Rabla continua si in 2021. Conform anuntului Ministerului Mediului condus de Barna Tanczos, programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor incepe pe 26 aprilie. Valabilitatea notei de inscriere in cadrul Programului Rabla Plus a fost extinsa la 240 de zile de la data emiterii, timp in care beneficiarii vor derula toate procedurile specifice de achizitie a autoturismului nou.
Editia din acest an a programului „Rabla Clasic” va avea un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decat in 2020, ceea ce va permite achizitionarea a peste 55.000 de autovehicule noi, mai putin poluante.
Pentru 2021, in cadrul acestui program, va fi majorata atat prima de casare – de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, cat si ecobonusul pentru tehnologia hibrid – de la 2.500 de lei la 3.000 de lei, precum si ecobonusul GNC/GPL/emisii sub 96 de grame CO2/km – de la 1.000 de lei la 1.500 de lei.
Rabla Plus va avea un buget semnificativ de 400 de milioane de lei, dublu fata de anul trecut. In 2021 se pastreaza neschimbata cea mai mare prima din Europa pentru masinile electrice, 45.000 lei respectiv 10.000 de euro, pentru „full electric” si circa 4.500 de euro pentru masini hibride plug-in, cu conditia sa nu reprezinte mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou.
In acest an, prin „Rabla Plus” vor putea fi achizitionate pana la 6.600 de masini complet electrice si aproximativ 5.000 de masini hibride plug-in.
„In acest an, Programul Rabla Clasic vine cu modificari substantiale,in ceea ce priveste prima de casare, aceasta fiind majorata de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, dar apar si alte modificari, menite sa ii sprijine pe cei care doresc sa aplice„, a informat Ministrul Mediului Barna Tanczos.
Ecobonusuri majorate pentru programul Rabla Clasic. Conditii pentru achizitia de motociclete noi
O alta noutate a Programului Rabla Clasic o reprezinta valoarea ecobonusurilor acordate pentru stimularea achizitionarii autoturismelor cat mai putin poluante, in functie de tehnologia folosita, acestea fiind, de asemenea, majorate astfel:
- ecobonus în valoare de 1.500 de lei la achizitionarea unui autovehicul nou, exceptand motocicletele, echipat cu sistem de propulsie care genereaza o cantitate de emisii de maximum 96 g CO_2/km NEDC in regim de functionare mixt, conform informatiilor inscrise in COC, sau echipat cu motorizare GPL/GNC;
- ecobonus în valoare de 1.500 de lei in cazul in care in COC este inscrisa si cantitatea de emisii de CO_2 conform standardului WLTP, pentru autovehiculul nou exceptând motocicletele, al carui sistem de propulsie genereaza maximum 105 g CO_2/km NEDC in regim de functionare mixt, sau echipat cu motorizare GPL/GNC;
- ecobonus in valoare de 1.500 de lei in cazul in care in COC este inscrisa doar cantitatea de emisii de CO_2 conform standardului WLTP, se acorda pentru autovehiculul nou, exceptand motocicletele, al carui sistem de propulsie genereaza maximum 124 g CO_2/km WLTP in regim de functionare mixt;
- ecobonus in valoare de 3.000 de lei la achizitionarea unui autovehicul nou, exceptand motocicletele, echipat cu sistem de propulsie hibrid.
Ecobonusurile se pot cumula in cazul in care masina noua indeplineste ambele conditii, ajungandu-se astfel la o reducere de 12.000 de lei din pretul total al autovehiculului nou.
Pentru achizitionarea de motociclete noi in schimbul predarii spre casare a unui autovehicul uzat, se acorda o prima de casare de 5.500 de lei.
Valabilitatea notei de inscriere in cadrul Programului Rabla Clasic a fost extinsa la 150 de zile de la data emiterii, timp in care beneficiarii vor derula toate procedurile specifice de achizitie a autoturismului nou.
O alta modificare vizeaza posibilitatea ca primele de casare sa fie transferate intre toate tipurile de persoane fizice sau juridice. Aceastaschimbare va permite accesarea programului si de catre cei care nu au o masina veche de casat.
De asemenea, a fost introdusa interdictia de instrainare a autovehiculelor nou-achizitionate in cadrul programului, precum si obligativitatea restituirii finantarii in cazul nerespectarii acestei interdictii.
