiei sau prestarii serviciilor;
- folosirea mecanismelor de modificare/variatie din contractele de achizitie publica care au astfel de prevederi sau a celor permise de Legea achizitiilor publice si acceptarea platii diferentelor de preturi de materii prime si materiale, fie prin acceptarea formarii de preturi noi, fie prin plata diferentei neacoperite, prin formula de ajustare;
- modificarea sursei indicilor si legarea acestora de oscilatiile din economia reala (bursele de marfuri interne si internationale, si nu indicele de inflatie).
Sectorul constructiilor, in criza severa din cauza cresterii preturilor materiilor prime
Cu privire la cresterea preturilor materialelor de constructii, ARCA aminteste ca a anticipat inca din 2020 acest fenomen, cauzat de mai multi factori: pandemia a redus in mod fortat capacitatile de productie mondiale si a afectat fluxurile de transport international; majoritatea materialelor sau materiilor prime pentru constructii se importa: geosintetice (in principal din Italia, Franta), parapet (Italia), vopseluri pentru marcaje rutiere (Italia), tevi si cabluri pentru lucrarile de retele de utilitati (Turcia, Rusia), bitum (Polonia, Ungaria, Serbia), otel beton (Republica Moldova, Rusia, Turcia); producatorii interni sunt foarte putini si fie depind de importuri de materie prima din state non-UE (China, Turcia, Rusia), fie produc in cantitati foarte mici sau o gama redusa de produse; reducerea consumului mondial de produse derivate din titei a dus la scaderea ofertei de bitum, un produs rezidual al rafinariilor, scadere care a condus automat la cresterea preturilor.
In ultimele luni ale anului 2020, au aparut si alte cauze, mai arata ARCA: state precum Turcia, Federatia Rusa si China au implementat masuri de protectie a pietelor proprii, reducand exporturile de materii prime si de materiale de constructii, in incercarea de a-si sustine propriile economii. In acelasi timp, furnizorii de pe piata interna nu au mai constituit stocuri, pentru ca nu au mai avut predictibilitate asupra preturilor si termenelor de livrare. O alta cauza este cresterea cererii de materiale de constructii, datorata cresterii activitatilor in constructii.
ARCA avertizeaza asupra riscului blocarii proiectelor de infrastructura: In lipsa unei actiuni vor urma insolvente
Presedintele ARCA, Vlad Vamesu, a apreciat ca interventia imediata a Guvernului in sprijinul sectorului constructiilor este o chestiune de securitate nationala.
„Constructiile reprezinta singurul sector cu o pondere importanta la realizarea PIB-ului in care capitalul companiilor este majoritar autohton. Interventia imediata a statului este o problema de securitate nationala. Este necesara o abordare unitara la nivel de Guvern, problema nu trebuie lasata la nivelul autoritatilor publice centrale si locale. In lipsa unei actiuni la nivelul Guvernului, consecintele se vor vedea prin cresterea numarului firmelor autohtone care vor intra in insolventa sau chiar in faliment, blocaje financiare, imposibilitatea finalizarii proiectelor de infrastructura si prin cresterea numarului de someri – cu impact asupra bugetului de stat. Nu cerem ajutoare financiare, ci reglementari unitare si logice”, spune Vlad Vamesu, citat in comunicatul ARCA.
Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi a fost infiintata in 2019 si reuneste companii cu capital romanesc din domeniul infrastructurii rutiere. Firmele care fac parte din ARCA au, in prezent, peste 5.000 de angajati, o cifra de afaceri neta de aproape 2 miliarde de lei si contributii importante la bugetul consolidat al statului.
[…] confrunta constructorii. Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi (ARCA) a aratat, intr-un comunicat citat marti, 27 aprilie, de Lumea Infrastructurii, ca explozia internationala a preturilor materiilor prime si materialelor de constructii, care a […]