Ediția din acest an a Programului Rabla Clasic va beneficia de un buget total de 440 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mare decat in 2020.
Rabla Plus si-a dublat bugetul
Pentru Programul Rabla Plus 2021, avem cel mai mare buget de pana acum, 400 de milioane de lei, dublu fata de bugetul de anul trecut, dat fiind interesul deosebit pentru acest tip de autovehicule.
In cadrul Programului Rabla Plus se acordă doua tipuri de ecotichete, respectiv 45.000 de lei pentru mașinile full electrice si 20.000 de lei pentru mașinile hibrid plug-in, dar nu mai mult de 50% din valoarea autoturismului nou. Cei care vor dori sa renunte la o masina veche, poluanta, si sa achizitioneze un autovehicul electric vor beneficia atat de prima de casare acordata prin Programul Rabla Clasic, in valoare de 7.500 de lei, cat si de ecotichetul alocat in cadrul Programului Rabla Plus.
De asemenea, s-a decis majorarea cuantumului finantarii pentru motociclete electrice la 5.500 de lei, iarcine doreste sa achizitioneze o motocicleta electrica si preda o masina uzata, ecotichetul se poate cumula cu prima de casare in valoare de 5.500 de lei. Valoarea cumulata a ecotichetului si a primei de casare nu poate depasi 50% din valoarea de achizitie a motocicletei electrice.
”Am introdus, foarte important, si la Rabla Clasic, interdictia de a vinde masina care a beneficiat de acest sprijin. Am constatat ca au fost cateva incercari de a exporta subventia din Romania, de a duce masinile care au beneficiat de Rabla Clasic in alte tari si am introdus aceasta limitare, această interdictie care era deja existenta la Rabla Plus”, a declarat ministrul Mediului, Tanczos Barna.
Se pregateste Programul Rabla Electrocasnice
Dupa lansarea Rabla Clasic si Rabla Plus, va urma programul Rabla Electrocasnice, unde au fost rediscutate toate categoriile de eficienta energetica.
”Fata de 2020, ele au fost modificate la nivel european, sunt alte clase de calitate de eficienta energetica, alte standarde care trebuie respectate si, in functie de aceste standarde, atat la masinile de spalat, masinile de uscat rufe, combine frigorifice, televizoare, toate echipamentele electrocasnice casnice care sunt in program, am reasezat aceste clase de eficienta energetica si vom spijini prin acest program în special acea aparatura elecrocasnica care este cea mai energofaga si cu care putem sa economisim cel mai mult prin cumpararea unor echipamente noi mai eficiente din punct de vedere energetic”, a mai spus ministrul Mediului.
De la 1 martie 2021, a intrat în vigoare noua eticheta energetica, asa cum s-a stabilit la nivelul Uniunii Europene. Se mentine eticheta energetica de la A la G, unde A este produsul cu cea mai buna performanta energetica, dar se modifica putin forma de calcul a acesteia. Potrivit unui comunicat de presa recent al Executivului comunitar, A+++ devine C, regula urmand sa fie aplicata corespunzător. In aceste conditii, noile categorii de eficienta energetica A si B nu ar prea exista, lasandu-se loc pentru noile descoperiri știintifice.
Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor a decis astfel ca este nevoie de modificarea Ghidului de finantare pentru Programul Rabla pentru Electrocasnice, pentru ca „noile etichete introduse evidentiaza mai bine eficienta energetica, iar, conform indrumarilor publicate de Uniunea Europeana in legatura cu acest subiect, vechilor clase energetice de top – de la A pana la A+++ – le corespund, din punct de vedere al consumului, noile clase C si D.
Ministerul Mediului considera ca este cazul ca subventiile pentru aceeasi categorie de produs sa fie diferentiate, astfel incat sa reflecte eficenta energetica de pe noile etichete.
De asemenea, in sedinta de Guvern de miercuri va fi prezentat bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM).
„In sedinta de Guvern de astazi vom prezenta bugetul Administratiei Fondului de Mediu, institutia care finaneaza Rabla Clasic si Rabla Plus. Sunt programele prin care ministerul isi doreste ca parcul auto din Romania sa fie reinnoit. Bugetul pe care il prezentam astazi in Guvern are un buget dublu pentru masinile electrice fata de 2020. A fost o decizie prin care am venit in intampinarea tendintelor internationale si tendintelor de pe piata romaneasca”, a spus ministrul Barna Tanczos.